דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דו"ח העורף בצוק איתן

דו"ח העורף בצוק איתן / "הדוח קשה ומבהיל. הגיע הזמן שנעבור לזמן מעשים"

דברי יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר בדיון שנערך בעקבות פרסומו של דוח מבקר המדינה בנושא מוכנות העורף לירי טילים. נציג הממשלה מטעם המל"ל דחה את הביקורת: "יש פערים, זה לא כשלים"

מקלט ציבורי באשקלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
מקלט ציבורי באשקלון (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה היום (שלישי) תחת הכותרת, ועדת מעקב "ההיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות (מיגון פיזי, התרעה ופינוי אוכלוסייה)." הוועדה נפגשה שבוע לאחר פרסומו של דוח מבקר המדינה בנושא ויו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) העבירה ביקורת חריפה ביותר כלפי התנהלות הממשלה.

כאמור הדוח, שמבוסס על בדיקה שערך המבקר בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2015, חשף לקויים רבים בהיערכות להגנה על הערוף במקרי חירום. המשמעותיים בהם: מקלטים פרטיים וציבוריים שאינם כשירים; אמצעי התרעה שאינם מספקים התרעה לכלל תושבי ישראל; נתונים לא מדויקים שהציג פיקוד העורף בדבר שיעור האוכלוסייה הממוגנת, שעל פי המבקר יש בהם "כדי לפגוע בטיב ההחלטות שיקבלו צה"ל והדרג המדיני בעת לחימה ולפגוע בהיערכות הרשויות המקומיות לחירום." עוד מתח שפירא ביקורת על מידת ההיערכות של הממשלה, הקבינט והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל).

ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90
ח"כ קארין אלהרר, ארכיון. צילום: מרים אלסטר \ פלאש 90

אלהרר פנתה לממשלה ואמרה כי הדוח "קשה ומבהיל", היא הוסיפה כי "עולה מהדוח שישראל לא ערוכה להגנה מפני טילים. אין היערכות לפינוי אזרחים. קיימות שלוש תכניות לפינוי אזרחים – אף אחת מהם לא יכולה לעבוד ביום פקודה. כמו שכל חורף מגיע גשם ככה יגיע המבצע הבא. זאת האחריות שלנו, הגיע הזמן שנעבור לזמן מעשים. ארצה לבדוק שהממשלה על כל אגפיה עשתה עבודה משמעותית. הייתה כיפת ברזל שהצילה בשעתו. האם זה מה שיציל פעם הבאה?"

מיד לאחר מכן דיבר תא"ל במיל' יוסף ביינהורן, אחראי ביטחון מטעם מבקר המדינה. ביינהורן, התייחס לאיום הייחוס על מדינת ישראל ואמר כי "העורף יהיה מרכז של כל סבב לחימה ולכן הרעיון היה להרחיב את הביקורת על ההגנה שלו. זאת לא פעם ראשונה, זה קרה גם אחרי לבנון השנייה. גם לפני שנה ישבנו לדיון וחלק מהדברים עלו גם שם. איום הייחוס של מערכת הביטחון הוא ירי של אלפי טילים על ישראל. גם בעידן שיש לנו חמקן, זה לא יביא לפתרון. צריך לדאוג לאזרחים."

ח"כ איתן ברוש (המחנה הציוני) ביקר את סדרי העדיפויות של הממשלה ביחס לביטחון מדינת ישראל, "ביום שנוחתים שני מטוסים ועוד מאחרים בגלל מזג אוויר, שכל אחד מהם זה 100 מיליון דולר, השאלה היא האם ראשי מערכת הביטחון עושים סדר עדיפויות תקין. האחריות על הדוח היא של ראש הממשלה ושר הביטחון" הוא הוסיף והתייחס לדוח מצב הרפואה שפורסם לפני שנה וגילה כי קיימים פערים משמעותיים בין הצפון לשאר חלקי הארץ בכל תחומי הבריאות והרפואה, על פי דבריו "הדוח מחמיר את המצב, הסיכויים של תושבי הצפון להיפגע גדולים וגם הטיפול בכם לא יהיה טוב."

בסוף הוועדה עלה לדבר נציג הממשלה מטעם המל"ל תא"ל במיל' זאב צוק רם סגן ראש המל"ל לביטחון פנים ועורף. צוק רם ניסה לעדן את ממצאי הדוח החמורים וטען כי "מה שלא עשו מ-48 עד 2008 לא יקרה מעכשיו". "לא חושב שהיו כשלים בתיכנון ובביצוע", "מבחינתו הוועדה לא הושלמה, בישראל יש 267 רשויות וצריך לטפל בהכל".

גם צוק רם וגם בצלאל טרייבר ראש רח"ל לא הספיקו להגיב לדברים והוועדה נסגרה, וועדת מעקב נוספת עתידה להתקיים בשבועיים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!