דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלב

המלחמה בסוריה / צבא אסד הכריז על שליטה ב99% משטח העיר חלב

כוחות המורדים בעיר הנצורה מתרכזים כעת בשלוש שבונות במזרח העיר. לפחות 60 בני אדם נהרגו אתמול (ב') במתקפה של צבא סוריה. הצלב האדום מזהיר מפני העמקת הקטסטרופה ההומניטרית בסוריה

שני חיילים בצבא סוריה אחרי כיבוש מזרח העיר חלב. (צילום: AP)
שני חיילים בצבא סוריה אחרי כיבוש מזרח העיר חלב. (צילום: AP)

הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום קוראת לצדדים הנלחמים בחלב לעשות כל שביכולתם כדי להגן על חיי האזרחים ולמנוע את מותם. בהודעה שפרסם הבוקר (שלישי), אמר הארגון כי לאלפי בני אדם "שאין להם כל חלק בעימות האלים" אין מקום בטוח לברוח אליו, פשוט כמשמעו.

עוד הוסיפו בצלב האדום כי שמירה על הכללים הבסיסים של לחימה ושל אנושיות יכולה למנוע את העמקת הקטסטרופה ההומניטרית בסוריה.

שר הפנים אריה דרעי, פנה הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש כי ידרוש כינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע לנעשה בסוריה בכלל, ובחלב בפרט. "בשואה נרצחו שישה מיליונים יהודים והעולם שתק" אמר דרעי, "לנו כיהודים אסור לשתוק נוכח הזוועות שמתרחשות כבר כמעט שש שנים בסוריה. התגברות מעשי הטבח בחלב ורצח תינוקות, ילדים, נשים וקשישים מחייב אותנו, כיהודים, להקים קול זעקה".

הדברים באו על רקע העובדה שכוחות המורדים נסוגו אתמול ממוקדי השליטה שלהם במזרח העיר חלב, במה שכונה קריסה "מבעיתה". כעת, אחרי הודעתו של צבא אסד כי השיג שליטה על 99% מהשטח, מחזיקים המורדים ברצועת שטח קטנה, עמוסה בלוחמים ובאלפי אזרחים.

"המצב כרגע הוא מאוד מאוד קריטי", אמר איברהים אל-חאג' מארגון הקסדות הלבנות. לדבריו, חיפש אף הוא מקום מסתור לו ולמשפחתו, מחשש להתנגשות עם צבא סוריה או מעצר.

אנשי אחת מהמרפאות האחרונות שנותרו בשטח שבשליטת המורדים, נדחקו למקלט בזמן כניסת כוחות הממשלה לעיר. "ההרוגים והפצועים נשארו ברחוב", אמר מנהל המרפאה, מוחמד אבו רג'אב.

"הקריסה פה מבעיתה", אמר בסאם ח'אג' מוסטפא, דובר של כוחות המורדים שנמצא בקשר עם הלוחמים בתוך העיר. לדבריו, הלוחמים "עושים כמיטב יכולתם להגן על מה שנשאר".

ראמי עבדורחמן, שעומד בראש המרכז הסורי לזכויות אדם שמושבו בלונדון, אמר שרק אתמול נהרגו יותר משישים אזרחים ולוחמים בשכונות בהן שלטו המורדים.

מאז החלה המתקפה על חלב, נמלטו עשרות אלפי אזרחים לאזור שבשליטת הממשלה הסורית במערב העיר, אך על פי ההערכות ישנם עדיין עשרות אלפי אזרחים במזרח העיר.

לוחם  בכוחות המורדים, שהתראיין לסוכנות הידיעות איי.פי בעילום שם, אמר כי מרבית האזרחים שנשארו באזור מרוכזים בשתיים או שלוש שכונות, מה שמעלה את הסיכון לפגיעה המונית אם תבצע הממשלה התקפות אוויריות על האזור. לדבריו, עם איבוד השליטה על שכונת שייח' סעיד, איבדו המורדים גם את מחסן התבואה וטחנת הקמח האחרונים שהיו בידיהם.

כיבושה מחדש של חלב, שהשליטה בה התחלקה בין הממשלה וכוחות המורדים מאז 2012, צפוי להיות הניצחון הגדול ביותר של הנשיא בשאר אל-אסד במלחמת האזרחים הנוכחית. אך לא מדובר בהתפתחות שתביא לסוף המלחמה, שהביאה למותם של יותר מרבע מיליון בני אדם והפכה אזורים שלמים במדינה לעיי חורבות, שכן חלקים משמעותיים של סוריה עדיין לא נמצאים בשליטת הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!