דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרביג'אן

יחסי חוץ / נתניהו באזרבייג'אן: שיתוף פעולה והסכמי סחר ביטחוניים במיליארדים

"הרי לכם דוגמה למוסלמים ויהודים הפועלים יחד, כדי להבטיח עתיד טוב יותר למען שני הצדדים", התגאה ראש הממשלה. 40% מהנפט בישראל מגיע מהמדינה בקווקז. בשעה זו מבקר ראש הממשלה בקזחסטן

ביקור נתניהו באזרבייג'ן (צילום: חיים צח, לע"מ)
ביקור נתניהו באזרבייג'ן (צילום: חיים צח, לע"מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול ביקור רשמי באזרבייג'ן. במהלך ביקורו נפגש נתניהו עם נשיא אזרבייג'ן, אילהאם אלייב, בארמון הנשיאותי זגולבה בבירה באקו, פגש את הקהילה היהודית בבית ספר חב"ד 'אור אבנר' ובאתר ההנצחה לקורבנות המלחמות באזרבייג'ן.

הנשיא אלייב בירך את נתניהו, שהגיע כבר בכהונתו הראשונה כראש ממשלה לביקור במדינה, וציין כי הביקור יתרום לחיזוק הקשרים הבילטראליים בין המדינות וכי ההסכמים שנחתמו, "מוכיחים בבירור את הפוטנציאל הגדול לשיתוף פעולה". אלייב הדגיש את ההסכם ליצירתה של ועדה כלכלית משותפת למדינות שתחזק את שיתוף הפעולה הבילטראלי, "הסחר ההדדי הוא ברמה טובה, אבל בעיקר בזכות אספקת הנפט מאזרבייג'אן לישראל. אנו צריכים לפעול על מנת לגוון ולחזק אותו." יצוא הנפט האזרי לישראל מהווה כ-40% מהנפט המיובא לארץ.

ביקור נתניהו באזרבייג'ן (צילום: חיים צח, לע"מ)
ביקור נתניהו באזרבייג'ן (צילום: חיים צח, לע"מ)

"עד כה" אמר אלייב, "החוזים בין חברות מישראל ואזרבייג'אן ביחס לרכישת ציוד הגנה קרובים לחמישה מיליארד דולר, ליתר דיוק 4 מיליארד ו-850 מיליון דולר. חלקם הגדול של החוזים הללו כבר מומש ועדיין אנו ממשיכים לעבוד על כך, ואנו מרוצים מאוד מהיקף שיתוף פעולה זה". אלייב ציין תחומים נוספים בהם המדינות משתפות פעולה כמו חקלאות, תיירות והיי טק. "אני מציין נתון אחד כדי להמחיש את היקף שיתוף הפעולה הזה."

לאחר החתימה על הסכמי שיתוף הפעולה אמר השר זאב אלקין, "חתמנו היום ארבעה הסכמים חשובים מאוד להרחבת הקשרים הכלכלים בין שתי המדינות" והוסיף, "אין ספק שמדובר בעליית מדרגה משמעותית ביחסים בין שתי המדינות".

בעת הביקור בארמון הנשיאותי נחתמו שורה של הסכמים בהם: הסכם תקינה, הסכם כפל מס, הסכם שיתוף פעולה בתחום החקלאות והסכם להקמת ועדה מעורבת למטרת קידום שת"פ בתחומי הכלכלה, מדע, טכנולוגיה, בריאות, חקלאות וסחר. על ההסכמים חתם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שהצטרף לנתניהו בביקור.

נתניהו הודה לאלייב על הביקור ואמר כי מאז ביקורו האחרון, לפני עשרים שנה, ניכר כי אזרבייג'ן התפתחה. נתניהו ציין את מגוון שיתופי הפעולה בין המדינות בהדגישו את תחום האנרגיה, "יש לנו מערכת יחסים משגשגת בתחום האנרגיה, וכעת אנו מדברים לא רק על מכירת נפט מאזרבייג'ן לישראל, המהווה חלק חשוב מאוד מייבוא הנפט שלנו, אנו מדברים גם על שימוש במתקנים משותפים לייצוא גז וחיבור פוטנציאלי בין ייצוא הגז של ישראל לקו צנרת עצום שנבנה בימים אלה ממש מאזרבייג'ן לטורקיה". בדבריו, התייחס נתניהו לפוטנציאל יצוא הגז של ישראל עליו דובר גם בפסגה הטרילטרלית עם יוון וקפריסין זאת על אף שישראל לא החליטה להיכן ואם תייצא.

ביקור נתניהו באזרבייג'ן (צילום: חיים צח, לע"מ)
ביקור נתניהו באזרבייג'ן (צילום: חיים צח, לע"מ)

"דוגמה למוסלמים ויהודים הפועלים יחד"

"במשך מאות שנים, יהודים ואזרבייג'נים חיו וממשיכים לחיות בשלום וידידות כאן באזרבייג'אן." אמר אלייב בהתייחסו ליחסים הקרובים בין העמים, "הקהילה היהודית באזרבייג'אן מהווה חלק פעיל מאוד מהחברה שלנו ותורמת רבות להתפתחותה של אזרבייג'אן המודרנית," והוסיף, "היחסים הקרובים בין עמינו הם נדבך חשוב מאוד ביחסינו הבילטראליים."

"הרי לכם דוגמה למוסלמים ויהודים הפועלים יחד, כדי להבטיח עתיד טוב יותר למען שנינו" אמר נתניהו בגאווה. "זאת דוגמה בולטת על רקע אי הסובלנות וההיעדר של קבלה וכבוד הדדיים. מי שרוצה לראות כיצד יכול להיראות העתיד, עליו לבוא לאזרבייג'אן ולראות את הידידות והשותפות בין ישראל ואזרבייג'אן." דבריו אלה של נתניהו בולטים בייחוד על רקע רבריו לתוכנית 60 דקות ברשת NBC, אליה התראיין בתחילת השבוע, ובה האשים את הרשות הפלסטינית ואת העומד בראשה מחמוד עבאס (אבו מאזן), כי הם מסרבים להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית.

25 שנים של יחסים דיפלומטיים

ישראל ואזרבייג'ן מציינות כ-25 שנים של יחסים דיפלומטים, מאז אזרבייג'ן כוננה עצמה כמדינה עצמאית לאחר התפרקות הגוש הקומוניסטי. בעשור האחרון שורה של בכירים ישראלים ביקרו באזרבייג'ן בהם, שמעון פרס ז"ל כנשיא המדינה, שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון אביגדור ליברמן, אהוד ברק, ציפי לבני ועוד.

בשנת 2008 נמנע ניסיון פיגוע בשגרירות ישראל בבירת אזרביג'אן באקו ונעצרה חוליית חיזבאללה. בשנת 2012 נחתמה עסקת נשק של מערכות אוויריות בין המדינות, ובנוסף על רקע המתיחות ההולכת וגוברת בשל תוכנית הגרעין האיראני שאיימה גם על אזרבייג'ן, נעצרו סוכני מודיעין איראנים בחשד לתכנון נגד יעדים ישראלים ואמריקאים על אדמת אזרבייג'ן. בגל השריפות האחרון שפקד את ישראל, השתתף מטוס כיבוי מאזרבייג'ן במאבק באש, זאת לאחר שבשריפה על הכרמל לפני 4 שנים השתתפו 2 מסוקי כיבוי אזרים.

בישראל חיים היום כ-70 אלף עולים מאזרבייג'ן וההערכה היא כי ישנם כ-30 אלף זכאי חוק השבות החיים היום באזרבייג'ן.

היעד הבא – קזחסטן

היום ממשיך נתניהו לביקור רשמי, בעל אופי כלכלי, בקזחסטן. קזחסטן החולקת גבולות ארוכים עם רוסיה וסין, גדולה בשטחה הגיאוגרפי, יותר ממערב אירופה, עשירה במחצבים ובעלת אוכלוסיה המונה כ-18 מליון תושבים וכ-70% מתוכם מוסלמים סונים. בביקור מתוכננים להשתתף כ-70 אנשי עסקים ישראלים ואמורים להחתם 5-6 הסכמים בילטרלים.

לביקור חשיבות לחיזוק מעמדה העולמי של ישראל, כיוון שבחודש ינואר הקרוב צפויה קזחסטן להתקבל כחברה זמנית במועצת הביטחון של האו"ם. פוטנציאל נוסף להידוק היחסים בין ישראל לקזחסטן בדומה לאזרבייג'ן הוא בהתמודדותה של קזחסטן עם איסלאם קיצוני המאיים על יציבות המדינה והאזור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!