דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יעקב ליצמן

קנאביס רפואי / תירגעו: בעקבות שינוי המדיניות, שוק הקנאביס הרפואי עומד לצמוח

השיטה הישראלית הביאה להישגים בינלאומיים בתחומי המחקר והפיתוח, ובעקבות הביקוש ההולך וגדל מספר המגדלים המורשים צפוי לצמוח. השוק עתיד לגלגל בין מיליארד לשני מיליארד ש"ח, ולהציע עוד מאות משרות

חקלאי בחממה לגידול קנביס באזור צפת. "כושר הגידול בישראל עומד היום על כ-100 טון בשנה" (צילום ארכיון: אביר סולטן \ פלאש 90)
חקלאי בחממה לגידול קנביס באזור צפת. "כושר הגידול בישראל עומד היום על כ-100 טון בשנה" (צילום ארכיון: אביר סולטן \ פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

120 חקלאים ויזמים באו אמש (ראשון) לבדוק את ההזדמנויות בעקבות שינוי המדיניות בתחום הקנאביס, בכנס ייעודי שהתקיים בתל-אביב.

בחודש יוני השנה אישרה הממשלה את הרפורמה בתחום הקנאביס, שמוביל שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה). הרפורמה מכוונת להגדלת מספר המגדלים, הגדלת מספר החולים המקבלים אישור לשימוש רפואי ול'מדיקליזציה' של מוצרי הקנביס. ליצמן, בתפקידו כשר הבריאות, הביא לפתיחות כלפי השימוש בקנאביס והכרה ביעילותו על פני טיפולים ותרופות אחרות – ופתיחות זו נותנת אותותיה בשוק.

רוקחים מספקים מריחואנה רפואית לחולים בחנות 'תיקון עולם' בתל אביב (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
רוקחים מספקים מריחואנה רפואית לחולים בחנות 'תיקון עולם' בתל אביב (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

מהמגדל למשתמש

כיום יש שמונה מגדלי קנאביס לצורכי רפואה – זאת על אף שהביקוש לשימוש במוצרי הקנאביס עולה בהרבה על כמות האישורים והגידולים שיש בישראל. המגדלים אחראיים על כל שלבי הפקת המוצר – הם המגדלים, היצרנים של המוצרים הסופיים, המשווקים, המפתחים, והם אלו המקבלים פידבקים מהחולים על ההשפעות של זן כזה או אחר. המתווה שליצמן מוביל, יוצר הפרדה בין ארבעה שלבים של הפקת מוצר הקנאביס: פיתוח, גידול, ייצור ושיווק. ההפרדה של תהליך הייצור למספר פעולות מאפשרת את הגדלת הייצור והשתתפות מגדלים נוספים בתהליך.

רו"ח יוסי ישראל, מנהל מחלקה כלכלית במגזר ההתיישבות בפירמת BDO, סבור כי שוק הקנאביס בישראל לא הגיע למיצוי ויש לו עוד לאן להתפתח. תהליכי ההסדרה שהשוק עובר מאפשרים את ההתפתחות. "לא יהיה שוק חופשי מלא אף פעם בתחום הקנאביס" אומר ישראל. "המטרה היא לתת לעוד עשרות מגדלים את האופציה לגדל. מדובר על עוד עשרים עד 50 מגדלים. זה לא יגדל יותר מזה. עכשיו מתבצעת הסדרה של הרמה הראשונית. זאת אומרת שלתהליך יכולים לפנות רק אנשים שיש להם זיקה לקרקע – זכויות קרקע."

"היום לא לכל מי שבאמת זקוק לקנאביס הרפואי מקבל", מספר ישראל. "מדברים על הערכות של כמעט פי עשר יותר מהקיים היום". כדי שיהיה איזון בין המגדלים לדורשים – דרושה העלאה הדרגתית של הייצור.

בין 120 משתתפי הכנס בנושא 'הזדמנויות כלכליות חדשות בתחום הקנאביס' היה גם יאיר לניר, תושב כוכב יאיר שמגיע מהתחום העסקי. "אני חלק מקבוצה עיסקית שמשלבת מגדלים ואנשי עסקים. מאוד מעוניינים לשמוע לגבי האופציות הקיימות בתחום מאנשי מקצוע. לאחרונה יש פתיחות בעולם המערבי לגבי השימוש בקנאביס לצורכי רפואה. הפתיחות הזאת יכולה לפתוח את ישראל לשוק העולמי. נוצר כבר ניסיון בעולם, יש יותר מידע על ההשפעות החיוביות של השימוש ויותר מחקר ופיתוח של מוצרים שונים ויש יותר מקום ליצרנים חדשים להיכנס לשוק הזה".

יותר משתלם מעגבניות

כל מתחם גידול קנאביס מעסיק בין 12 ל-20 עובדים. במצב שיא של 50 חוות גידול, מדובר על כ-1,000 משרות נוספות במשק בעבודה קבועה ויציבה.

התקנים החדשים בהם צריכים לעמוד מגדלי הקנאביס – מחמירים יותר מחקלאות 'מסורתית' יותר, מכיוון שהגידול הוא של מוצר רפואי ותהליך הייצור צריך להיות מבוקר ומפוקח – כמו ייצור תרופה במעבדה. התקנות שנקבעו בנושא טיפול בחומרים, האבטחה הנדרשת, תקני איכות ובקרה הוצגו בכנס.

מחאת החקלאים בשנה האחרונה – הזועקת לרגולציה והתערבות של המדינה במחירים ככל הנראה לא תגיע למגדלי הקנאביס. על מנת לגדל, לייצר ולשווק – היצרן מחויב בלקוח שהזמין מראש את המוצר, וכך יש הגנה על כל הצדדים.

הרווח לדונם בגידול קנאביס גדול בהרבה ממלפפונים ועגבניות, ובעיקר יציב יותר. הרווח על כל דונם יכול לנוע בין 300 אלף שקלים בשנה ל-500 אלף. משמעות הדבר היא כי קיימים תמריצים כלכליים עבור החקלאים לעמוד בתקנים על מנת להיות מגדלי קנאביס, בוודאי כשמתווספת לזה הבטחת ההכנסה, מתוך וודאות המכירה.

שוק הקנאביס מגלגל היום בישראל כ-100 מיליון שקלים בשנה. אם באמת תתבצע פתיחת שווקים לייצוא לחו"ל, הענף יכול להגיע לסדר גודל של מיליארד עד לשני מיליארד שקלים, התפתחות עצומה.

רות שפיר, סוקרת בכירה בחברת 'סקאל ישראל' האחראית על מערכת התקנים בתחום הקנאביס, התייחסה בכנס להפרדת תהליך הייצור: "היום שמונה החוות הקיימות הן הכל ביחד – המגדל, היצרן והמשווק. הם מקבלים פידבקים ישירים מהחולים ולומדים מזה. הבאלגן הזה יצר מחקר ופיתוח מדהימים ביופיים, ומאוד חדשניים," אומרת שפיר בגאווה. "בעולם הצטבר ידע מתוך הניסיון הישראלי בתחום בגלל אופן הייצור הישיר. אך השינוי של הגדלת הייצור מביא איתו שינוי בשרשרת האספקה. הכנסת תקן לגידול הקנאביס הופך את כל המשתתפים בתהליך להיות בפיקוח של משרד הבריאות. הפרדת התהליך ליישויות משפטיות אחרות תגדיל את מידת האחריות ואיכות הייצור."

חברות שיצליחו להתבסס בשלב הזה יקבלו יתרון תחרותי גדול יותר מהמצטרפים המאוחרים, ובמידה וישראל תתחיל לייצא לח"ול את מוצרי הקנאביס הם יוכלו להוביל את השוק. ישראל ידועה בעולם בחקלאות המצוינת שלה בתחום הקנאביס, וגם הניסיון הישראלי הוא בעל ערך.

כשברקע מצוקת החקלאות של השנה האחרונה, אולי פתיחת שוק הקנאביס יכולה להביא תקווה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!