דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / משרד הבריאות: שיעור הרופאים בצפון - פי 2 פחות מתל אביב

דו"ח בנושא אי השוויון בבריאות מצביע על חולשתה של מערכת הבריאות בפריפריה כמעט בכל היבט. שיעור מיטות האשפוז, הרופאים והאחיות בצפון ובדרום נמוך בהרבה מת"א. ראש המועצה האזורית גולן: "זהו מאבק על החיים שלנו"

רופאים בבית חולים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
רופאים בבית חולים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

תושבי מחוז הצפון והדרום סובלים ממחסור חמור בנגישות לשירותי בריאות לעומת שאר תושבי המדינה – כך עולה מדו"ח שפירסם משרד הבריאות. על פי הדו"ח, בעוד בשנים 2015-2013 הועסקו במחוז תל אביב 5.1 רופאים לאלף נפש, במחוז הצפון הועסקו רק 2.3 רופאים. מערכת הבריאות באזורי הפריפריה חלשה בהרבה מזו שבמחוז תל אביב בכל מדדי הדוח – תוחלת חיים, מספר מיטות אשפוז ופריסת כוח אדם. הדו"ח מהווה המשך לדוח גרוטו, שהצביע על מחסור חמור בתשתיות ובכח אדם במערכת הבריאות בצפון הארץ.

בשנת 2015 היתה תוחלת החיים הממוצעת בישראל 80.1 שנים בקרב גברים, ירידה של 0.2 לעומת השנה הקודמת, ו-84.1 שנים בקרב נשים, ללא שינוי משנה שעברה. תוחלת החיים בישראל גבוהה ב-0.8 שנים מהממוצע במדינות ה-OECD. שיעורי התמותה הכללית ל-1,000 תושבים בשנת 2014, עמדו על 5.7 בקרב גברים, ו- 4.2 בקרב נשים. בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה, נמצא כי בשנה זו שיעור התמותה המתוקנן בקרב גברים יהודיים ואחרים בכלל הגילאים עמד על 5.5, ובקרב נשים יהודיות ואחרות על 4.0. בקרב האוכלוסייה הערבית באותה השנה שיעור התמותה הסתכם ב- 7.5 בקרב גברים ו-5.3 בקרב נשים. בפילוח על פי נפות, נמצא כי שיעורי התמותה המתוקננים הגבוהים ביותר נרשמו בשנה זו בנפות באר שבע ויזרעאל, והנמוכים בנפת פתח תקווה ובאזור יהודה ושומרון.

שר האוצר ושר הבריאות בסיור משותף שנערך בבית חולים פוריה, צילום: דוברות מש' הבריאות
שר האוצר ושר הבריאות בסיור משותף שנערך בבית חולים פוריה, צילום: דוברות מש' הבריאות

רופאים בישראל: פער של מעל פי 2 בין תל אביב לצפון

על פי הדוח, ישראל ממוקמת נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD. בשנת 2014 שיעור הרופאים בישראל עמד על 3.1 (בעלי רישיון עד גיל 65) ביחס לממוצע מדינות הארגון שעמד על-3.4.

שיעור הרופאים ביחס לאוכלוסיית ישראל צפוי אף לקטון. האוכלוסייה בישראל גדלה באופן מהיר יחסית, ובנוסף עומדת מערכת הבריאות לפני יציאה המונית לפנסיה של רופאים יוצאי בריה"מ לשעבר, שהגיעו לישראל בשנות התשעים. המחסור העתידי צפוי בעיקר במערכת הבריאות בפריפריה וכן בתחום רפואת הקהילה – בהם יש הרבה מאוד רופאים יוצאי ברי"מ לשעבר.

השוואה גיאוגרפית בין שיעור הרופאים ל-1,000 נפש חושפת את הפער העצום בין מחוז תל אביב לשאר מדינת ישראל, ואת שיעור הרופאים הנמוך במיוחד במחוז הצפון. בעוד במחוז תל אביב מועסקים 5.1 רופאים לאלף תושבים, במחוז הצפון מועסקים רק 2.3 רופאים – פחות ממחצית משיעורם בצפון. ביניהם נמצאים מחוז דרום (3.1 רופאים לאלף נפש), מחוז חיפה (3.3), מחוז מרכז (3.4) ומחוז ירושלים (3.8).

בעוד במחוז תל אביב מועסקים 5.1 רופאים לאלף תושבים, במחוז הצפון מועסקים רק 2.3 רופאים - פער של מעל פי 2 (גרפיקה: דבר ראשון).
בעוד במחוז תל אביב מועסקים 5.1 רופאים לאלף תושבים, במחוז הצפון מועסקים רק 2.3 רופאים – פער של מעל פי 2 (גרפיקה: דבר ראשון).

מבחינת אחיות, המצב בישראל בהשוואה ל-OECD חמור אף יותר. בישראל שיעור נמוך ביותר של אחיות לאלף נפש, ושיעור נמוך ממנו נרשם רק במדינות מקסיקו ויוון. בעוד שיעור האחיות הממוצע במדינות ה-OECD בשנת 2014 היה 9.5, בישראל הוא עמד על 4.9 – כמעט מחצית.

המחוזות המובילים במספר אחיות לאלף תושבים הם חיפה, בו מועסקות 6.4 אחיות לאלף נפש, ומחוז תל אביב עם 6 אחיות לאלף נפש. המחוזות בהן שיעור האחיות נמוך במיוחד הם מחוז הצפון (3.7) והדרום (3.2) – פער של פי 2 ממחוז חיפה.

מיטות אשפוז: בצפון ובדרום הכי צפוף

שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל הוא בין הנמוכים במדינות ה-OECD ועומד על 2.3, לעומת 3.6 ממוצע OECD, והוא ממוקם במקום החמישי מתחתית הרשימה, כששיעור נמוך מישראל ניתן למצוא רק במקסיקו, צ'ילה, קנדה ובריטניה.

בסוף שנת 2015 היו בישראל 15,487 מיטות לאשפוז כללי בתקן. באותה השנה עמד השיעור המתוקנן של מיטות לאלף נפש על 1.8. השיעור הגבוה ביותר של מיטות אשפוז נרשם בירושלים – 2.41 מיטות לאלף נפש, והשיעור הנמוך ביותר נרשם בדרום – 1.35 מיטות לאלף נפש. ביניהם נמצאים מחוז הצפון (1.57 מיטות לאלף נפש), מחוז מרכז (1.71), מחוז תל אביב (2.02), ומחוז חיפה (2.18).

מיטות אשפוז ל-1,000 נפש לפי מחוזות (גרפיקה: דבר ראשון).
מיטות אשפוז ל-1,000 נפש לפי מחוזות (גרפיקה: דבר ראשון).

מהדו"ח עולה כי גם בתחום מיטות האשפוז, בתי החולים לא מתפתחים עם האוכלוסיה, ועם השנים יש ירידה בשיעור המיטות. הירידה המשמעותית ביותר בעשור האחרון נצפתה בנפות רמלה, פתח תקווה וצפת. במשרד הבריאות צופים שהמצב ישתפר עם פתיחת בית החולים באשדוד, אך שינוי זה לא ישפיע על תושבי שאר האזורים. באיזור השרון, לדוגמה, יש כרגע רק בית חולים כללי אחד.

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לדו"ח ואמר כי "אי שוויון במערכת הבריאות הוא אחת התופעות המדאיגות בחברה הישראלית. התחום הוגדר על ידי עוד בקדנציה הראשונה שלי כשר בשנת 2010 כיעד עליון של המשרד. מאז, המשרד על כל אגפיו מחויב לנושא, שם אותו בראש סדר העדיפויות המקצועי ופועל במגוון של כלים לצמצם אותו. למרות העשייה הענפה הפערים עדיין קיימים, ואתגרי העוני והזדקנות האוכלוסיה הם אתגרים משמעותיים שעומדים לפתחנו כממשלה וכחברה. אנחנו נמשיך ללא לאות ליצירת מערכת בריאות יעילה, שוויונית ואיכותית יותר עבור כל החברה הישראלית כולה."

ראש המועצה האזורית גולן: "מאבק על החיים שלנו"

יו"ר אשכול גליל מזרחי וראש מועצה אזורית גולן, אלי מלכה, הגיב בחריפות לדו"ח על רקע המאבק המתנהל לתקצוב תכנית הצפון. "זהו מאבק על החיים שלנו", אמר מלכה, "הנתונים המדאיגים שפרסם משרד הבריאות ממחישים פעם נוספת את חשיבות תקצוב תוכנית צפון והצורך בטיפול יסודי בנושא פערי הבריאות בין הצפון לשאר הארץ. אנו נלחם ולא נוותר, לתושבי הצפון מגיע שירותי בריאות איכותיים בדיוק כמו לתושב המרכז".

ד״ר אהוד דודסון, מנהל המרכז הרפואי סורוקה אמר בתגובה לדו"ח כי ״הפערים בין המרכז לפריפריה בתחום הבריאות ידועים לכולם לא מהיום. הם משתקפים בעיקר בנגישות נמוכה לשירותים רפואיים. בי״ח סורוקה, נושא הדגל של הרפואה האיכותית בדרום, הכין תכנית לגישור על פני אותם פערים גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. מה שביכולתנו לעשות בעצמנו אנחנו עושים, כגון פתיחת מחלקת שיקום הראשונה בנגב, בינוי מרכז כוללני לטיפול בסרטן ועוד. יחד עם זאת, הנושא העיקרי הוא מחויבות המדינה לגשר על פני הפערים תוך שימוש בתכניות המסודרות שביה״ח סורוקה הכין והציג להנהלת משרד הבריאות כבר ב-2014." דודסון ציין כי הסכום הראשוני הנדרש למימוש התכנית בטווח הקצר הוא כ- 120 מיליון ש״ח.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ציין שבכוונתו להוביל דיון דחוף בכנסת בנושא צמצום הפערים בבריאות בשבוע הבא. "מצב הפערים בבריאות הוא כל כך מטריד וחמור והמשמעות המעשית היא שהחיים של תושבי הפריפריה שווים הרבה פחות. משרד הבריאות חייב להתחיל להתמודד עם המשבר כי אוזלת ידו בינתיים משדרת לכולם כי הפתרון היחידי בטווח הזמן הנראה לעין הוא לעבור למרכז. לא נשלים עם המצב הזה ונדרוש צעדים כמו תמרוץ גדול יותר לרופאים והרחבת תשתיות הבריאות והסיעוד בפריפריה כבר בתקציב הקרוב."

בפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל הגיבו לדו"ח ואמרו כי "אנחנו, תושבי הצפון, לא זקוקים לדו"ח של משרד הבריאות כדי לדעת כמה גדולים הפערים בבריאות. אנחנו הזקנים במסדרון, אנחנו אלו שמחכים למיטת אשפוז, אנחנו אלה שנאלצים לנסוע מרחקים ארוכים לטיפולים במקום לעבוד בגלל פערים בלתי נסבלים בתחום השיקום, ואנחנו אלה שפשוט חיים פחות מאחרים במדינת ישראל. מילים והצהרות לא יפתרו את אי השוויון בבריאות אלא מעשים. הפתרונות על השולחן. אנחנו קוראים לממשלת ישראל ולשר הבריאות לתקצב את המלצות ועדת גרוטו לצמצום הפערים בבריאות, ולתקצב בשקיפות מלאה תכניות לצמצום הפערים בבריאות בין הפריפריה למרכז כבר בתקציב הקרוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!