דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלב

המלחמה בסוריה / למאות ההרוגים ביממה האחרונה בחַלַבּ הפסקת האש, גם אם תחזיק, לא תעזור

הפסקת האש בחסות רוסיה נכנסה לתוקף אתמול. הדיווחים מהארגונים והעיתונאים בחַלַבּ מזוויעים: עשרות ילדים שנרצחו, חיילי חיזבאללה מטילים אימה על הרחובות השוממים והחשש שמא חַלַבּ תעלם

חיילים בצבא סוריה צועדים ברחובות אחרי כיבוש מזרח העיר חלב. (צילום: AP)
חיילים בצבא סוריה צועדים ברחובות אחרי כיבוש מזרח העיר חלב. (צילום: AP)
אוריאל לוי

יממה מדממת במזרח חַלַבּ; ארגון SNHR תיעד את פרטיהם של 119 אזרחים סורים, 17 מתוכם ילדים, שנהרגו אתמול (שני) על ידי אסד ושותפיו; ארגון 'הקסדות הלבנותהודיע כי לא יוציא סיכום הלילה מכיוון ש "כל הבניינים מלאים בגופות. זה גיהנום"; קשב קול ישראל ערן זינגר דיווח כי כוחות אסד רצחו 200 בני אדם.

אמש אחר הצהריים (שלישי) הודיעו גורמים רשמיים בסוריה כי הגיעו להסכם הפסקת אש עם נציגי המורדים במזרח חלב. לפי ההסכם, שתווך על ידי רוסיה, הפסקת האש תכנס מיד לתוקף ודיונים בין הצדדים ימשיכו עד שתושג הפסקת אש כללית. בנוסף דווח כי בשעה 5:00 בבוקר (רביעי) יחל פינוי המורדים מהעיר. גורמים בקרב המורדים מסרו כי על פי ההסכם הם יפונו לאזורים אחרים בסוריה הנמצאים בשליטת המורדים, בדומה להסכמים אחרים שכבר בוצעו בסוריה והוכיחו כי המשטר נכון להעביר מורדים בבטחה ממקום למקום.

הפינוי הראשוני מחַלַבּ – בשלב מוקדם דווח כי המפונים הוכרחו לשוב על עקבותיהם:

שגריר ארה"ב באו"ם מסר כי ארה"ב רואה באירן, רוסיה ובממשלת סוריה אחראית לזוועות בחַלַבּ, וכי היא דורשת פיקוח בינלאומי על הפסקת האש ובאופן ספציפי על פינוי האזרחים.

האירועים הקשים שדווחו עד כה

מעשי הזוועה התרחשו לאחר שלוחמי צבא סוריה בסיוע חיל האוויר הרוסי, חיזבאללה, ומיליציות שיעיות עליהן מפקדים אנשי משמרות המהפכה של איראן, פשטו על השכונות האחרונות בהן מצטופפים, על פי הערכות בין 50,000 ל-100,000 אזרחים. האו"ם, הצלב האדום והאפיפיור פנו ביממה האחרונה לאסד ודרשו ממנו להקפיד על החוק ההומניטארי הבינלאומי ולא לפגוע באזרחים. צרפת דרשה דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם בנוגע לחַלַבּ, המועצה צפויה להתכנס ב-19:00 שעון ישראל. אלא שעדויות המגיעות מהעיר חושפות פשעי מלחמה מחרידים.

בתחילת השבוע אמר רופרט קולוויל, נציב זכויות האדם של האו"ם, כי לידי האו״ם הגיעו ״האשמות מעוררות דאגה״, על פיהן מאות גברים נעלמו לאחר שחצו אל האזורים שבשליטת המשטר הסורי. אתמול (שני) אחר הצהריים דיווחה רשת אל-ג'זירה כי אנשיו של אסד הוציאו להורג 89 אנשים במזרח חלב. על פי דיווח דומה של רשת אל-ערביה, אנשיו של אסד והמיליציות השיעיות הוציאו להורג לפחות 60 בני אדם.

חשבון הטוויטר הרשמי של 'צבא סוריה החופשי' דיווח על משפחות שלמות הנשחטות בידי מיליציות שיעיות זרות, אמש בשכונות בוסטן אל-קאסר ואל-קלאסה שבחַלַבּ. ערוץ התקשורת ALLEPO24 הפועל בחַלַבּ יותר משנה, טען כי דיבר עם עשרות מקורות ומצא כי אנשי המשטר והמיליציות השיעיות הזרות רצחו באכזריות לפחות 80 אנשים. לטענת הערוץ אנשיו של אסד השליכו 9 ילדים וחמש נשים לאש, בעודם חיים. ארגון 'הקסדות הלבנות' הנוהג לדווח מדי לילה סיכום יומי של מספר הנפגעים הודיע כי לא יוציא סיכום הלילה מכיוון ש"כל הבניינים מלאים בגופות. זה גיהנום".

עיתון הדיילי סבהה הטורקי כתב על הזוועות שאנשיו של אסד מבצעים בחַלַבּ וטען כי לפחות 180 בני אדם נרצחו אתמול (שני) בשכונות שבמזרח העיר. האתר ORIENT NEWS המזוהה עם האופוזיציה הסורית דיווח כי לפחות 200 אנשים הוצאו להורג. קשב קול ישראל ערן זינגר דיווח כי "האירועים הלילה בחַלַבּ, הקשים שדווחו עד כה: כוחות אסד רצחו 200 בני אדם, רובם נשים וילדים במסע רצח במזרח העיר. עדי ראיה: חזבאללה מאחורי רוב הקטל".

הבוקר הודיע רופרט קולוויל כי יש בידיו עדויות לכך שאנשיו של אסד עברו בין הבתים בשכונות שכבשו וירו באנשים במקום. לפי הדיווח של האו"ם, לפחות 82 אנשים נרצחו כך אתמול. סוכנות הילדים של האו"ם הודיע כי לפחות 100 ילדים נצורים ללא מלווים בבניין שהופצץ ולא ידוע מה עלה בגורלם.

העדויות

בתמונות וסרטונים שנחשפו בערוצי תקשורת שונים, נראים רחובות העיר שוממים, עם חיילים וגופות מוטלות. סרטונים אחרים הראו גנים ציבוריים שהפכו לבתי קברות זמניים, בהם הצלם אומר "זה מהימים שעוד יכולנו לקבור את המתים, עכשיו זה מסוכן מדי." גם תמונות קשות של חללים פורסמו.

כמה פעילים דוברי אנגלית שהיו נצורים בחַלַבּ, פרסמו הודעות פרידה מצמררות דרך חשבון הטוויטר שלהם. מר אלחמדו, מורה לאנגלית בחַלַבּ כתב: "רק רציתי לתת לביתי לטעום בננה, היא מעולם לא טעמה בננה. לצערי אינני בטוח שאוכל."

העיתונאית לינה סרגיי עתר, המדווחת ממזרח חַלַבּ כתבה: "אל תדאגו. בקרוב סרטונים ותמונות יפסיקו לצאת מחַלַבּ. נפסיק להפציץ אתכם עם התמונות המזעזעות וסיפורי האימה שלנו. בקרוב חַלַבּ תעלם לתוך האפלה. בקרוב תשמעו רק סיפור אחד. לא יהיו עוד בלבולים לגבי מה שמתרחש בסוריה."

עיתונאי בשם זוהיר אל-שימלה היושב במזרח חַלַבּ, דיווח כי קבוצת אזרחים ביקשה להימלט אל עבר האזור בו שולט המשטר, אלא שאנשי המשטר ירו לעברם פצצות מרגמה ורבים מהם נפצעו ונהרגו.

פעיל אחר בשם מונטיר אתקי הודה לכל בני האדם "שעמדו לצידנו למען האנושות", והבטיח לזכור אותם כשיעבור לעולם הבא.

ארגון זכויות אדם סורי היושב בלונדון פרסם היום כי לאחר 69 חודשים מאז החלה המלחמה בסוריה, נהרגו כ-450,000 בני אדם. הארגון טוען כי בידיו פרטיהם האישיים של 312,001 קרבנות ביניהם 90,506 אזרחים. לפי הארגון קרוב ל-16,000 ילדים ניספו מתחילת המלחמה. לפי הערכות האו"ם כ-12.5 מיליון אזרחים סורים נעקרו מביתם מאז תחילת המלחמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!