דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יונתן היילו

יונתן היילו / הנשיא ריבלין החליט שלא לחון את יונתן היילו, שהרג את אנסו

יונתן היילו, שהסגיר את עצמו למשטרה לאחר האירוע וטען כי האנס שלו סחט אותו ואף התכוון לאונסו בפעם השלישית, יסיים לרצות את 12 השנים שנותרו לו בכלא. פעילות ופעילים למען שחרורו של היילו הביעו אכזבה מההחלטה

יונתן היילו (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
יונתן היילו (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

נשיא המדינה ראובן ריבלין דחה אתמול (ראשון) את בקשת החנינה של יונתן היילו, שהורשע בהרג ירון איילין, ונידון ל-12 שנות מאסר. בקשת החנינה הגיעה לאחר מאבק ציבורי ומשפטי מתמשך, אותו מנהל היילו נגד החלטת בית המשפט להרשיע אותו בהרג, בטענה שפעל מתוך הגנה עצמית. "מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט", כתב הנשיא ריבלין בהסבר להחלטתו. ממטה המאבק לשחרורו של היילו נמסר, "יונתן, שהסגיר עצמו למשטרה, שהודה במעשיו וביקש מחילה, שמגיע מרקע סוציו-אקונומי קשה ועבר טראומה מתמשכת – איננו ראוי לחמלה של מערכת המשפט, מסתבר."

בקשת הערעור נדחתה על אף קמפיין ציבורי הקורא לשחרורו של היילו, בנוסף למכתב שנשלח לנשיא ע"י 65 חברי כנסת, הקורא לו להעניק חנינה להיילו.

ב-2010 יונתן היילו הרג את ירון איילין אחרי שלטענתו, סחט ממנו איילין באופן קבוע כסף תחת איומים, ואנס אותו פעמיים. ביום הרצח, פגש איילין את היילו ולקח אותו לסמטה, שם דרש ממנו שיעביר לו  1,000 שקלים, וניסה לאנוס אותו בפעם השלישית, כך טוען היילו. לכשאיילין הסתובב, היילו התנפל עליו, הרג אותו, ולאחר כמה שעות הסגיר את עצמו למשטרה.

ב-2013 הורשע היילו על-ידי בית המשפט המחוזי בלוד ברצח, על אף טענת ההגנה כי היילו פעל מתוך הגנה עצמית, היה תחת סכנת חיים ותקיפה מינית, וכי לא תכנן מראש את הרצח וכי יש סיבה להקל בעונשו. בית המשפט גזר עליו 20 שנות מאסר.

היילו הגיש ערעור על גזר הדין לבית המשפט העליון, ובמאי 2016 קיבל בית המשפט את ערעורו באופן חלקי, שינה את סעיף ההרשעה מרצח להריגה וקיצר את עונשו ל-12 שנים. בנוסף, הגיש היילו בקשת חנינה לנשיא ריבלין. בבקשת החנינה הרשמית נטען כי המאבק נגד כליאתו של היילו היא מאבק למען נפגעי תקיפות מיניות, וכי כליאתו של היילו מקשה על יכולתם של נפגעי תקיפות מיניות להתגונן מפני תוקפיהם. בנוסף, נטען כי המאבק הוא נגד האכיפה המוגברת הנובעת מאפליה כנגד האוכלוסייה האתיופית.

אמש הודיע הנשיא כי לא יתן חנינה להיילו, "מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט וכי עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה עמדו בפני בית המשפט העליון ונלקחו בחשבון על ידו, כשהחליט בזמנו להמיר את סעיף ההרשעה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של היילו". עם זאת, נאמר כי במידה ותוגש בקשת חנינה נוספת בעתיד, זו תישקל ביחס לתנאים.

בבקשה שהגישו 65 הח"כים לנשיא ביוני האחרון נכתב, "זהו אחד מאותם מקרים בהם המשפט אינו יכול להכיל את מלוא מורכבותם של החיים ושל הצער האנושי". ח"כ יואל חסון (המחנ"צ), שהחתים חברי הכנסת על המכתב שהוגש לנשיא, אמר שיכבד את החלטת הנשיא, וכי, "יום שחרורו לא רחוק ובקרוב הוא יוכל להתחיל את הליך השיקום והחזרה לשגרה בחיק משפחתו". עם זאת, בחשבון הטוויטר שלו ביטא חסון תחושות של רבים, על משמעותן שתי ההחלטות שהתקבלו אמש – בעניינו של קצת ובעניינו של היילו:

גם כרמן אלמקייס-עמוס, ממטה המאבק לשחרור היילו התייחסה לשתי ההחלטות שהתקבלו אמש: "אם יש מסר אחד ששתי ההחלטות משדרות הוא שמערכת המשפט שלנו עדיין רואה בקורבנות אונס חשודים שלא ראויים לאמון וחמלה, ואילו את המטרידים והאנסים עצמם היא רואה כקורבנות. אבל מעבר לראייה המעוותת הזאת ישנם אנשים, ישנו יונתן, שנכנס ללב של כולנו ושאסור לנו לשכוח אותו לרגע."

משמעות דחיית בקשת החנינה היא שהיילו צפוי להשאר כלוא עד סוף 12 השנים שנגזרו עליו ע"י בית המשפט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!