דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

חוק ההסדרה / ועדת חוק ההסדרה: ביקורת על הניסוחים העמומים בחוק

אל מול ביקורתו של היועץ המשפטי לוועדה שטען כי חלק מהניסוחים בחוק אינם ברורים, השיב ח"כ סמורטיץ' כי "הכנסת תשיב שהיא רוצה את ההגדרה העמומה".

הוועדה המשותפת על חוק ההסדרה בכנסת, בתחילת החודש (צילום: דוברות הכנסת).
הוועדה המשותפת על חוק ההסדרה בכנסת, בתחילת החודש (צילום: דוברות הכנסת).
שי ניר

צעד נוסף לקראת אישור חוק ההסדרה: הוועדה המשותפת להכנת החוק סיימה אתמול (שלישי) את הקראתו, לקראת עלייתו לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. מחר צפויים להמשיך הדיונים על ההסתייגויות מן הצעת החוק וביום שני שבוע הבא צפויה הצבעה לאישור החוק בוועדה.

עיקר הדיון על הצעת החוק נסוב סביב ניסוחים עמומים משפטית בחוק. היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד אלעזר שטרן, התייחס לבעייתיות שבאפיון המבנים הלא חוקיים אליהם מתייחס החוק, המוגדרים כמבנים שנבנו ב"הסכמת המדינה". לדבריו של שטרן, ההגדרה רחבה, עמומה, ולא ברורה ביחס לשני הרכיבים שלה "הסכמה" ו"מדינה". עוד הוא הוסיף כי קיים קושי לראות ברשות מקומית כ"מדינה". גם למושג "תום הלב" התייחס שטרן ואמר כי הוא אינו ברור. יוזם החוק, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) דחה את דברי יוהמ"ש לוועדה ואמר כי הכנסת תקבע איזו מן הגדרה היא רוצה, "היועמ"ש לוועדה שואל והכנסת תשיב שהיא רוצה את ההגדרה העמומה".

ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) המתנגד לחוק מתח ביקורת על כך שהדיון הנוגע לעמדת מערכת הביטחון, המתנגדת לחקיקה, היה חסוי, "לא היה צריך לתת יד לישיבה חסויה. חוות הדעת שניתנה דרמטית כאשר מערכת הביטחון מתנגדת לחקיקה." עוד הוסיף, "מה שהטריד אותי בדיון אתמול הוא שהמשנה ליועמ"ש הסביר איך החקיקה עלולה להחליש את עמדתה של ישראל בזירה הבינ"ל. בלי שנקבל התייחסויות ואת רוב חלקי הדיון אתמול לא נוכל להשלים את הגשת ההסתייגויות היום".

מוקדם יותר דרש בר לב בחשבון הטוויטר שלו לחשוף את הפרוטוקול מהדיון החסוי. לטענתו, "בדיון החסוי אתמול נאמרו דברים חשובים ולחלוטין לא חסויים עי היועצים המשפטיים של משהבט והמשנה ליועמש".

יו"ר הוועדה ח"כ סלומינסקי (הבית היהודי) ביקש גם הוא לפרסם את הפרוטוקול, וציין כי הופתע מתגובת היועמ"ש למערכת הביטחון עו"ד אחז בן ארי, "שמנע פרסום של דברים מהדיון אתמול מאחר ולמעט אולי משפט אחד, לא היה שם שום דבר חסוי." לדבריו, הוא הנחה "לסיים להכין את הפרוטוקול מידית כדי לאפשר לפרסם את הדברים שאפשר, לאחר בחינת הגופים האמונים".

חוק ההסדרה נועד להכשיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות, הבנויים בצורה לא חוקית, על קרקעות פרטיות של פלסטינים. אמנם החוק בנוסחו החדש, מרוכך יותר ואינו כולל את הסעיף שהופך פסקי דין חלוטים כמו במקרה עמונה, אך הוא עדיין לא קיבל את תמיכת היועץ המשפטי לממשלה בשל שני טיעונים כבדי משקל המעלים בעיות חוקתיות עליהם כבר הצביעו משפטנים. הראשון הוא שהחוק מתיר גזל קרקעות פרטיות והשני הוא החלת ריבונות ישראלית בשטחים הכבושים בניגוד למשפט הבינלאומי. על בסיס טיעונים אלה, הערכות הן כי גם במתכונתו הנוכחית ייפסל החוק על ידי בג"ץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!