דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשים

פמיניזם / מפגש נשים ערביות ויהודיות הצליח לפרוץ את חומות הגזענות

סמינר נעמת הצעירה אנטי גזענות (צילום: דבר ראשון)
סמינר נעמת הצעירה אנטי גזענות (צילום: דבר ראשון)

בסוף שבוע גשום במיוחד נפגשו 40 נשים לסמינר של נעמ"ת בנושא "אנטי גזענות". הן גילו כי מעבר לחומות ישנן נשים אמיצות שיכולות לחולל יחדיו שינוי ענק

מיכל רוזן

הן הגיעו מרחבי הארץ לסוף שבוע בנצרת. על אף מזג האוויר הקר, כבר בדקות הראשונות ניכר החום בקרבן. 40 נשים, יהודיות, ערביות, סטודנטיות, פנסיונריות, עובדות צעירות וותיקות, חילוניות, שומרות מסורת ודתיות. לכל אחת סיפור מרתק של התמודדות, עשייה חברתית והרבה מאוד כוח.

סיבת ההתכנסות היא סמינר סוף שבוע בנושא 'אנטי-גזענות' של נעמת הצעירה יחד עם נעמת משולש דרומי. לכאורה אין דבר חדשני במפגש, הן לא המציאו את הגלגל. עוד סמינר נשים יהודיות ערביות שנפגשות לדבר על הגזענות בחברה הישראלית. למרות סיפור המסגרת יש משהו אחר באוויר, המילה גזענות מקבלת משמעות אחרת במעגל הנשים הזה.

סיור לילי בנצרת (צילום: דבר ראשון)
סיור לילי בנצרת (צילום: דבר ראשון)

אחת הנשים סיפרה במעגל כי היא התעוררה בגיל מאוד מאוחר והחליטה לעשות שינוי בחייה. אחרי שנים בזוגיות לא מפרגנת הבינה שהיא אישה חלשה, מוכה מילולית ועקרת בית שלא מבחירה. היא החליטה לחולל שינוי בחייה, למדה פסיכודרמה והחלה לעבוד עם נשים בשיקום לקראת שיחרורן מהכלא. היא שמעה את הסיפורים של המשוחררות וכל שעבר במוחה היה 'זה קורה לי אצלי בבית'. את האפליה בשל היותה אישה היא חווה כל הזמן, ללא תואר, ללא לימודים, לא משנה מה תעשה כמטפלת בפסיכודרמה, היא תקועה במקום, היא אישה. בעקבות אחת המשוקמות איתן עבדה, שלאחר שחרורה בחרה להיות עובדת סוציאלית, היא כיום האישה המבוגרת ביותר בקורס פסיכומטרי בדרכה לעשות את השינוי המיוחל בחייה וללמוד עבודה סוציאלית.

אחרת, נאלצת להתמודד עם אב נוקשה שמשתמש בתלות שלה בו כדי לכפות עליה את המנהגים המסורתיים שלו. גם לסמינר הוא לא הסכים שתגיע. יחד עם אמא שלה הן החליטו למצוא פתרון. הן "נסעו" לסבא וסבתא שלה, הורי האם לסוף השבוע, היא הלכה לסמינר ואמא שלה אצל הוריה מגבה את בחירתה לחיות את חייה שלה ללא כפייה מצד האב. בעתיד היא תרצה, חרף התנגדותו של אביה, להיות עו"ד מתמחה בדין פלילי והטרדות מיניות.

חברה נוספת במעגל, סיימה לימודי תואר שני בהצטיינות וזאת למרות שבמהלך לידת בנה לפני 17 שנה נעשתה טעות של סטודנטית שהותירה אותה נכה. אם לא די בכך, בעלה לא רצה אישה נכה ונטש אותה לגדל את בנם לבדה. תוך התמודדות עם אפליית נכים, יחס משפיל לנשים חד הוריות, היא גם עובדת, גם לומדת וגם נאבקת לחולל שינוי.

השיח על גזענות בקלות יכול היה לסבוב רק סביב האפליה וההדרה של ערבים וערביות בחברה הישראלית. גם לפי דו"ח השנאה שהוצג בסמינר על ידי ענת רוזיליו מקרן ברל כצנלסון, אלימות ברשת מופנית במיוחד כלפי ערבים בישראל וכלפי נשים, ואם את ערביה, אז את חוטפת בשל שני הכובעים. השיחה המשיכה והסיפורים נחשפו. כדי להגדיר את המונח גזענות כל אחת תיארה מקרה בו נתקלה בגזענות, אף אחת לא ניסתה לטאטא תחת השטיח את העובדה שלהיות ערבי במדינת ישראל אומר שתסבול מגזענות, אך לכולן במעגל מובן שכולן חוות גזענות, דיכוי ואפליה. פעם כי את אישה, פעם כי את ערביה, פעם בגלל שאת מזרחית, פעם בגלל שאת לסבית והדוגמאות לא נגמרות.

הפעילה הפמיניסטית נבילה אספניולי הגיעה כדי לחלוק מן הידע העשיר שצברה בחייה, היא דיברה על דמוניזציה, דהומניזציה וסגרגציה כמדיניות שמחזקת גזענות. לצד ההבנה הזו שבמציאות חיינו ישנה גזענות עולה, גם העובדה שבכולנו ישנו גזען קטן שמעשן נרגילה. הפחד הוא הגחלים, ההפרדה היא הטאבק, והזרות הם המים המבעבעים עם כל שאיפה של אוויר. החברה הישראלית מושתתת על הפרדה, הפחדה והזרה וכבנות החברה כולנו סובלות מפחד מן הזר, השונה, הלא מוכר, זה טבעי. היכולת להבין זאת, היכולת להציף את הגזען הקטן שבתוכנו היא המפתח לשינוי.

להתקרב ולהכיר, להתעקש לפרוץ את החומות שמפרידות ביננו ולפעול יחד – זו הקריאה שיצאה מתוך הסמינר, וזה גם מה שהתרחש בו בפועל. בין הרצאה לפאנל, בין סיור לילי בנצרת לזמן חופשי, התנהלו שיחות בין הנשים. אומנם הסמינר הסתיים אבל המפגש ביניהן והפעולה המשותפת של נשות נעמת הצעירה ונשות נעמת משולש דרומי, אליהן חברו גם נעמת מרכז הגליל, ממשיכה ברגעים אלה.

נעמת היא תנועת הנשים הגדולה בארץ וחלק מן ההסתדרות הכללית במסגרתה הוקמה לפני כעשור 'נעמת הצעירה' על ידי אורלי ביטי, חברת הנהלת נעמת ויו"ר אגף פרוייקטים. ביטי זיהתה כי ישנן מעט מידי נשים צעירות בהנהגה של מרחבי נעמת השונים ויצרה מסגרת השתייכות ופעולה לנשים צעירות המעוניינות לחולל שינוי. שער הכניסה לנעמת הצעירה הוא קורס מנהיגות, שהמחזור הבא שלו ייפתח בינואר הקרוב. עוד במסגרת אגף הפרוייקטים מתקיימים מזה כשלוש שנים מפגשי 'חיים משותפים' בשותפות עם נעמת משולש דרומי אשר מטרתם ליצור שיח בין מרחבי נעמת השונים ובין האוכלוסיות השונות ולקדם דיאלוג ועשייה משותפת על בסיס ערכי נעמת. שני פרוייקטים אלה חיפשו את הבמה למפגש ארוך ומשמעותי ויחד עם קרן ברל כצנלסון וקרן פרידריך אברט הולידו את קיומו של הסמינר בהובלתן של ביטי, נגה קלינגר, רכזת אגף הפרוייקטים, מייסם ג'לגו'לי, יו"ר מרחב משולש דרומי, נורית חג'ג, מנהלת התוכן והמנחה של הפרויקטים, יהודית סטלמך, מנהלת פרויקטים בקרן פרידריך אברט וענת רוזיליו מנהלת הזירה הציבורית בקרן ברל כצנלסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!