דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

עבודה וחברה / האם יוזמת החוק של כחלון תשפר באמת את מצב העצמאים?

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה אתמול (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזם שר האוצר, שמטרתה שיפור התנאים הסוציאליים של העצמאים. בחינה מעמיקה של ההצעה מעלה כי מלבד הטבת מס, יידרשו העצמאים לדאוג לעצמם לפנסיה ולדמי אבטלה

משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה אתמול (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזם שר האוצר, משה כחלון, שתקרב את התנאים הסוציאליים של העצמאים לאלו של השכירים. ההצעה שגובשה במשרד האוצר כוללת הפחתה של התשלומים לביטוח לאומי עבור מרבית העצמאים, החלת חובת הפרשה לפנסיה ומתן היתר למשיכת חלק מההפרשה במקרה של סגירת העסק.

"מדובר ביום היסטורי עבור אוכלוסיית העצמאים" אמר כחלון בעקבות אישור הצעת החוק, "לאחר שנים רבות ללא מענה, החוק שאישרנו היום ישפר את רמת החיים של העצמאים, הן במהלך שנות העבודה והן בתקופת הגמלאות. אוכלוסיית העצמאים היא מאבני היסוד של הכלכלה הישראלית,וכמו שאנחנו יודעים לגבות מהם מסים בימים הטובים – מחובתנו לדאוג להם לכרית ביטחון גם בימים פחות טובים".

מה יהיו השינויים שיחולו על כ-450 אלף העצמאים הפועלים בישראל?

מדרגות התשלום לביטוח הלאומי ישונו כך, שבגין הכנסה של עד 60% מהשכר הממוצע במשק ישלמו העצמאים דמי ביטוח לאומי בשיעור של 2.87% מהכנסת – זאת לעומת 6.72% ששולמו עד כה. בגין החלק בהכנסתם שעולה על 60% מהשכר הממוצע במשק תעלה ההפרשה לביטוח לאומי מ 11.23% ל- 12.85%. משמעות השינוי היא ירידה בהפרשות לביטוח לאומי עבור 90% מהעצמאים המגיעים להכנסה של פחות מ-21 אלף ש"ח בחודש. עצמאים המרוויחים יותר מסכום זה, יספגו עליה קטנה בדמי הביטוח הלאומי. הירידה בהכנסות הביטוח הלאומי כתוצאה מההחלטה מוערכת בכ-200 מליון ש"ח בשנה.

סעיף נוסף בהצעת החוק קובע חובת הפרשה לפנסיה על עצמאים. בניגוד לשכירים, שהחל משנת 2008 חלה עליהם חובת הפרשה לפנסיה, עצמאים לא היו מחויבים עד כה בהפרשה פנסיונית. עם העברת החוק, בגין הכנסה של עד לחצי מהשכר הממוצע במשק יחויבו העצמאים להפריש 4.45%, ובגין ההכנסה של חצי מהשכר הממוצע ועד לשכר הממוצע יחויבו העצמאים בהפרשה של 12.55%.

כמו כן מוביל החוק ליצירת מנגנון המקביל, כביכול, לדמי אבטלה עבור עצמאים שהכנסתם הופסקה. על פי הצעת החוק יוכלו עצמאים שסגרו את העסק למשוך עד לשליש מהפקדותיהם בקופת הגמל או סכום המקביל לשלושה חודשי שכר מינימום, הגבוה מבין השניים. סעיף זה זכה לביקורת מחברי הוועדה סתיו שפיר (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד), שטענו כי האוצר משלה את העצמאים שהם מקבלים דמי אבטלה בזמן שמדובר במשיכה מהחסכונות הפרטיים שלהם ולא מהביטוח הלאומי.

בנוסף קיבלו העצמאים הטבת מס של חצי אחוז נוסף בגין ההפרשה לחיסכון פנסיוני. עלות הטבת המס לקופת המדינה מוערכת בכ-180 מיליון שקלים.

נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל (לה"ב), עו"ד רועי כהן, אמר על הצעת החוק כי "לא השגנו את כל מה שרצינו, אבל מדובר בבשורה חסרת תקדים". יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר כי "אחרי שנים ארוכות של הזנחת העצמאים, וחוסר התייחסות רצינית, המדינה משקיעה מאות מליונים על מנת להגן עליהם ביום סגריר". זאת על אף שבחינה מעמיקה של הצעת החוק מעלה כי במקום להגן על העצמאים, המדינה למעשה נותנת לעצמאים הקלות מס ומפחיתה את תשלומיהם לביטוח הלאומי על מנת לחייב אותם לדאוג לעצמם לפנסיה ולהבטחת הכנסה במקרה של הפסקת הכנסה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!