דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אין בעולם ארץ שאי אפשר לזקוף בה קומה - שחר-מריו מרדכי

טור מיוחד על זוכה פרס ראש הממשלה לספרות לשנת תשע"ז – שחר-מריו מרדכי

את ספרו הראשון "תולדות העתיד" מסיים מרדכי בעייפות. השיר הנועל נפתח בציטוט מקהלת הזקן "וְהִנֵּה דִּמְעַת הָעֲשֻׁקִים, וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם" והדובר בו מוחה בהשלמה על נהר החיים שממשיך לזרום לא משנה כמה עושק וגזל חולפים במימיו.

הוּא מְבַקֵּשׁ לָדַעַת: אֵיךְ חַיִּים אֲנָשִׁים עִם מַעֲשֵׂיהֶם?
עִם דִּמְעַת הָעֲשׁוּקִים, עִם הָאָשָׁם וְעִם שִׁמְשָׁם
שֶׁבּוֹעֶרֶת עַל רֹאשָׁם.

בְּאֵיזֶה שִׁכְנוּעַ עַצְמִי הֵם מְבַטְּלִים אֶת חֵטְא הַגֶּזֶל
וּמַעֲנִיקִים לְעַצְמָם חֲנִינָה, וְאֵיךְ
כָּל הָעִנְיָן הַזֶּה מִזְדַּמְזֵם מֵהֶם כְּמוֹ זְבוּב הַמְסֻלָּק
בִּתְנוּעָה שַׁאֲנַנָּה

הוּא עָיֵף.

מתוך "עייף", תולדות העתיד, הוצאת אבן חושן 2010

והנה ספרו השני הוא פצצת אנרגיה, ארוס והרבה הרבה מחאה. על גב הספר מודפס השיר, שכבר הפך לסמל בעצמו, "מוחמד אלבועזיזי". השיר הוא חשבון נפש אישי-ציבורי על כפיפות של דור למול שלטון שניזון מהפרד ומשול תוך התעשרותם של מתי מעט על חשבון הציבור. אבל בניגוד לסקירה המשלימה מנקודת המבט המבוגרת של קהלת, במוחמד אלבועזיזי נשמע קול מלא כוח ותנופה בדרכו לעשייה גדולה.

מוחמד אלבועזיזי, محمد البوعزيزي

בעקבות יצחק צרפתי ונתן אלתרמן

אֲנִי מֻחַמַּד בּוּעְזִיזִי,
וְעַל אַף שֶׁמַּתִּי
וְחָיִיתִי בְּתוּנִיסְיָה, שֶׁבָּהּ נִרְמַסְתִּי לְרַגְלֵי עָרִיצִים,
אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם
שֶׁתּוּנִיסְיָה הִיא אֶרֶץ שֶׁאֶפְשָׁר לְהָרִים בָּהּ ראשׁ
אִם רוֹצִים.

גַּם אֲנִי חָשַׁבְתִּי פַּעַם שֶׁזֶּה לֹא יָכוֹל לִהְיוֹת.
וְחָשַׁבְתִּי: כְּכָל שֶׁיּוֹתֵר וְיוֹתֵר עוֹבְרוֹת הַשָּׁנִים
זֶה פָּחוֹת וּפָחוֹת יָכוֹל לִהְיוֹת.

אֵיזֶה טִפְּשִׁים הָיִינוּ. דּוֹר שֶׁהִשְׂכִּיל בָּאוּנִיבֶרְסִיטָה, וְלֹא הִשְׂכִּיל
לְהָרִים רֹאשׁ בַּזְּמַן. אֲבָל אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם:
חֵרוּת נִצֶּתֶת מֵהַקִּמּוּר הַמֻּצְנָע וְהַיָּפֶה בְּיוֹתֵר שֶׁל הַלֵּב,
מִמָּה שֶׁאָנוּ לוֹבְשִׁים מִתַּחַת לְעוֹרֵנוּ.
וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם: אִם נְשַׁנֶּה אֶת הֶעָתִיד, נְשַׁנֶּה גַּם אֶת הַדֶּרֶךְ
שֶׁבָּהּ יִשָּׁפֵט עֲבָרֵנוּ.

הִתְנַעֲרוּ, אַחִים, מִתּוּנִיסְיָה וְלוּב וְעַד סוּרְיָה וּמִצְרַיִם;
אַל פַּחַד מִן הַסָּמוּךְ כְּעָפָר וּמֵמִית כְּאֵשׁ כִּירַיִם.
הַקְשִׁיבוּ

אֲנִי מֻחַמַּד בּוּעְזִיזִי,
אֲנִי מֵת, וְחַי בָּעוֹלָם הַזֶּה שֶׁלָּכֶם,
שֶׁנִּרְמָס לְרַגְלֵי עָרִיצִים;
וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם
שֶׁאֵין בָּעוֹלָם אֶרֶץ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִזְקֹף בָּהּ קוֹמָה
אִם רוֹצִים.

מתוך "מי בעניין שלנו", הוצאת עם עובד, 2013

מה קרה בין עייפות החומר ב"תולדות העתיד" לבין פרץ החיים והעשייה של "מי בעניין שלנו"? ב-2011 נפלו משטרים בכל רחבי המזרח התיכון ובישראל הקטנה נרשמה המחאה החברתית הציבורית הגדולה בתולדותיה. ב"מוחמד אלבועזיזי" נוטע מרדכי את ישראל בסביבתה הטבעית ושובר את קירות הווילה בג'ונגל המדומיינת. בשבוע שבו נפתחת תכנית אקדמית ראשונה מסוגה ללימודי תרבות יהודית-ערבית שתחבר בין ההיסטוריה של קהילות היהודים בארצות האיסלאם, תולדות המזרחים בישראל והלשון הערבית היהודית, ניתן להגיד ששירים מעין אלה סימנו את העתידים האפשריים להכרה ותיקון ישראליים. לכן היה משמח לראות שיצירה נועזת ופורצת דרך שכזו גם זכתה החודש בפרס ראש הממשלה ליצירה עברית, מהפרסים החשובים בישראל שגם מעניק תשורה כספית נאה להמשך היצירה.

עמוד השחר העולה – הערה ארוטית לסיום

שירת מרדכי מלאה ארוטיקה גברית מתפרצת, אוהבת, מלאת סקס-פוזיטיב, תשוקה ורגש. בניית הדמות של המאהב-המשורר עוברת דרך תיאורי מין יפהפיים, אוהבים, חושניים ומגרים. האנרגיה המינית מופקת במרכז הגוף והתנועה שלה היא כלפי מעלה ואל המאהב, מהתחת לעמוד השדרה ועד ללב ולראש-תודעה.

שחר-מריו מרדכי
צילם: קובי בן שושן

האהבה היא חיבור נפשי וגופני. היא מושא לחלומות בהקיץ, חלומות לילה ושיטוטי תודעה.

"מַיִם אֶל מַיִם, אֵשׁ תֹּאכַל אֵשׁ
בָּאֶפְשָׁר שֶׁעוֹקֵב אִי אֶפְשָׁר
שֹׁרֶשׁ הַגּוּף נִזְקָף וּפוֹגֵשׁ
בַּגַּרְעִין שֶׁל הַנֶּפֶשׁ – בָּשָׂר."

מתוך "להט לילה", מי בעניין שלנו, הוצאת עם עובד 2013

לשון האהבה נעה בין סמלי תרבות פופלריים כגורדון-לויט לבין לשון התנ"ך. ראש האהוב מלא טל ורסיסי לילה, דויד מתנה אהבים עם יונתן ועוד ריקליימינג הומו-ארוטי-תנ"כי. או שמא זה להעמיד את המקור באור הנכון שהצנזורה לא התירה לאורך השנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!