דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילן גילאון

שוויון לבעלי מוגבלויות / אושרה טרומית הצעת חוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום

חבר הכנסת אילן גילאון רשם היום הישג: הצעת החוק שלו עברה בקריאה טרומית, וגרמה למבוכה בקואליציה ולהתרוממות רוח באופוזיציה, ובקרב בעלי המוגבלויות. רק אתמול צוין בכנסת יום השוויון לבעלי מוגבלויות, וגילאון דרש מהח"כים לממש הבטחותיהם

אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום, דצמבר 2016. (צילום: דף הפייסבוק של אילן גילאון).
אילן גילאון לאחר אישור טרומי של החוק להשוואת קיצבת הנכות לשכר המינימום, דצמבר 2016. (צילום: דף הפייסבוק של אילן גילאון).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק של ח"כ אילן גילאון (מרצ) 'השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום', עברה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית, וזאת על אף התנגדות ועדת שרים והממשלה. 42 ח"כים תמכו ו-39 התנגדו. לאחר ההצבעה ניגשו ח"כים רבים לברך את גילאון שפרץ בבכי מהתרגשות ואמר, ״מבוכה גדולה לממשלה – ניצחון כביר למצפון ולשכל הישר".

גילאון העלה את ההצעה דווקא השבוע, בו צוין היום הבינלאומי  לזכויות אנשים עם מוגבלויות. קיצבת הנכות בישראל משולמת על-ידי הביטוח הלאומי לכל מי שהוקצבו לו אחוזי נכות. לפי ההצעה, קצבת הנכות העומדת על כ-2,400 שקלים תושווה לשכר המינימום המקובל במשק, העומד על כ-5,000 שקלים.

אלכס פרידמן מהארגון 'נכה, לא חצי בן אדם' אמר, "זה יום חג לנכים. בשעה טובה המחאה והתמיכה הציבורית חדרו את קיר האטימות ומצוקת הנכים גברה על שיקולים פוליטיים. נקווה להצלחה דומה גם בקריאות הבאות".

אמנם, לאחר ההצבעה הייתה שמחה גדולה בקרב האופוזיציה, אבל לחוק הזה יש עוד דרך ארוכה עד שיאושר, אם בכלל – בדרך יעבור החוק ועדה ולאחר מכן עוד הצבעות במליאה.

ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)
ח"כ אילן גילאון (צילום: עמית נויברג)

קצבה חודשית מלאה ליחיד, לאדם עם מוגבלות הזכאי לקצבת נכות, שנקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות של 100%, עומדת על סך 2,342 שקלים חדשים, שעליה עשויה להתווסף קצבה חודשית נוספת של עד 372 שקלים חדשים, בהתאם לאחוז הנכות הרפואית. קרי, קצבת הנכות המקסימלית לנכה יחיד עומדת על סך של 2,714 שקלים. חישוב הקצבאות מתבסס על קצבת יחיד מלאה, ששיעורה 25% מהסכום הבסיסי, אשר מתעדכן מדי שנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן. לפיכך, הקצבה מושפעת מעליית מדד המחירים לצרכן אך אינה צמודה לשכר המינימום.

ח"כ גילאון אמר בדיון על הצעת החוק, "הקצבה הזעומה הניתנת כיום, דנה אדם עם מוגבלות לחיים בעוני. היא אמורה להספיק לקיום מינימלי, אך ברור לכל שהיא אינה מספיקה כהוא זה לצרכיו של אדם עם מוגבלות, הנדרש לרכוש תרופות, לממן נסיעות בתחבורה ציבורית או במוניות ממקום למקום, לכלכל את ביתו, ולעתים גם להעסיק עובד סיעודי, בנוסף לשאיפה גם לקחת חלק פעיל בפעולות החיים, כולל תרבות ופנאי. ההוצאות של האדם עם המוגבלות אינן פחותות מהוצאות של אדם שאינו נחשב נכה לפי חוק הביטוח הלאומי. לפיכך, אין כל הגיון שהקצבה שיקבל האדם עם המוגבלות הזכאי לקצבת נכות מלאה בגין נכותו ואבדן כושר עבודתו, תפחת ממה שנחשב לשכר מינימלי במשק".

לאחר שנימק את החוק עמד גילאון על הדוכן בשתיקה, וחיכה שחברי הקואליציה יסבירו מדוע התנגדו להצעה. "הרגע הזה הוא הרגע להוריד את המסכות, ולתרגם את מס השפתיים ששולם פה אתמול, כשציינו את יום זכויות האנשים עם מוגבלות, להסביר איך הם מצדיקים את התנגדותם לחוק", אמר.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר בדיון, "אין בכנסת אף אחד שמאמין ברצינות שאנשים בישראל יכולים לחיות מקצבה של 2,342 שקלים לחודש, שהיא קצבת הנכות לבעלי דרגת נכות מלאה. זה בלתי אפשרי לחיות מקצבה כזו. העלאת קצבת הנכות תחלץ אנשים רבים מעוני, והמאבק בעוני הוא אחד המאבקים המרכזיים שעלינו כחברה לעשות".

בנוסף אמר חנין כי "אנחנו אמרנו כולנו כאן בכנסת, כשהעלינו את שכר המינימום, שהשלב המשלים צריך להיות גם העלאה של קצבת הנכות, שאסור שתישאר מאחור. אומרים לנו שאין כסף, אבל אותה ממשלה שאומרת שאין כסף – מורידה בהצעת התקציב הקרובה את מס החברות מ-24% ל-22%, ובכך היא נותנת 4.5 מיליארד שקלים לעשירים. אם 'אין כסף', אז למה מחלקים מתנות לעשירים? אני מזכיר לכולנו, שכשנתניהו נבחר להיות שר האוצר בשנת 2003 – שיעור המס היה 36%".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!