דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / כיצד נהגו הרבנים ב"מבחן הדמוקרטיה" שפתחה סוגיית הפינוי?

120 רבנים מרכזיים חתמו על מכתב בו קראו להתנגד לפינוי באמצעים דמוקרטיים. אחרים, וביניהם כותבי הספר המסית והגזעני "תורת המלך", קראו לכוחות הביטחון לסרב פקודה

דב ליאור דב וולפא (צילום ארכיון: אורי לנז / פלאש 90).
דב ליאור דב וולפא (צילום ארכיון: אורי לנז / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

המתווה החדש שגובש במהלך הלילה (ראשון), עליו דנים בשעות אלה תושבי עמונה, עשוי להביא לפינוי שקט של המאחז. עם זאת, נשאלת השאלה, כיצד נהגו הרבנים ב'מבחן הדמוקרטיה' שהוצב בפניהם.

לפני שלושה שבועות חתמו 120 רבנים מרכזיים, המזוהים עם הציונות הדתית, על מכתב בו קראו להתנגד לפינוי "באמצעות התנגדות פסיבית וללא אלימות" ובכך מתחו קו אדום על האופן בו צריך להתנהג בעת פינוי עתידי. בין החותמים – חיים דרוקמן, ראש ישיבות בני עקיבא הנחשב לבכיר רבני מפלגת "הבית היהודי"; רבה של העיר רמת גן, יעקב אריאל; רבה של העיר צפת, שמואל אליהו; וראש ישיבת עטרת כהנים שלמה אבינר – המייצגים את האגף השמרני בציונות הדתית. עוד חתמו על המכתב, דוד סתיו, רב ויו"ר ארגון "צהר", ואלי סדן, רב וראש המכינה הקדם צבאית עלי.

לעומתם, ישנם רבנים שחצו את הקווים וקראו לציבור לבצע מעשים לא דמוקרטיים וביניהם שלום דב וולפא, שהוציא במוצאי שבת האחרונה פסק הלכה הקורא לסרב פקודה בעניין פינוי עמונה. וולפא, ממקימי המטה "ארץ ישראל שלנו" שהוקם ב-2003 כנגד הסכמים מדיניים עם הפלסטינים, שיש בהם ויתור על שטחים מארץ ישראל, כתב כי "השתתפות של אנשי הביטחון בגירוש היהודים מביתם, חמורה יותר מחילול שבת ויום הכיפורים או אכילת נבלות וטרפות. כל אחד מהשוטרים והחיילים חייב למסור את נפשו, ובלבד שלא יהיה שותף בביצוע הפשע הבלתי אנושי ובלתי מוסרי, ששום דבר טוב לא יצא ממנו".

וולפא הוסיף כי "מתוך אהבת ישראל אנו מזהירים: כל מי שעיניו בראשו, רואה בעליל את מה שעלה בגורלם של מבצעי הפשע של גירוש גוש קטיף ועמונה. וזאת מלבד ייסורי המצפון הרודפים אותם מבחינה נפשית עד היום הזה. לעומת זאת, מי שיעמוד בניסיון וימנע משותפות במעשה הנבלה הבלתי מוסרי, אין גבול לשכר הנצחי בעולם הזה ובעולם הבא, שיקבל מבורא העולם, אשר הנחיל את ארץ ישראל לגבולותיה לאבותינו, אברהם יצחק ויעקב, כנחלת עולם לעם עולם".

כמו כן לפני שלושה ימים הוציאו מספר רבנים מכתב נוסף בו קראו לסירוב פקודה. בין הרבנים שחתמו על המכתב, יצחק גיזנבורג ודב ליאור מכותבי הספר "תורת המלך", ישראל אריאל, ראש מכון המקדש, דוד דרוקמן רבה של העיר קרית מוצקין, שמחה שטטנר, נשיא מוסדות נחלת ישראל, דניאל דב הכהן סטבסקי, ראש בית הבעל-שם-טוב, ויצחק שפירא ראש ישיבת 'עוד יוסף חי.'

במכתב התייחסו הרבנים לפקודה לפנות את עמונה כפקודה בלתי חוקית בעליל וכתבו כי הם "קוראים לציבור להצטרף למחאה ולמאבק כנגד העוול. לאנשי מערכת הביטחון אנו קוראים לנהוג לפי הצדק והיושר ולא לבצע באופן עיוור כל פקודה. ההלכה אומרת 'אם גזר המלך לבטל מצווה אין שומעין לו' (רמב"ם הלכות מלכים).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!