דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / יושבת ראש קרן המטבע הורשעה ברשלנות אך תישאר בתפקידה

כריסטין לאגרד, העומדת בראש הקרן מאז 2011, הורשעה על ידי בית משפט צרפתי בהתנהגות רשלנית בכספי ציבור בזמן כהונתה כשרת אוצר ב-2008. לא הוטל על לגארד עונש כלשהו, ומועצת המנהלים של הקרן הודיעה כי תמשיך לכהן בתפקיד

כריסטין לגארד בבית המשפט בצרפת, דצמבר 2016. (צילום: AP)
כריסטין לגארד בבית המשפט בצרפת, דצמבר 2016. (צילום: AP)

כריסטין לגארד תישאר בראש יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) למרות הרשעתה אתמול (שני) בהתנהגות רשלנית בזמן כהונתה כשרת האוצר של צרפת.

מועצת המנהלים של קרן המטבע התכנס מיד אחרי החלטת בית המשפט הצרפתי, והביע "אמון מלא" ביכולתה של לגארד למלא את תפקידה כראש סוכנות ההלוואות הבינלאומית. בהודעתה, הדגישה מועצת המנהלים את "מנהיגותה יוצאת הדופן", כמו גם את הכבוד והאמון שרוחשים לה מסביב לעולם.

בית המשפט לצדק של הרפובליקה יכול היה לגזור על ראשת קרן המטבע עונש מאסר בפועל של שנה וקנס כספי, בשל העובדה שבשנת 2008 לא פעלה למניעת העברה של פיצוי לטייקון צרפתי בעל קשרים פוליטיים. עם זאת, בתום משפט שארך שבוע, פסק בית המשפט לצדק של הרפובליקה כי לגארד אמנם אשמה בסעיף אחד של התנהגות רשלנית, אך לא גזר עליה מאסר בפועל או רישום פלילי.

לגארד הודתה למועצת המנהלים על האמון ב"יכולותיי לעשות את עבודתי". עוד אמרה כי לא תערער על החלטת בית המשפט, "אני לא שבעת רצון מההחלטה, אך יש יש נקודה שבה צריך להפסיק, להפוך דף ולעבור הלאה. אמשיך לעבוד עם אלו שנתנו את אמונם בי".

לגארד, עורכת דין במקצועה, הייתה ב-2007 לאישה הראשונה לכהן כשרת האוצר של צרפת, וניהלה את התמודדות הכלכלה המקומית עם המשבר העולמי ב-2008. מאוחר יותר הייתה לאישה הראשונה העומדת בראש קרן המטבע.

הכרעת בית המשפט מגיע בתקופה קשה לקרן, בה היא מתמודדת עם ביקורת על אופן מעורבותה בסיוע ליוון ואי וודאות בנוגע לתפקידה של ארה"ב לאחר השבעתו של דונלד טראמפ כנשיא. "היא מנהיגה חזקה" אמר מזכיר האוצר האמריקני, גייקוב לו, אחרי החלטת מועצת המנהלים, "ויש לנו אמון מלא ביכולתה לנווט את הקרן בתקופה הקריטית הזאת לכלכלה העולמית".

בית המשפט לצדק של הרפובליקה הוא ערכאה מיוחדת לדיון בהאשמות למעשים פליליים של שרים מכהנים ומורכב משלושה שופטים ו-12 חברי פרלמנט. בית המשפט קבע כי הטיפול הרשלני של לגארד בהליך הגישו הממושך, בו היה מעורב הטייקון הצרפתי ברנרד טאפי, סייע לביצוע הונאה בכספי ציבור. לגארד עצמה לא הואשמה בהונאה.

התביעה נסובה סביב 403 מיליון אירו שהוענקו לטאפי ב-2008 מבנק שנמצא בבעלות חלקית של המדינה, קרדיט ליונה. הסכום ניתן אחרי בוררות שעסקה בעסקה הכושלת למכירת מותג בגדי הספורט אדידס בשנות התשעים. בתי המשפט האזרחיים ביטלו מאז את הפיצוי יוצא הדופן בנדיבותו והכריזו כי הבוררות וההסכם שהושג בעקבותיה התנהלו במרמה. עוד קבעו בתי המשפט כי על טאפי להשיב את הסכום.

ראש הרכב השופטים במשפטה של לגארד כתב בפסק הדין כי לו הייתה מבקשת מעוזריה או מאחרים מידע נוסף על "הסכם הגישור המדהים" שכלל תשלום פיצויים לטאפי בגובה 45 מיליון אירו נקיים ממס, עליו קבע בית השפט כי מדובר בהונאה.

עוד קבע בית המשפט כי לו הייתה לגארד מוחה על ההסכם, ייתכן שערעור עליו היה מצליח ומחזק את עמדת המושא ומתן של קרדיט ליונה מול טאפי.

את החלטתו שלא להטיל עליה עונש נימק בית המשפט בכך שהפיצויים לטאפי בוטלו כבר, כך שנחסך נזק לקופה הציבורית. עוד ציינו השופטים את העובדה שלגארד הייתה עסוקה התמודדות עם המשבר הפיננסי העולמי. גם "אישיותה והמוניטין שלה בצרפת בעולם", תרמו להחלטת בית המשפט.

בית המשפט המיוחד זיכה את לגארד מאשמת התנהגות רשלנית על החלטתה המקורית להעביר את העניין לבוררות. אך הרשיע אותה בגין ההחלטה המאוחרת יותר שלא לערער על על גובה הפיצוי שנקבע באותה בוררות.

הסכסוך המשפטי בין טאפי וקרדיט ליונה, סביב החלטת הבנק למכור את החזקותיו של טאפי באדידס, היה פתוח עדיין כשנכנסה לגארד לתפקידה כשרת האוצר. לגארד הורתה על טיפול בעניין דרך בוררות פרטית, במקום דרך בתי המשפט הרגילים- בניגוד להמלצות אנשי המשרד. הפיצוי הנדיב לא זכה בבוררות העלה שאלות לגבי ההשפעה שהייתה לקשריו הפוליטיים של טאפי, ביניהם עם הנשיא תחתיו שירתה לאגארד – ניקולה סרקוזי, על ההחלטה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!