דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

בעולם / הפועלים תובעים את פיפ"א ודורשים להפסיק את ניצול העובדים בקטאר

עשרות אלפי מהגרי העבודה שייבאה האמירות מהמפרץ הפרסי לקראת מונדיאל 2022, מנוצלים ונאסרה עליהם הזכות להתאגד ולהפגין. כעת, פעילים מבנגלדש, בסיוע ארגוני עובדים מהולנד תובעים מפיפ"א לאמץ תקני עבודה מינימליים

פועלים באתר בנייה של אצטדיון למונדיאל בקטאר (צילום: סוכנות AP).
פועלים באתר בנייה של אצטדיון למונדיאל בקטאר (צילום: סוכנות AP).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

פעילי עבודה בבנגלדש הצהירו ביום ראשון השבוע כי הצטרפו לתביעה נגד פיפ"א – הפדרציה הבינלאומית לכדורגל, בטענה שהיא אינה עושה די על מנת להבטיח את זכויות העובדים העמלים על בניית ושיפוץ מתקני משחקי המונדיאל, שאמור להערך בקטאר בשנת 2022, כך דווח בעיתון דיילי-סטאר בנגלדש.

קטאר נמצאת במרדף אחר הזמן על מנת להבטיח את בנייתם של שלל מתקני הספורט והפנאי ושאר התשתיות, האמורות לקלוט את אלפי הספורטאים והמשלחות מכל העולם. פרוייקט בניית המתקנים מוערך בכ-200 מיליארד דולר, ולשם כך גייסה קטאר מאות אלפי עובדים ממדינות כמו הודו, נפאל ובנגלדש, ומספר העובדים הזרים, כבר כעת, הוא כמעט פי 10 מכוח העבודה המקומי.

תחת שיטת ההעסקה 'kafala' (מילה ערבית שמשמעותה "חסות") הנהוגה בקטאר, עובדים זרים חייבים לקבל את הסכמת המעביד שלהם בכדי להחליף עבודה או לעזוב את המדינה. הדין בקטאר על התאגדות או מחאה על תנאי העבודה הוא כלא או גירוש.

בשבוע הבא אמור לעבור חוק בקטאר, המאפשר לעובדים לפנות לממשלה אם המעסיק שלהם מתעמר בהם ומונע מהם לעזוב את המדינה. נראה כי גם החוק המוצע לא יפתור את הבעיה לעומקה – והביקורות המופנות כלפיו טוענות שהעובדים עדיין יתקשו להחליף עבודה או לצאת מהמדינה בחופשיות.

צפו בג'ון אוליבר מסביר על פיפ"א וההחלטה השערורייתית על קיום המונדיאל בקטאר והעבודות גובות החיים באמירות

"משמיעים את קולנו בחוזקה נגד הפרת זכויות"

קטאר, לצד מדינות נוספות במפרץ הפרסי, חשופה לביקורת על יחסה לעובדים זרים מצד ארגון אמנסטי העולמי, ומהאיגוד המקצועי הבינלאומי של ענף העץ והבנייה. בנוסף, תלויה ועומדת נגדה תלונה פתוחה בארגון העבודה הבינלאומי.

התביעה, שהוגשה בגיבוי ועדי העובדים הגדולים בהולנד, קוראת לפיפ"א לכפות על קטאר לאמץ "תקני עבודה מינימאליים" למהגרי עבודה לקראת המונדיאל – כולל הזכות להתפטר מהעבודה או לעזוב את המדינה.

ריפון צ'אודורי, המזכיר הכללי של התארגנות האיגודים החופשיים של העובדים, אישר כי הארגון שלו שילב כוחות עם האיגוד המקצועי ההולנדי FNV, בתביעה נגד קטאר בשם אדם מבנגלדש, שטוען שהוא נוצל באופן מחפיר כשעבד בקטאר. הארגון הצטרף לתביעה כתובע משנה אחרי שנכשל להשיג פיצוי מהמעסיק של העובד, מקטאר עצמה ומפיפ"א.

"ניסינו ליישב את הסוגיה בצורה ידידותית, אבל כל המאמצים שלנו נכשלו, ובסופו של דבר נאלצנו להגיש עתירה," אמר צ'אודורי. "כארגון גג של האיגודים המקצועיים, אנו מרגישים שכבודו כאדם נשלל, ואנחנו משמיעים את קולנו בחוזקה נגד הפרת זכויות".

ממשלת קטאר לא לא הגיבה לכתב התביעה, אך דוחא הכחישה בעבר ניצול עובדים וטענה שהיא מיישמת רפורמות בתחום העבודה.

בפיפ"א עוד לא הגיבו. בעבר, התקיים דיון על הקמת צוות מטעם הארגון שיפקח על תנאי העובדים בקטאר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!