דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק המואזין

חוק המואזין / בלחץ של אנשי דת והתערבות של רה"מ נדחתה ההצבעה על חוק המואזין

החוק, שהוא למעשה תיקון לחוק למניעת מפגעים, היה אמור לעלות לקריאה טרומית בכנסת. בהודעה שהוציאו הח"כים בהלול וגליק נכתב: "מברכים על קבלת החלטה אחראית"

מינרט מסגד בעיר שכם (צילום: נאסר ישטעיה / פלאש 90).
מינרט מסגד בעיר שכם (צילום: נאסר ישטעיה / פלאש 90).
שי ניר

חוק המואזין לא עלה אתמול (רביעי) לקריאה טרומית במליאת הכנסת, בשל לחץ של אנשי דת בכירים ובהתערבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובבקשה מיוזמי החוק לרכך אותו. "אנחנו מברכים את יו"ר הקואליציה ואת ראש הממשלה על קבלת החלטה אחראית." ברכו בתגובה בהודעה משותפת ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) וח"כ יהודה גליק (הליכוד) את החלטת הדחייה והוסיפו, "התבונה גברה על יצר הכוחנות והפילוג. כולנו תקוה שכבר בזמן הקרוב נוכל לראות את פירות ההידברות והכבוד ההדדי". בהמשך להודעת הדחייה הודיעו בהלול וגליק כי הקימו צוות לקידום אלטרנטיבה לחוק המואזין יחד עם ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ח"כ יצחק כהן (ש"ס) ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) וח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).

יוזם החוק ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה, "החוק למניעת רעש מבתי תפילה נועד להגן על שנתם של אזרחים, יהודים ומוסלמים כאחד." והוסיף כי החוק לא ירד מסדר היום אך יחולו בו שינויים והתאמות, "החוק יובא להצבעה לאחר הסכמות שיושגו בתיאום יוזמי החוק וראש הממשלה." ביחס לביקורת כי החוק מיותר וכי אינו מקדם הידברות והגעה להסכמות משותפות אמר יוגב, "מהרגע הראשון רצינו להתקדם בהסכמות ולאורך הדרך כך אנו פועלים. כל מי שאומר אחרת – משקר".

מוקדם יותר השבוע כנסו בהלול וגליק כנס בהשתתפות אנשי דת בכירים במחאה נגד חוק המואזין. בכנס לקחו חלק רבנים, שייח'ים, אימאמים וכמרים בכירים שנשאו מסרים של אחווה ופיוס והתנגדו, בכל תוקף, להצעת החוק. בין המשתתפים שררה הסכמה כי אין בעיה עם קריאת המואזין כשלעצמה, אלא רק בהקשר של קריאת ההשכמה במקומות בהם יש צורך בהתחשבות בזולת.

חברי הכנסת זוהיר בהלול ויהודה גליק בישיבה לגיבוש מתווה חלופי לחוק המואזין (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
חברי הכנסת זוהיר בהלול ויהודה גליק בישיבה לגיבוש מתווה חלופי לחוק המואזין (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

בהצהרה המשותפת למשתתפי הכנס, נכתב כי הפולחן הדתי אינו עניין לחקיקה וכי זו זכות בעלת הכרה גם במגילת העצמאות. עוד נכתב כי "חקיקה בתחום זה עלולה לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. אנו רואים לנכון לנהל דיאלוג והידברות בין הצדדים".

המתווה עליו הוסכם בכנס הוא הקמה של ועדות מקומיות, שיורכבו מאנשי דת בכירים, שינסו להגיע לפתרון מחלוקות נקודתיות. עוד הוצע להקים ועדה בין-דתית, תחת משרד ראש הממשלה, שתהיה כתובת לתלונות ושתגבש מתווה מוסכם למוקדי מחלוקת.

חוק המואזין, שהוא תיקון לחוק למניעת מפגעים (חוק הרעש), קובע כי בבתי תפילה ייאסר השימוש במערכות כריזה על מנת לקרוא למתפללים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים. בדברי ההסבר להצעת החוק מצוין כי מאות אלפי אזרחים סובלים מידי יום מקריאת המואזין במסגדים. החוק אושר על ידי ועדת השרים לחקיקה לפני כשבועיים, אך זכה להתנגדות מצד חברי הכנסת החרדים שחששו כי החוק ישפיע על הצפירה המבשרת על כניסת השבת, שנעשית גם היא באמצעות מערכת כריזה. לאחר שהוסכם כי החוק לא יפגע בצופרי השבת, הסיר שר הבריאות,ח"כ יעקב ליצמן, את התנגדותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!