דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

מאבק החקלאים / אלפי חקלאים ומאות בני-נוער הפגינו בי-ם כנגד מדיניות הממשלה

לאחר נסיעה איטית ברחבי המדינה, ועם חיזוק משמעותי למאבק שכלל את הצטרפות הדור הצעיר, הגיעו החקלאים לירושלים ולכנסת. גם הגשם והברד לא גרמו למפגינים להתפזר. היו ששאלו עד לאן יש לקחת המאבק לנוכח התעלמות הממשלה?

הפגנת התאחדות חקלאי ישראל כנגד מדיניות הממשלה (צילום: יח"צ).
הפגנת התאחדות חקלאי ישראל כנגד מדיניות הממשלה (צילום: יח"צ).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול הפגינו אלפי חקלאים מול משכן הכנסת לאחר שהגיעו בשיירות איטיות מכל רחבי הארץ. החקלאים קיבלו חיזוק משמעותי מבני הדור הצעיר, חברי תנועת הנוער העובד והלומד שיצאו להפגין יחד עם דור ההורים. כבר מתחילת ההפגנה ניכר הטון הלוחמני איתו הגיעו החקלאים לגן הורדים. חבר הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני) יצא אל הקהל עוד טרם תחילתה של ההפגנה ופנה בהתלהבות אל בני הנוער. הגשם והברד לא פיזרו את החקלאים המפגינים. לקראת סיום ההפגנה המפגינים ירדו אל הכניסה לכנסת וחסמו אותה במשך שעה ארוכה ואף התעמתו עם המשטרה.

הצעירים מגיעים

אומרים שהגיל הממוצע של חקלאי בישראל הוא 63. עד היום מרבית הפגנות החקלאים התאפיינו ברוב גברי ובקהל מבוגר. השבוע, עם ההחלטה להסלים את המאבק הצטרף גם הדור הצעיר. אתמול, לקראת הצהריים, עוד לפני הגעת שיירת הטנדרים, החלו להתאסף חניכי הנוער העובד והלומד במושבים ותלמידי בתי הספר של המועצות האיזוריות בשטח ההפגנה שבגן הורדים. יהודים וערבים, חילוניים ודתיים התחממו בקור הירושלמי בקריאות תמיכה בחקלאות. הם הגיעו עם החולצות בכחולות, עם התופים והשירים ועם השמחה של גיל הנעורים. להגעתם של בני הנוער הייתה השפעה אדירה על אופיו של המאבק. על הרטוריקה של הנואמים שראו מולם את בני הדור הצעיר מוכנים לצאת אל הקור הירושלמי ולהיאבק על דרך החיים שלהם. נראה כי הנאיביות הזו ואמונה בעתיד טוב יותר הם בדיוק המרכיבים שהחקלאים מלאי האכזבות היו צריכים.

הפגנת החקלאים כנגד מדיניות הממשלה. החקלאים פיזרו תוצרת חקלאית בכיכר אשר נמצאת בכניסה לכנסת ישראל, והתפזרו כשאנשי משמר הכנסת הורו להם להתפנות. ברקע: משרד האוצר (צילום: עמית בן יאיר).
הפגנת החקלאים כנגד מדיניות הממשלה. החקלאים פיזרו תוצרת חקלאית בכיכר אשר נמצאת בכניסה לכנסת ישראל, והתפזרו כשאנשי משמר הכנסת הורו להם להתפנות. ברקע: משרד האוצר (צילום: עמית בן יאיר).

בין מאות הנערים עם החולצות הכחולות בלטה קבוצת נערים ונערות ערבים ממועצת התלמידים של בית הספר אורט אחווה שבגלבוע. הם שמעו על המאבק והחליטו להגיע ולתמוך בו ביחד. ג'וליאן שנארה, תלמיד כיתה י מהכפר מוקייבלה מסביר "הגענו להפגנה כי אנחנו רוצים לעמוד לצד החקלאים. אנחנו דורשים מהממשלה לתמוך בחקלאים. אנחנו מאמינים שזה חשוב מאוד לחברה שלנו שתהיה בישראל חקלאות חזקה". למשפחה של שנארה יש כרם זיתים והם מגדלים גם כוסברה. מי שאחראי בהרבה מידות להגעתם של שנארה וחבריו להפגנה הוא ראש המועצה האיזורית גלבוע, עובד נור. "אצלנו החקלאות זה חוט מקשר בין כל החיים בגלבוע. בין הותיקים לצעירים בין היהודים לערבים הדתיים והחילוניים". סגנו הישאם זועבי מוסיף "החיים בגלבוע זה כמו לחיות במדינה אחרת. אנחנו חיים ביחד בשיתוף מלא. דואגים אחד לשני. העבודה בחקלאות לא מבדילה בין היהודי לערבי ובין השמאלני לימני. אם מדינת ישראל כמובילה עולמית בחקלאות תהרוס בעצמה את החקלאות זו תהיה בושה".

מתן מצף הוא גרעינר בשנת שירות במועצה האיזורית עמק חפר. הוא הגיע עם חניכי התנועה להפגנה כדי להגיד "המדינה שמה רגל לחקלאים משבשת את כל התהליכים שהחקלאי צריך לבצע. החבר'ה שלנו שהגיעו לפה באים ממשפחות חקלאיות ומהיישובים החקלאיים. לגדול בישוב חקלאי זה דרך חיים ואנחנו לא מוכנים שיחסלו אותה. בעתיד יכול להיות שלא יסתובבו טרקטורים בישובים, שילדים לא יצאו לשדות. אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

חניכי הנוער העובד והלומד בהפגנת החקלאים בירושלים. (צילום: עמית בן יאיר).
חניכי הנוער העובד והלומד בהפגנת החקלאים בירושלים. (צילום: עמית בן יאיר).

בשלב זה יצא אל המפגינים הצעירים חבר הכנסת איתן ברושי שביקש לחמם אותם לקראת ההפגנה. ברושי הבטיח להם כי המאבק ירשם בהיסטוריה וכי ההפגנה הזו היא קו פרשת המים ביחס לחקלאות בישראל. ברושי אמר אז "ההפגנה הזו לא יכולה להסתיים ללא תוצאות. אנחנו צריכים להסתער על הכנסת. על פי החוק. אם זה לא יעבור אנחנו נעבור למרד חקלאים. שביתת מזון".

נבחרי הציבור יוצאים לתמוך בחקלאים שעומדים בגשם

לאחר שעה קלה שבני הנוער מחממים את הקול בשירה הגיעו המבוגרים שנסעו בשיירות והאטו את התנועה בכבישי הארץ. הנאומים התחילו וארובות השמים נפתחו. גשם שוטף וברד החלו להכות במפגינים שעמדו איתן וסרבו לקפל את ההפגנה. אחד אחרי השני הגיעו חברי הכנסת של המחנה הציוני, יש עתיד ומרצ להביע את תמיכתם בחקלאים.

יו"ר האופוזיציה ח"כ בוז'י הרצוג (המחנה הציוני) אמר למפגינים "אנחנו פה כולנו ביחד חזית אחת. החקלאות היא אם הציונות ואנחנו נאבקים על הציונות. אנחנו נאבקים על הבית. אנחנו נאבקים על הקרקע. אנחנו נאבקים למען המדינה. בלי חקלאות אין מדינה".

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) סימן את ההפגנה כמאבק מעמדי וקרא לחקלאים ולעובדים להתאחד "מצב החקלאות מבטא את הטרגדיה של מדינה שאין לה הנהגה. מי ששולט בה הם המתווכים, הסרסורים, קבלני כח האדם, פרזנטורים ואנשי מכירות. לא אנשים שיש להם קשר לאדמה. זה מה שקורה כאשר הערך העליון מול האדמה הוא העקירה ולא הנטיעה. אנחנו נלך במאבק הזה עד שנחזיר את מדינת ישראל לבעליה החוקיים שהם מירב אזרחיה. מעולם לא הייתה כל כך דרושה האחווה בין הפועלים לחקלאים. המעמד שהקים את המדינה וצריך לכבוש אותה. אתם התשובה לעמונה. ארבעים משפחות שקובעות את סדר היום במדינה הזו". גילאון לא היה היחיד שהתייחס להסכם שנחתם עם תושבי עמונה בנאומו. נואמים רבים התייחסו לכך ביניהם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ואחרים נוספים. נראה כי סיפור עמונה תקע אצבע בעיני החקלאים שהבינו כי הם לא נמצאים על סדר יומה של הממשלה.

דוכן הנואמים בעת הפגנת החקלאים. נואם חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, לצדו ח"כ איתן ברושי מסיעת המחנה הציוני. (צילום: עמית בן יאיר).
דוכן הנואמים בעת הפגנת החקלאים. נואם חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, לצדו ח"כ איתן ברושי מסיעת המחנה הציוני. (צילום: עמית בן יאיר).

חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) ביקש לדבר על ערכים אבל לא ליפול לנוסטלגיה כשאמר "מליוני ישראלים עומדים מאחוריכם. הם מבינים את מה שממשלת ישראל אינה מבינה. בחקלאות יש ערכים שבלעדיהם מדינת ישראל מאבדת את ייחודה ואת ערכיה. מדינה חזקה שרוצה לשרוד ולתת כבוד לאזרחיה צריכה חקלאות חזקה. אין עצמאות בלי חקלאות".

חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) אמר "היום בבוקר היה ירי על החקלאים בעוטף עזה. מי שלא מבין את הקשר שבין חקלאות לבין התיישבות לבין בטחון, לא מבין מה זה מדינת ישראל. כשפערי התיווך ומחירי המים עולים וכולם מאשימים את החקלאים, שר החקלאות שלנו פשט את הרגל. כשרשתות השיווק רוכשות בשקל ופחות מכך את העגבניה והמלפפון ובעליהן קובעים מי יחיה ומי ימות בזמן שהרשתות מוכרות את העגבניה בחמישה ועשרה שקלים ומכניסות את הרווחים לעצמן זו פשיטת רגל".

מאיר צור מזכיר תנועת המושבים הוסיף "אנחנו כאן לא נוותר על שום דבר עד שנקבע את מצבה של החקלאות לדורות הבאים כך שהחקלאי יוכל להתפרנס ממנה. אנחנו לא נוותר ונלך עד לניצחון".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, אמר: ״יש רק מדינה אחת בעולם שאומות העולם לא מכירות בריבונות שלה על שטחה, למרבה ההפתעה זאת המדינה שעושה כמיטב יכולתה להפריד בין החקלאים לאדמתם. תגידו, השתגעתם?!
ביום החקלאות בכנסת הודה ראש הממשלה כי יש בעיה בתחרות מחירים כאשר החקלאים אינם שולטים בעלות התשומות. משרד האוצר, אשר מטיל עלינו את הנגזרות הטפלת המים, כנראה אינו בא בדברים עם ראש הממשלה".

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר השלטון המקומי הגיע לכנסת על מנת להאבק על תקציבי הרשויות המקומיות המקוצצים. אך בכל זאת החליט לעלות על הבמה ולייצג בעבור החקלאים את הזדהותם של תושבי הערים עם מאבקם.

גם חברי כנסת מהליכוד פקדו את ההפגנה וביקשו לתמוך בחקלאים. ח"כ ענת ברקו וח"כ מיקי זוהר יצאו אל החקלאים וניסו להביע את תמיכתם. המפגינים דחו את חברי הכנסת וצעקו לעברם כי הם בשלטון והם נותנים יד למדיניות שמפרקת את החקלאות.

מפסיקים להיות נחמדים

בשלב מסוים כשהגשם התחזק והפך לברד, החליט מישהו לקיים משאל בין המפגינים, האם הם מוכנים לקחת את המאבק עד הסוף? האם הם מוכנים לצאת בשביתת מזון? התשובה מקהל המפגינים הייתה חד משמעית. אין להם מה להפסיד. לא בטוח שהחקלאים יצליחו באמת ליצור חזית אחידה ולעצור את אספקת התוצרת. אבל ביאושם מהתעלמות הממשלה והתעמרותה בהם, מנהיגי החקלאים מוכנים לשבור את כללי המשחק.

כמה דקות אחר כך ירדו המפגינים מגן הורדים אל כביש הכניסה אל הכנסת. מאות קילוגרמים של ירקות ופירות נשפכו אל הכביש באקט מחאה. אנשי משמר הכנסת רצו לקראתם וחסמו את כניסת המפגינים אל המשכן. תוך דקות ספורות עמדו מאות המפגינים אל מול עשרות השוטרים ואנשי משמר הכנסת. מעת לעת ניסו המפגינים לפרוץ את הגדרות. החקלאים הנחמדים שמעו את הקריאות הלוחמניות של הנואמים והעלו את המאבק מדרגה. סיפור עמונה המחיש להם כי ממשלת ישראל מתקפלת מול נחישות וכח. ובכל זאת, על אף הזעם, החקלאים ובני הנוער מההתיישבות עצרו את עצמם. הם לא  ירימו יד על שוטר. את הקרב הם העדיפו להמשיך מחר בכלים אחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!