דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה 2018-2017

תקציב המדינה / לאחר צעקות וסערות: ועדת הכספים אישרה את תקציב 2018-2017

מסגרת התקציב לא עברה כל שינוי במהלך דיוני הוועדה וההוצאה הממשלתית של המדינה על אזרחיה תצמח ב-2017 ב-3.4% בלבד, 0.7% מעל הצמיחה הטבעית הנובעת מהגידול באוכלוסייה והגידול ממיסים. גפני: "היה מאד קשה להעביר את החוק הזה"

ועדת הכספים בעת הדיונים על אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. (צילום: דוברות).
ועדת הכספים בעת הדיונים על אישור תקציב המדינה לשנים 2018-2017. (צילום: דוברות).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה לפנות בוקר (שלישי) את הצעת התקציב לשנים 2017-2018 ברוב של שמונה נגד שלושה. הצעת התקציב תעבור לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. התהליך הדחוס של אישור התקציב צפוי להתרחש בהמשך השבוע, ואם לא יהיו הפתעות אז ביום חמישי תדלג ממשלת נתניהו וכחלון מעל משוכת התקציב הדו-שנתי, ותבטיח למעשה, את יציבותה למשך שנתיים לפחות.

לאחר כל השינויים שבוצעו בתקציב בימים האחרונים גודלו של התקציב נשאר זהה להצעה המקורית של האוצר. בשנת 2017 יעמוד התקציב על 446.8 מיליארד שקלים המשקפים גדילה של 5.1% לעומת 2016 ואילו בשנת 2018 יעמוד התקציב על 460 מיליארד שקלים. עם זאת כשמנקים את סעיף החזר החובות (לא כולל ריבית) מהתקציב, שיעור הגדילה של ההוצאה הממשלתית יעמוד על 3.4% בלבד, כלומר: בשנת 2017 תוציא הממשלה 359.7 מיליארד שקלים על אזרחיה לעומת 347.7 מיליארד תקציב 2016.

סערה בוועדה

ביממה האחרונה בוצעו מספר שינויים בתקציב כחלק מהסכמים פוליטיים וקואליצוניים בין הממשלה לחברי הכנסת בקואליציה. כך למשל "קיבל" חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) המרכז את הקואליציה בוועדת הכספים כ-20 מיליון שקלים, עם משה גפני (יהדות התורה) סוכם על הקצאת 80 מיליון ש"ח למטרות שאותן קבע, יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) סיכם עם משרד האוצר על מטרות להקצאת כ-40 מיליון ש"ח, אורן חזן (ליכוד) קבע יעדים ל-5 מיליון ש"ח וכך גם ח"כ נורית קורן (ליכוד).

חברי האופוזיציה, בהובלת ח"כ שפיר, יונה ורוזנטל (המחנה הציוני) הסתערו על נושא זה כמוצאי שלל רב, כאשר הוצגו הסיכומים בפני וועדת הכספים להצבעה. גם ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, המתפקדת כסיעת יחיד באופוזיציה, תקפה את חברי הקואליציה ושאלה בהוכחה את חברות וחברי הכנסת של הליכוד: "כבר החלטת לאן אתה רוצה להעביר את הכסף שלך?"

אולם יש להדגיש כי למרות הארומה הבעייתית של סיכום אישי כביכול או "שוחד פוליטי" (כהגדרתו של ח"כ יונה) יש כאן רק מראית בעייתית, אולי, בעוד למעשה אין מדובר בסוגיה בעלת משקל. ראשית, מדובר בנוהג מקובל בוועדת הכספים; שנית, מדובר בסכומים פעוטים ביחס לתקציב המדינה (כלל הכספים עליהם סוכם מגיע לכ-200 מיליון ש"ח. מתוך תקציב של כ-446 מיליארד ש"ח מדובר ב-0.04% מהתקציב); והנקודה האחרונה והחשובה ביותר: חברי הכנסת יכולים לסכם עם משרד האוצר את המטרות אליהן יש להקצות את הכספים בתקציב, אך הכסף יוצא במסגרת התקציב ועל פי חוק, במסגרת תקנות תמיכה שוויוניות, שקופות ופומביות. אין לחברי הכנסת אפשרות ממשית לעשות עם הכסף ככל העולה על דעתם. חזקה על חברי הכנסת של האופוזיציה שהם יודעים זאת, ובכל זאת, מרבית העיסוק אתמול בוועדת הכספים היה בסוגיה שולית יחסית זו.

סיימו עם ברכות

התקציב אושר לבסוף לקראת השעה 04:00 לפנות בוקר. קשה לומר שהייתה חגיגיות באויר בעת אישור התקציב. האווירה החמוצה הורגשה היטב בדבריו של יו"ר הוועדה גפני: "היה מאוד קשה להעביר את החוק הזה, קיבלנו חוק תקציב וחוק הסדרים בפרק זמן קצר באופן חסר תקדים. יחד עם זאת," אמר גפני, "לא ויתרנו על שום דבר. עברנו על כל חוק וחוק והכנסנו שינויים חשובים לטובת הציבור. לא היה קל אבל בסוף אישרנו את זה לטובת המשק והמדינה".

לאחר דברים אלו טרחו רוב חברי הועדה להודות ליו"ר הועדה על הניהול המקצועי שלו את הליכי העברת התקציב. ביניהם גם חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) מהאופוזיציה שהודה לגפני על האופן ההגון בו ניהל את הדיונים זאת על אף שבמהלך השבועיים האחרונים דיוני הועדה הגיעו לטונים גבוהים ואף לאיום של האופזיציה בפניה לבג"צ על אופן העברתו של חוק מיסוי דירה שלישית.

אגב, גם בדיון הלילה הרוחות סערו ויו"ר הועדה הוציא מהדיון את חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) ואת חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד). שפיר הוצאה מהדיון לאחר שהתברר כי אחד מעוזריה מעביר את הדיון בשידור חי בפייסבוק בתוספת הערות עוקצניות כלפי יו"ר הועדה.

לאחר העברת התקציב בועדת הכספים, המשוכה האחרונה העומדת לפני אישורו הסופי היא ההצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. ההצבעות (כ-300 הצבעות שונות, על הסתייגויות שונות) צפויות להתרחש, כאמור, כבר בימים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!