דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים לצה"ל

גיוס חרדים לצה"ל / מפגינים נעצרו בעקבות הפרות סדר מול בית רב העיר קרית גת

ההפגנה נערכה על על רקע תמיכתו של הרב בהסכם בין צה"ל לחב"ד הנוגע לגיוס בני ישיבות. רק לפני שלושה חודשים תקפו מספר מתפרעים את הרב משה הבלין ואשתו בביתם.

הפגנות סיקרקים, ספטמבר 2016, בקרית גת. (צילום ארכיון: יעקב לדרמן, פלאש 90)
הפגנות סיקרקים, ספטמבר 2016, בקרית גת. (צילום ארכיון: יעקב לדרמן, פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שלושה-עשר מפגינים נעצרו אתמול (שני) בקריית גת בעקבות הפרת סדר וגרימת נזק לרכוש מול בית רב העיר, הרב משה הבלין, ויובאו היום לבית המשפט. "מדובר בקומץ פורע חוק המנצל קרקע של זכות דמוקרטית להפרת הסדר ולהלך אימים על איש ציבור. במקרים אלו משטרת ישראל תפעל ביד נוקשה על מנת למצות את הדין עם אלו שבוחרים לעשות כך" נמסר מהמשטרה.

בעקבות דיווח שהתקבל אמש על עשרות מפגינים חרדים הנמצאים אל מול ביתו של רב העיר קריית גת, הרב הבלין, על רקע סוגיית גיוס בני הישיבות, אותרו כארבעים מפגינים וביניהם גם קטינים שהפרו את הסדר הציבורי תוך כדי צעקות, השתוללות וקריאות גנאי כנגד הרב.

בנוסף, המפגינים גרמו נזק לרכבה של עוברת אורח שחלפה במקום. לטענתה המפגינים זרקו לעברה אבנים והלמו ברכב באמצעות בעיטות ושלטים שאחזו בידם. בין המעורבים נמצאו גם שני קטינים כבני 8 ו-12, שסירבו להזדהות על אף ניסיונות שכנוע ושיחה עם הוריהם באמצעות אחד מהרבנים במקום. ניסיונות אלו עלו בתוהו והילדים שוחררו לידי נציג הקהילה החרדית שנכח במקום.

לאחר איסוף עדויות ולאחר ששלושה-עשר חשודים, תושבי ירושלים ובית שמש בגילאי 36-18 הועברו לחקירה בתחנת המשטרה בעיר הם נכלאו וכאמור במהלך היום יובאו החשודים בפני בית המשפט. בנוסף אליהם נחקר נהג האוטובוס, 52, שהביאם למקום בגין קשירת קשר לביצוע עבירה פלילית. בסיום חקירתו שוחרר בתנאי הרחקה מהעיר קריית גת למשך 15 ימים והאוטובוס עמו הגיעו המפגינים, הוחרם על ידי המשטרה.

לפני כשלושה חודשים תקפו מספר מתפרעים את הרב הבלין ואשתו בביתם. השלושה נעצרו והואשמו בביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, התקהלות אסורה, תקיפה ועבירות נוספות.

עשרות רבני חב"ד מכל רחבי הארץ פרסמו במהלך תקופת החגים מכתב תמיכה חד-משמעי בהבלין, זאת על רקע פריצת הסיקריקים לביתו וההפגנות מול ביתו בעקבות תמיכתו בהסדר חב"ד-צה"ל. במכתב, עליו חתומים כאמור עשרות רבני החסידות, כתבו הרבנים: "הננו לחזק את ידי כבוד תורתו שליט"א בכל פעולותיו הברוכות להגדיל תורה ולהאדירה, ויזכה להאריך ימים על ממלכתו מתוך בריאות ומנוחה, "רק חזק ואמץ"!".

ההסתה והאלימות הבוטים כלפי הרב הבלין נערכים סביב הסכם בין חב"ד לצה"ל. תלמידי חב"ד עמדו תמיד בפני סוגיית הגיוס, מאחר והם נוהגים לטוס לשנת "קבוצה", כלומר ללמוד בבניין ה-770 בניו יורק, וכן לצאת לשליחות ברחבי העולם, מה שמנוגד להסדר "תורתו אומנותו". לשנים של דיונים נחתם לפני כארבעה חודשים הסכם בין ראשי הישיבות לצה"ל. הרב הבלין מואשם בתמיכה בהסכם לפיו 15% מתלמידי חב"ד יקבלו פטור מצה"ל, כדי שיוכלו להקדיש את חייהם לתורה ולשליחות. הם ייבחרו בידי ראשי-הישיבות וצה"ל. כל שאר התלמידים, אחרי שש שנות לימוד בישיבה, יקבלו אישור יציאה לשנתיים לחו"ל. מדובר בהחרגה של ממש, כיוון שנכון להיום – כל תלמיד ישיבה מגיל 18 ומעלה היוצא ליותר מ-60 יום בחו"ל מגוייס מיידית ומאבד אוטומטית את מעמד "תורתו אומנותו".

עם חזרתם ארצה של התלמידים, בתום שנתיים של לימודי קודש בחו"ל – בגיל ממוצע של 22 – הם יוכלו להמשיך בלימודיהם למשך שנתיים נוספות, בכולל או בישיבה. עם זאת, מי שירצה, יוכל להתגייס. בגיל 24 הם יעמדו שוב בפני צומת דרכים – ויבחרו האם להתגייס או להמשיך בלימודים בכולל או בישיבה. מי שייבחר להמשיך בלימודיו יקבל ארכה עד גיל 26. בגיל זה, יחויבו תלמידי הכוללים והישיבות להתגייס. כאמור, רק 15% מתוכם יקבלו פטור גורף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!