דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

התנקשות בטורקיה / שגריר רוסיה בטורקיה נורה למוות, רוצחו צעק: "אל תשכחו את חַלַבּ"

ממשרד החוץ הרוסי מאשרים כי אנדריי קרלוב, המכהן כשגריר רוסיה באנקרה, נורה הערב למוות, ככל הנראה על ידי מתנגד למעורבות הרוסית בחלב. על פי הדיווחים היורה נורה אף הוא למוות. לקראת פסגה של רוסיה, איראן וטורקיה שר החוץ הטורקי נחת במוסקבה.

שגריר רוסיה בטורקיה, נרצח הערב באנקרה (צילום: AP)
שגריר רוסיה בטורקיה, נרצח הערב באנקרה (צילום: AP)

שגריר רוסיה בטורקיה נרצח בידי מתנקש. בעודו נואם בטקס חנוכה לתערוכת צילום העוסקת בקשרי רוסיה-טורקיה ב'גלרייה לאמנות זמנית, נורה אנדריי קרלוב שגריר רוסיה באנקרה. לאחר הירי צעק בערבית: "אללה ואכבר" ונשבע אמונים למוחמד, והמשיך בטורקית: "אל תשכחו את חלב, אל תשכחו את סוריה. כל אחד ואחד שיש לו חלק בסבל הזה ישלם. אם אנחנו לא בטוחים גם אתם לא תהיו‎". השגריר קרלוב פונה לבית החולים במצב קשה שם מת מפצעיו. המתנקש, מרלוט מרט אלתינסי, היה שוטר ביחידת 'הכוחות המיוחדים' של אנקרה. הוא נורה למוות על ידי שוטרים שהוזעקו למקום. דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה, אישרה את מותו של קרלוב, והצהירה כי רוסיה רואה בהתנקשות כפיגוע טרור.

העיתונאי הטורקי עבדוללה בוזקוט טען כי המתנקש היה חבר בארגון טורקי הפועל עם ג'בהאת א-נוסרה (זרוע אל-קאעידה בסוריה). האנליסט מיכאל הורביץ טען כי המילים הראשונות שצעק המתנקש בערבית לאחר הרצח היו מילות הפתיחה של המנון ג'בהאת א-נוסרה. נשיא טורקיה, ארדואן ביטא בעבר תמיכה בארגון הג'יהאד הרצחני הפועל בסוריה, ואף סייע לו.

הרוצח, ככל הנראה צעק בעת הירי: "זו נקמה על חלב, אנתם רוצחים אותנו, אני הורג אותך" (צילום: AP)
הרוצח, ככל הנראה צעק בעת הירי: "זו נקמה על חלב, אנתם רוצחים אותנו, אני הורג אותך" (צילום: AP)

 

הבהלה לאחר הירי בשגריר (צילום:AP)
הבהלה לאחר הירי בשגריר (צילום:AP)

בשעת הירי, דיווחו במחלקת המדינה האמריקאית על אירוע ירי סמוך לשגרירות ארה"ב באנקרה. מאוחר יותר התברר כי היריות שנשמעו בשגרירות הן אותן יריות מרצח השגריר הרוסי, בגלריה לאמנות זמנית, הסמוכה לשגרירות ארה"ב באנקרה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מסר הודעה בווידאו מוקלט: "מדובר במעשה פרובוקציה שנועד לפגוע בנורמליזציה עם רוסיה. שוחחתי עם נשיא רוסיה פוטין והסכמנו על שיתוף פעולה במאבק בטרור. זו מתקפה על העם הטורקי והמדינה הטורקית. למי שמעוניין לפגוע ביחסינו עם רוסיה, שיידע כי הוא לא יצליח".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס למאורע ואמר כי "רצח השגריר נועד כדי לחבל ביחסים בין רוסיה וטורקיה ובמטרה למנוע את המגעים להשגת הסכם שלום בסוריה".

השגריר הרוסי שנרצח - אנדריי קרלוב (צילום: AP)
השגריר הרוסי שנרצח – אנדריי קרלוב (צילום: AP)

יו"ר ועדת החוץ בבית התחתון בפרלמנט ברוסיה, ליאוניד סלוצקי, אמר לסוכנות הידיעות אינטרפקס כי השיחות שאמורות להיערך במוסקבה מחר בין איראן, טורקיה ורוסיה על פתרון המשבר בסוריה – ייערכו כמתוכנן, למרות ההתנקשות בשגריר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: ״ישראל מגנה בתוקף את הרצח האכזרי של השגריר אנדריי קרלוב הערב באנקרה. אנו שולחים את תנחומינו העמוקים לבני משפחתו ולעם הרוסי. הירצחו של דיפלומט מבליט את הצורך של העולם המתורבת להתאחד במאבק המשותף נגד כוחות הטרור״

שגרירות ישראל בטורקיה הוציאה הודעה רשמית, בה נכתב: "אנו המומים וכואבים את ההנקשות הנוראית בקולגה, השגריר אנדריי קרלוב. אנו שולחים את תנחומינו למשפחתו ולעם הרוסי." שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, הגיב לפיגוע וכינה אותו "רצח מחריד".

 קרלוב הצטרף למשרד החוץ הרוסי בשנת 1976. בשנים 2001-2007 שימש כשגריר רוסיה בצפון קוריאה, לאחר מכן סגן ראש האגף הקונסולרי במשרד החוץ במוסקבה, ראש האגף בין השנים 2009-2013, ואז מונה ל ידי הנשיא פוטין לתפקיד השגריר בטורקיה. התפקיד היה רגיש במיוחד בעת ההיא, לאחר שטורקיה הפילה מטוס רוסי בסוריה והמשבר החריף בין המדינות. בחודש יוני החל שיקום היחסים בין שתי המדינות, בו לקח קרלוב חלק.

מעורבות רוסיה במלחמה בסוריה נמשכת מזה זמן רב, ד"ר ולדימיר לוין, מנהל המרכז לאומנות יהודית באוניברסיטה העברית ועמית הוראה באוניברסיטת בן גוריון בנגב המתמחה בהיסטוריה של רוסיה, אמר לאחרונה ל'דבר ראשון', "פוטין צריך ניצחון בסוריה. לפחות תמונת ניצחון או משהו. אחרת למה נכנסו? אנחנו כל כך חזקים וכל כך טובים וכל כך צודקים אז זה לא יכול שלא להתנהל טוב. כלי התקשורת ברוסיה מדווחים שכוח רוסי פרטי, סוג של שכירי חרב שפועלים על פי הוראות הקרמלין, הם אלו שאחראים לניצחון בפלמירה לפני שנה. לפני כמה ימים ראו את ראש הצבא הזה בקרמלין, חילקו שם מדליות וכדומה. כלומר, הדברים ממשיכים".

רוסיה וטורקיה ידעו מתיחות רבה לאורך ההיסטוריה; מאז המאה ה-16 נערכו בין האימפריות לא פחות מ-12 מלחמות שכל אחת מהן ארכה מספר שנים. רוסיה הנוצרית אורתודוקסית, כבשה מהאימפריה העות'מנית טריטוריה נרחבת סביב הים השחור ובקווקז וסייע לעמים שמרדו בעות'מנים והקימו מדינות עצמאיות, בבלקן ובקווקז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!