דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

תקציב המדינה / יועמ"ש הכנסת: נפל פגם בהליך אישור חוק מס על דירה שלישית

זאת בשל העובדה שחברי ועדת הכספים קיבלו לידם את הנוסח המעודכן של החוק רק שעות ספורות לפני תחילת הדיון בו. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "לא אחדש את הדיון"

אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת (צילום: הדס פרוש  פלאש 90)
אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע היום (ראשון) כי נפל פגם בהליך אישור הצעת החוק למיסוי דירה שלישית, בליל יום חמישי. זאת לאור העובדה שחברי הוועדה קיבלו לידם את הנוסח המעודכן של החוק רק בחמישי בערב, שעות ספורות בלבד לפני תחילת הדיון – עובדה שהובילה להימנעות של חברי הכנסת מהאופוזיציה מהשתתפות בדיונים הליליים בין חמישי לשישי.

"עמדתנו היא שהליך חקיקתו של פרק זה בוועדת הכספים עולה כדי אי-תקינות חמורה של הליך החקיקה היורדת לשורשו של ההליך", כתב ינון במכתב ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). "היועצת המשפטית של הוועדה חזרה והדגישה בפני אנשי האוצר כי גם לאחר העברת הנוסח יש לכל הפחות לאפשר לחברי הכנסת מספר שעות לשם עיון בו והכנת הסתייגויות".

"מדובר בהסדר מיסוי ארוך ומורכב, הכולל גם סנקציות פליליות, ובעת שהועבר נוסח זה הן חברי הוועדה והן היועצת המשפטית היו בדיונים אינטנסיביים והצבעות בוועדה, ולכן מטבע הדברים לא יכלו להתפנות לקריאה ולימוד של ההסדר החדש", הוסיף.

"אנו סבורים כי הצטברות הנסיבות כפי שפורטו לעיל" סיכם ינון, "בהן העברת הנוסח ברגע האחרון ובעת שהוועדה דנה בעניינים אחרים כך שלא התאפשר לחברי הכנסת ולייעוץ המשפטי של הוועדה ללמוד את הנוסח המעודכן, מורכבותו ואורכו של הפרק שכלל לצד סעיפי מיסוי רבים גם הוראות עונשיות וכן הוראות שזכרן לא בא בנוסח הצעת החוק בקריאה הראשונה, אי מתן הזדמנות לגורמי חוץ להשמיע את עמדתם באשר לנוסח המעודכן כמקובל, עמדתה המפורשת של היועצת המשפטית של הוועדה בזמן הדיון ולפניו כי ההתנהלות אינה תקינה – והכול כאשר מדובר בדיון שהתקיים כולו לאורך הלילה לאחר יום דיונים ארוך לאחר שהיום הקודם הסתיים אף הוא באמצע הלילה – כל אלה מובילים למסקנה כי ההתנהלות במקרה שבפנינו לא אפשרה עמידה בדרישות 'עקרון ההשתתפות', שהוא כאמור עיקרון יסוד בחקיקה".

בעקבות קביעתו של ינון, פנה יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין לגפני וביקש ממנו לשקול את כינוס ועדת הכספים כדי לקיים דיון מעמיק סביב החוק. מוקדם יותר פנו נציגי האופוזיציה בוועדה לאדלשטיין, וביקשו שיבטל את הליך החקיקה, אף שהדבר לא בסמכותו.

עם זאת, הודיע גפני כי אין בכוונתו לחדש את הדיון בחוק. "אם יו"ר הכנסת מעוניין בפתיחת הדיון מחדש, שיימצא מישהו שינהל את הישיבה במקומי", אמר, "הנושא היה ידוע זמן רב מראש, הוועדה קיימה דיון עקרוני בנושא והעמדות הובעו בעניין. דיברתי בעניין באריכות עם שר האוצר והוא עמד בתוקף על-כך שהחוק יידון ויאושר. היה כאן דיון של ממש לאורך שעות ואף הוכנסו בחוק שינויים משמעותיים על ידי ועדת הכספים. אולי ההליך לא היה הכי ראוי, אבל איפה היה היועץ המשפטי לכנסת ביום חמישי בלילה? מדוע הוא שלח אליי את המכתב עם חוות הדעת שלו רק במוצאי שבת, יותר מיממה אחרי שהחוק אושר בוועדה. אם היו באים אליי היועץ המשפטי או יו"ר הכנסת ביום חמישי ואומרים לי אל תקיים את הדיון, לא הייתי מקיים אותו. עתה משהדיון התקיים ובאריכות עם שינויים שהוכנסו לתוכו והחוק אושר אין על מה לקיים דיון מחודש. אני חוזר על-כך שאם יחליט יו"ר הכנסת שבכל-זאת יש לקיים את הדיון מחדש, אזי הוא יצטרך למצוא מישהו שימלא את מקומי".

ח"כ רוזנטל השיב וטען: "גפני, פניתי אליך בזמן אמת וביקשתי שתזמן את אייל ינון שיחווה דעתו – אתה התעלמת מזה. רמסתם אותנו, אם לא יהיה דיון מחודש בחוק מיסוי דירה שלישית, בלית ברירה, נלך לבג"צ."

החוק למיסוי דירה שלישית, שנחשב לתכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, קובע כי מס בשיעור של 1% יחול על בעלי שלוש דירות ומעלה בשווי של מעל 1.15 מיליון שקל לכל אחת מהן. בנוסף, הוחלט כי גובה המס המרבי יעמוד על 18 אלף שקלים בשנה לכל דירה, והוא יחול על מי שמחזיק בבעלותו לפחות שתי דירות ויותר מ-49% בעלות בדירה שלישית. החוק קובע מדרגות מיסוי בהתאם לשווי הדירה, בטווח שבין 1.15 מיליון שקלים ל-1.4 מיליון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!