דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרכז השלטון המקומי

תקציב 2017-18 / הרשויות המקומיות לא מקבלות את דין הקיצוץ הרוחבי ויוצאות לשביתה

ראשי הרשויות המקומיות לממשלה: נשבית את השלטון המקומי החל מיום רביעי ה-21.12 ועד להודעה חדשה בעקבות קיצוץ רוחבי של 5.75% מתקציבי מענקי האיזון של השלטון המקומי

מנקה רחובות, למצולם אין קשר לכתבה. (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מנקה רחובות, למצולם אין קשר לכתבה. (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בתום ישיבה דרמטית התקבלה אתמול (שני) החלטה על קיצוץ של 1.25% מתקציב שנת 2017, לטענת האוצר, כדי להפנות כספים לפינוי עמונה ולעמידה בהסכמים הקואליציוניים. נוסח זה נועד ככל הנראה להחליש את ההתנגדות לקיצוץ, להציגו כ"נחוץ" ולקשור בין נושאים שונים לבין הקיצוצים.

חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.
חיים ביבס, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. צילום: הדס פארוש, פלאש 90.

חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי הודיע: "דין דימונה כדין עמונה. לא נאפשר פגיעה דרמטית בתקציבים המועברים ל-190 רשויות מקומיות ותושביהן." אם תצא השביתה לפועל, החל מיום רביעי הקרוב 21.12.2016, יושבתו כלל השירותים העירוניים – במוסדות החינוך, פינוי אשפה, שירותי ביטחון רווחה ועוד.

לדברי אבי קמינסקי יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך בשלטון המקומי: "קיצוץ מאסיבי זה של 5.75% מתקציבי הרשויות המקומיות ו-100 מיליון שקלים מתקציבי החינוך ומתקציבי האיזון של רשויות מוחלשות, מהווה פגיעה מסיבית בחוליה הרכה במערכת ואלו הם ציבור התלמידים. קיצוץ זה יביא לכך כי שירותים הניתנים בבית הספר ופעילויות חינוכיות חיוניות לתלמידים שנועדו לצמצום פערים יופחתו משמעותית ונשוב לראות את הפערים הבולטים בחברה הישראלית." קמינסקי הודיע כי איגוד מנהלי אגפי החינוך תוצך בשביתה.

ראשי הרשויות דורשים את העברת מענקי האיזון המלאים על סך 1.55 מיליארד שקלים במחצית הראשונה של השנה – בהתאם לסיכומים קודמים וכפי שנעשה גם בשנת 2016. עוד דורשים במרכז השלטון המקומי כי לקראת המחצית השניה של שנת 2017, יפעלו משרד האוצר והפנים, כפי שהתחייבו, למציאת מקור תקציבי לתשלום מלוא מענקי האיזון (1.55 מיליארד ש"ח נוספים). ובנוסף, מאחר ומדובר בתקציב דו שנתי, התחייבות המדינה תהיה תקפה גם לשנת 2018.

אריה דרעי (צילום: אמיל סלמן פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: אמיל סלמן פלאש 90)

שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) התנגד לקיצוץ, ובייחוד לאופן שבו תקציבי החרדים הפכו להיות התירוץ של האוצר למהלך, ולא הבחירה להקטין את התקציב. האוצר עצמו לא אמר זאת, אך יצר את המראית כאילו התקציבים הייחודיים לחרדים הם הסיבה לקיצוץ. על כך קצף השר דרעי ואמר כי "זה גובל בהסתה". לטענתו, הכספים המיועדים לחרדים הובטחו מזמן, והם מהווים רק 15% מהיקף הקיצוץ, שכאמור כלל אינו הכרחי.

אמנם הרשויות המקומיות נאבקות במשותף, מהלך המכשיל את גישת 'הפרד ומשול' הנהוגה באוצר, בעיקר בעבור הרשויות המקומיות החלשות המקבלות את מענקי האיזון של משרד הפנים, אך עם זאת, הרשויות נאבקות כנגד הקיצוץ בתקציביהן ולא כנגד הקיצוץ בכלל, או למען הרחבה תקציבית. מאבק כזה יחייב כנראה שיתוף פעולה רחב יותר בין גופים פוליטיים ולא פוליטיים, אשר יציגו מצע משותף של התנגדות לגישות של 'מיטת סדום' תקציבית בה כל תוספת באה על חשבון קיצוץ בסעיף אחר ויציעו חלופה של תקציב מדינה גדול יותר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!