דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיל הפרישה לנשים

כלכלה ועבודה / בניגוד לעמדת האוצר: העלאת גיל הפרישה לנשים תדחה בחצי שנה

גיל הפרישה לנשים אמור היה לעלות אוטומטית החל מינואר 2017, אך ועדת הכספים החליטה לדחות התאריך בחצי שנה לפחות. היו"ר גפני קידם הדחייה חרף התנגדות האוצר

A worker in an office. (Photo illustration: Davar)
A worker in an office. (Photo illustration: Davar)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בניגוד לעמדת האוצר, ועדת הכספים החליטה אתמול (שלישי) לדחות את ההעלאה האוטומטית של גיל הפרישה לנשים מה-1 לינואר 2017 ל-31 ליולי 2017, וזאת על רקע חוסר ההסכמה ששרר בוועדה שעסקה בנושא. על פי החוק הקיים, שר האוצר היה צריך להגיש את המלצתו לוועדה עד ל-30 בספטמבר 2016 אך טרם עשה זאת. אם הווועדה לא הייתה מקבלת את ההחלטה בראשון בינואר, היה עולה גיל הפרישה בארבעה חודשים כל שנה עד לגיל 64. על פי הצעת החוק שאושרה בוועדה, יקבל שר האוצר הארכה עד לסוף אפריל כדי להגיש את המלצתו בנושא, וזאת  על מנת לאפשר לוועדה להמשיך בדיונים בשלושת החודשים הקרובים לפני גיבוש תיקון החוק.

לפני שלושה שבועות קיימה ועדת הכספים דיון בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים. מאחר ושר האוצר לא הגיש את המלצתו טרם הדיון החליט יו"ר הועדה, משה גפני (יהדות התורה) לקדם דחייה של ההעלאה האוטומטית של גיל הפרישה שנקבעה בחוק על מנת לאפשר לשר האוצר להעביר את המלצתו לוועדה שתוכל לקיים דיון ציבורי במשמעויות של העלאת גיל הפרישה לנשים. באותה הישיבה התנגדה סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך לדחייה של ההעלאה האוטומטית בטענה כי לדחייה יש משמעויות תקציביות. זאת על אף שהמתווה להעלאת גיל הפרישה עליו המליצה הועדה הציבורית שעסקה בנושא אינו תואם את המתווה הקבוע בטייס האוטומטי הקיים בחוק, ולמרות וששר האוצר נמנע מלהמליץ לוועדת הכספים לקבל או לדחות את המלצות הועדה הציבורית. גפני סיכם אז את הדיון באמירה כי אין בכוונתו לתת לטייס האוטומטי להיכנס לפעולה אך דחה את קבלת ההחלטה על מנת לאפשר לשר האוצר ולאנשי המשרד לחזור לוועדה עם עמדה מגובשת בנושא.

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

אתמול הגיע גפני לוועדת הכספים עם הצעה מוכנה לתיקון החוק שידחה את העלאה האוטומטית הקיימת בחוק מה-1 בינואר ל-31 ביולי. ההצעה גם קבעה את ה-31 באפריל כמועד האחרון להגשת המלצות שר האוצר בנושא. את ההצעה לדחות את הפעלת הטייס האוטומטי הקיים בחוק נימק גפני כשאמר "העלאת גיל הפרישה לנשים היא בעלת השלכות מרחיקות לכת ודורשת פתרון בעיות רבות. לא ניתן לאפשר שהדבר ייעשה ללא דיון ציבורי יסודי בוועדת הכספים".

נציגי האוצר שנכחו בדיון הופתעו שגפני הגיע עם הצעת חוק מוכנה, זאת על אף שבישיבה הקודמת בנושא הצהיר גפני כי זו כוונתו. הפקידים ניסו לשווא להניא את גפני מלהעלות את ההצעה להצבעה. גפני סרב לבקשת פקידי האוצר והצעת החוק התקבלה בוועדה. בעד ההצעה הצביעו כל חברי הועדה, הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה, למעט חברות הכנסת של סיעת כולנו, טלי פלוסקוב ורחל עזריה.

מידה מסוימת של אירוניה נרשמה כשגפני החליט להעביר את הצעת החוק להצבעה בכנסת במסגרת חוק ההסדרים, שכן חוק ההסדרים משמש את משרד האוצר להעביר בהצבעה אחת שורה של החלטות שלא בהכרח היו מקבלות רוב אם היו מוגשות בנפרד. גפני למעשה משתמש בכלי החוקי המפוקפק המשמש בדרך כלל את פקידי האוצר על מנת להעביר החלטה הנוגדת את עמדתם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!