דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה קצב

משה קצב / הנשיא לשעבר משה קצב שהורשע באונס ישוחרר מהכלא

שחרורו אחרי ריצוי חמש מתוך שבע שנות המאסר שנגזרו עליו, עוכב בשבוע, עד שתחליט הפרקליטות אם להגיש ערעור. אודליה כרמון, מהמתלוננות הראשונות נגד קצב: "ההחלטה מעידה על השפל הערכי והמוסרי של החברה בה אנחנו חיים"

משה קצב (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
משה קצב (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הנשיא לשעבר שהורשע באונס, משה קצב, ישוחרר מהכלא לאחר שריצה חמש מתוך שבע שנות המאסר שנגזרו עליו – כך קבעה היום (ראשון) ועדת השחרורים. בהחלטתה כתבה הוועדה כי היא "התרשמה שהאסיר אכן עבר שינוי וכי הטיפול אותו התחיל בכלא אכן הביא לשינוי בעמדותיו של האסיר וביחסו לעבירות נשוא מאסרו". הפרקליטות, שהתנגדה לקיצור המאסר, ביקשה עיכוב לביצוע ההחלטה ושחרורו עוכב בשבוע, שבמהלכו תחליט אם להגיש ערעור.

בהתבסס על דברי העובדת הסוציאלית עימה נפגש קצב,  כתבה הוועדה בהחלטתה כי "ביחס לקשר הטיפולי עולה מצד האסיר גישה רכה ומקבלת יותר, ומאפשר יותר מבעבר לבחון את דפוסיו כאשר הוא לא שם עצמו במקום קרבני ומצליח לבחון את התנהלותו מול האחרים".

הוועדה התייחסה בהחלטתה לכך שקצב לא הביע חרטה ולמשמעות של דבר זה עבור הנשים שנפגעו על ידו, "לטענה כי על האסיר להביע חרטה כתנאי לשחרורו, מבקשת הועדה לציין כי בחוק שחרור על תנאי ממאסר לא נקבעה החרטה כאחד התנאים שבהם הוועדה צריכה להתחשב כתנאי לשחרורו של אסיר. נושא נפגעות העבירה קיבל ביטוי ונלקח בחשבון, הן במהלך המשפט, הן בגזר הדין והן בהחלטות ועדת השחרורים בדיוניה הקודמים. בית המשפט אמר את דברו והאסיר קיבל ומרצה את עונשו. אין בעובדה שישוחרר או לא ישוחרר כדי להגיד דבר על שאט הנפש שהוועדה חשה מעצם המעשים ועל החומרה הרבה בה היא רואה אותם. יחד עם זאת התרשמו חברי הוועדה שהאסיר עבר כברת דרך משמעותית מאז הוועדה הראשונה, הרים את הכפפה, נטל את היד שהושטה לו על ידי גורמי הטיפול בכלא והשכיל לעשות בהם שימוש. האסיר מבין היום את משמעות מעשיו ואת חלקו בהם, מבין את תחושת הפגיעה של הנשים ומצר על הצער שגרם להן".

תנאי השחרור של קצב מהכלא על פי הוועדה הם השתלבות על בסיס יומי בלימודים בבית מדרש בקרית מלאכי, השתלבות בקבוצה טיפולית תורנית בתדירות של אחת לשבוע, טיפול פסיכו-סוציאלי פרטני בתדירות של אחת לשבוע, איסור להתראיין באמצעי התקשורת, בין בעצמו ובין באמצעות מי מטעמו ואיסור לעסוק בכל תפקיד בו ימצא ביחסי מרות וכפיפות עם נשים.

משה קצב יוצא מבית המשפט העליון לאחר הקראת פסק הדין שהרשיעו באונס, נובמבר 2011. (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90)
משה קצב יוצא מבית המשפט העליון לאחר הקראת פסק הדין שהרשיעו באונס, נובמבר 2011. (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90)

"החלטה אומללה המבהירה לנשות ישראל כי אנו בסדום"

אודליה כרמון, מהמתלוננות הראשונות נגד משה קצב שטענה כי הטריד אותה מינית כאשר היה שר התחבורה אמרה לחדשות 10 "ועדת השחרורים קיבלה החלטה אומללה המבהירה לנשות ישראל כי אנו בסדום, ואין גבול לבזויין. שחרורו המוקדם של האנס המורשע, המסרב להכיר בחטאו, ביום בו קצין צבא מהולל, רב באולפנה, ראש עיר ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט מואשמים באלימות מינית, מעידה על השפל הערכי והמוסרי של החברה בה אנחנו חיים".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה להודעה על החלטת ועדת השחרורים והביע תקווה כי ״הנשיא ראובן ריבלין לא יקבל את המלצת ועדת השחרורים ויבחר שלא לשחרר בטרם עת את הנשיא לשעבר קצב. לא יתכן שאדם שכיהן בתפקיד המכובד ביותר בישראל ואמור היה להוות דוגמא לכלל אזרחיה לא יסיים לרצות את עונשו בגין עבירות חמורות כל כך."

ח״כ מרב מיכאלי הגיבה אף היא לידיעה ואמרה כי "‏קצב חייב להשמיע בפני הנשים שאנס ובפני הציבור את דברי החרטה שלפי השמועה השמיע בוועדה."

גם ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) התייחסה להחלטה. לדבריה מדובר ב"יום קשה עם מסר קשה לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית" אך הוסיפה כי "בצד התחושות הקשות, חשוב לזכור ולהזכיר כי אנחנו בעיצומה של תקופה של תיקון עמוק ויסודי, בו החברה מוקיעה מתוכה תופעות של הטרדות ופגיעות מיניות יותר מבכל תקופה אחרת. המסר הזה חייב להיטמע ולהמשיך ולעבור בעקביות ובנחרצות, כך שידעו כולם, בכל שדרות הפיקוד, ההנהגה, התעסוקה והחברה בכלל: הזמנים השתנו, ולעולם לא נאפשר לחזור לאחור."

גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל אמרה כי מדובר ב"יום שחור לנשים בישראל. צר לנו על החלטת וועדת השחרורים, שהנימוק לשחרורו של קצב הינו שביב הכרה בצער שהסב לנשים, תוך עיוורון מערכתי לכך שבפועל לא לקח אחריות בפה מלא ולא התנצל בפני הנשים בהן פגע. ניכוי בעונשו הוא בלתי נסבל כלפי מאות אלפי קרבנות תקיפה מינית אשר סובלות כל חייהן מבלי שמנוכה מהן שליש או אפילו שעה מהסבל המלווה אותן מרגע האונס." עוד הוסיפה אשרת: "החלטה זו היא חלק מהנורמות המוסריות המעוותות של מנהיגי ציבור בחברה הישראלית שפשטו את הרגל. עבירות מין ואלימות בחברה הישראלית הפכו לנגע חברתי שיש לפעול לאלתר למיגורו, בין היתר על ידי החמרת הקריטריונים הייחודיים כתנאי לשחרור מוקדם של אסירי אלימות ועבירות כמו גם בקריטריונים לביצוע עסקאות טיעון טרם מתן גזר הדין."

בנעמ"ת מסרו בתגובה להחלטה כי "התקופה האחרונה הייתה קשה מבחינת ציבור הנשים. המסר שעובר הינו שדמן של נשים הותר. אין חלקה טובה אחת שנקיה מהטרדות  ומתקיפות. נשים בהחלט אינן מרגישות בטוחות. לא במועדונים, לא בצה״ל, לא בכנסת ולא בשום מקום אחר. המסר של מערכת אכיפת החוק סלחני מדי והנשים חשות שכבודן נרמס ודמן מותר. בעניין קצב, נעמת קוראת לפרקליטות לערער על ההחלטה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!