דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / אחרי שדחו את הצעת הפשרה, בעמונה נערכים לפינוי

לטענת ועד המאבק, מתווה הפשרה לא עמד בהבטחות שניתנו להם ועל כן החליטו לדחות אותו. במערכת הפוליטית קוראים לתושבים שלא לנקוט באלימות במהלך הפינוי.

עמונה (צילום: יהונתן קלרמן).
עמונה (צילום: יהונתן קלרמן).
שי ניר

לאחר שהחליטו שלא לקבל את מתווה נכסי הנפקדים שהוצע על ידי הממשלה, נערכים תושבי עמונה לפינוי בכוח שיבוצע על ידי המשטרה. לדברי אביחי בוארון, יו"ר הוועד למאבק על הישוב עמונה, נאמר לתושבים כי במידה וידחו את המתווה כלשונו, יחל כבר היום (חמישי) בשעה 8:00 בבוקר. עם זאת, הפינוי עדיין לא יצא לדרך, אך חולקו לתושבים אישורי מעבר לקראת ההכרזה על האזור כשטח יוכרז כשטח צבאי סגור. נכון לעכשיו, ניזונים התושבים משמועות בלבד.

במסיבת עיתונאים שקיים ועד המאבק בסלון ביתו, טען בוארון כי על אף דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הממשלה, מתווה נכסי הנפקדים לא  עומד בהבטחה שנתנה כי המיקום החלופי למאחז עמונה על ההר יספיק להעתקת כל בתי המשפחות ומבני הציבור. "חשכו עינינו, לתדהמתנו הבנו כי מה שדובר בעל פה לא היה כתוב במסמך" אמר, "במסמך שהוגש לנו לא היה קיים כמעט דבר מלבד ההתחייבות מצידנו לעזוב בהסכמה. מצד המדינה לא הייתה החייבות לדבר".

מסיבת העיתונאים בעמונה (צילום: דוברות בינימין).
מסיבת העיתונאים בעמונה (צילום: דוברות בינימין).

לדבריו, הציע המתווה פתרון זמני בלבד  -ל11 משפחות, והסתפק באמירות מעורפלות ביחס לשאר  המשפחות. "לאור אי הוודאות המובנית במתווה" אמר בוארון, "החליטו אתמול תושבי עמונה, ברוב מוחלט ובתום עשר שעות של דיון, לדחות את המתווה". חברי הוועד הוסיפו כי תושבי עמונה יסכימו לקבל רק פתרון בו הם יעברו מדלת ביתם לדלת ביתם החדש שיבנה על ההר.

בוארון קרא גם לציבור הרחב "להגיע לכאן ולעמוד לצידנו בשעתנו הקשה ולהצטרף למחאה חריפה ומכובדת". לשאלת 'דבר ראשון' על גבולות המאבק שינהלו אמר בוארון כי "אנחנו מבקשים מכל מי שאיתנו לכבד את חיילי צה"ל לכבד את שוטרי משטרת ישראל לכבד את מדינת ישראל. יחד עם זה לערוך התנגדות פסיבית, נחרצת, כיאה לכל אדם שעוזב את ביתו בכל מקום בעולם וכמו שנערכת בכל מקום בעולם מחאה צודקת, רחבה, עממית ודמוקרטית."

יאיר פרנק, רבה של עמונה הוסיף כי "צריך לזכור שכבר לפני עשר שנים עיקר האלימות מה שהיה כאן באירוע הגדול בעמונה. האלימות מעיקרה הייתה מצד המשטרה. אני חושב שהשאלה לא לגיטימית. אנחנו לא נרים יד על חייל ושוטר. הרגליים שלנו כן יהיו נטועות בקרקע ואם מישהו ירצה לעקור אותנו מפה הוא יצטרך לעקור אותנו מפה עם כל המשמעות של זה."

ממתינים לשיעור של הדב ליאור (צילום: דבר ראשון).
ממתינים לשיעור של הדב ליאור (צילום: דבר ראשון).

החל משעות הבוקר החלו מאות בני נוער מרחבי הארץ לפקוד את עמונה כדי להראות את תמיכתם במאבק. למרות סימנים להערכות לפינוי, כמו מצבורי צמיגים בשולי הדרך, נשמעים גם קולות בקרב הנערים כי אולי יישארו עד לפינוי אך לא ישתתפו במאבק אלים. שתי בנות אולפנה מעפרה, שעלו ברגל המעלה ההר, אמרו כי באו להיפרד מן הישוב והוסיפו כי אלה המדברים על אלימות הם קומץ ואינם מייצגים את כלל הציבור. מוקדם יותר אמר בוארון כי "אין לי אחריות על הצעירים מבחוץ, אין לי צבא של סדרנים. זו אחריות של המדינה".

שלב התגובות

בסיעת הבית היהודי לא התייחסו לטענת התושבים על פער בין מה שהובטח להם לבין המתווה הסופי שהוצג בפניהם.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי "צר לי על החלטתם שלא לקבל את המתווה שהוצע להם על ידי טובי אנשינו וגדולי רבותינו, אך איני שופטם. טוב היה בעיני להשאיר רגל על ההר ולרדת לצורך עליה, מלרסק ישוב חשוב". עוד הוסיף  "בע"ה נמשיך ונבנה ונחיל את ריבונותינו, על כל מלוא רוחב ארצנו."

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר, "כשליחי ציבור מחובתנו הייתה לנסות ולהשיג את המתווה הטוב ביותר ולהביא אותו בפני התושבים וכך עשינו..סברתי שנכון היה שהתושבים יקבלו את המתווה ואולם יחד עם זאת אני מכבד את תושבי עמונה על החלטתם ועומד נפעם לנוח גילויי הרוח והנחישות שלהם". סמוטריץ', שהרבה ללוות את תושבי עמונה במאבק ואף יזם את חוק ההסדרה כפתרון, הוסיף כי "אני מבקש לחזק את ידיהם של חבריי שר החינוך ושרת המשפטים שהובילו בשבועות האחרונים את המאבק הצודק והמוסרי הזה מתוך אמונה וביטחון בצדקת הדרך".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) קרא לתושבי עמונה להוות מנהיגות אחראית ולא לראות בכוחות המפנים ובמדינת ישראל ומוסדותיה אויבים. "אנא עשו ככל שרק תוכלו לדאוג להנהגה אחראית שתעביר מסרים ברורים, בפה ובכתב ובפיקוח צמוד, שהשוטרים שמגיעים לפנותכם בשום פנים אינם אויבים. שמדינת ישראל אינה אוייב, שראשי הציבור שקיבלו את ההחלטות עשו אותם לא מתוך רוע לב וזדון אלא מתוך אמונה שזה מה שניתן לעשות בעת הזאת", אמר גליק.

"אנא דאגו שכל הצעירים והצעירות המבוגרים והמבוגרות שישתתפו במאבקכם הצודק יפעלו באחריות מלאה ויימנעו ככל שרק ניתן מאלימות פיזית או מילולית מאמירת דברים שלא יביאו להם כבוד", הוסיף.

פולי ברונשטיין מנכ״לית ארגון "דרכנו" קראה למעשים של אחדות על אף הפינוי הצפוי ולא חסכה ביקורת מהתנהלות המדינה ואחריותה למצב. "המדינה כשלה כששלחה אתכם להתיישב על קרקע פרטית פלסטינית וכשלה פעם נוספת כשהבטיחה לכם הבטחות שווא על עתידכם, פעם אחר פעם", אמרה ברונטיין.

ברונשטיין הצטרפה גם היא לקריאות לתושבי עמונה לשמור על מאבק לא אלים. "בפניכם תושבי עמונה האפשרות להצית אש או האפשרות לבחור בשמירה על מדינת ישראל הדמוקרטית שהיא הדבק שמאחד את כולנו", אמרה, "אל תפנו עורף לעם ישראל ולמדינת ישראל. עינינו נשואות אליכם בתקווה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!