דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח עם

קריאת אזהרה / "אם לא נפעל מיד, סודן הדרומית תתדרדר למעשי זוועות ורצח המונים"

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון פנה למועצת הביטחון ודרש כי תטיל אמברגו שיעצור את זרימת הנשק למדינה. קי-מון: "האנשים שיהיו קרבנות למעשי הזוועות האלה תולים את תקוותיהם בקהילה הבינלאומית ובמועצת הביטחון של האו"ם בפרט"

חיילים בצבא סודן הדרומית (צילום: AP)
חיילים בצבא סודן הדרומית (צילום: AP)
אוריאל לוי

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון מזהיר כי רצח-עם עלול לפרוץ בסודן הדרומית אילולא ינקטו פעולות מיידיות. קי-מון אמר כי "ממצאים מלמדים כי הנשיא סלבה קייר ונאמניו מתכננים התקפה צבאית נרחבת בימים הקרובים נגד המורדים. מנגד, קיימות ראיות ברורות כי ריק מאצ'ר וקבוצות מורדים נוספות מבקשים להסלים את המצב."

בפניה מיוחדת למועצת הביטחון, דרש מזכ"ל האו"ם פעולה מיידית שתמנע מנשק נוסף להגיע למדינה המדממת. בנוסף דרש מחברות המועצה לשלוח מסר ברור של אזהרה למנהיגי סודן הדרומית כי נאומי ההסתה, שפת השנאה והאלימות חייבים לחדול מייד ושהם – המנהיגים ישאו באחריות למעשי זוועות המוניים או פשעי מלחמה אחרים באם יתרחשו.

"אם לא נפעל מיד, סודן הדרומית תתדרדר למעשי זוועות ורצח המונים. האנשים שיהיו קרבנות למעשי הזוועות האלה תולים את תקוותיהם בקהילה הבינלאומית ובמועצת הביטחון של האו"ם בפרט."

פליטים שהגיעו לאחרונה למחנה הפליטים בקובוקו שבאוגנדה דיווחו כי לראשונה הושג איחוד בין שבטים שונים במדינה כנגד שבט הדינקה העומד בשלטון. על פי עדויות שנגבו מהפליטים הדרום סודנים באוגנדה, החלה התארגנות של צבא מורדים חדש בו שותפים מרבית השבטים הקטנים במדינה, כנראה במימון זר. הם הוסיפו כי נשק, ציוד, מדים, ומשכורת סופקו למצטרפים. עוד דווח כי לראשונה צבא סודן הדרומית נמנע מתנועה בצירים מרכזיים מחשש לפגיעה, לאחר שאירעו מספר התקפות על שיירות צבאיות.

לפני כחודש אמר אדמה דיאנג, יועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם לענייני רצח עם כי "סודן הדרומית בסכנה להידרדר לרצח עם. אזרחי המדינה נרדפים על רקע אתני והתקשורת מלבה את ההסתה לאלימות."  דיאנג נשא את דבריו לאחר ביקור של חמישה ימים במדינה בו נפגש עם נציגי הממשלה, ארגונים אזרחיים ומנהיגים מקומיים. הוא הוסיף כי "רצח עם הוא תהליך, הוא איננו מתרחש בלילה אחד ובגלל שזה תהליך שלוקח זמן ניתן למנוע אותו. כל המרכיבים הנדרשים על מנת שיחל מצויים בסודן הדרומית. הסימנים המקדימים ברורים, רדיפה אתנית שעלולה להידרדר לרצח עם."

בתוך כך אתר האינטרנט רדיו תמאזוז, המדווח על חדשות בסודן הדרומית ובדרומה של סודן הצפונית, דיווח ביום רביעי האחרון על מעשה טבח מחריד בו נרצחו 17 בני שבט מורלה. לפי הדיווח הטובחים פשטו על כפר צפונית לעיר בור במחוז ג'ונגליי, רצחו 17 בני אדם, חטפו שלושה ילדים ו-12,000 ראשי בקר, ופצעו תשעה נוספים. בין הנרצחים היו גם שלוש נשים.

מדינת סודן הדרומית, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 לאחר שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה לכוחותיו למרוד בה. צבא סודן הדרומית התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: הדינקה נותרו נאמנים לנשיא סאלווה קיר מאיארדיט, בעוד הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר.

חודשים ספורים לאחר פרוץ הסכסוך פרסם האו"ם הערכה לפיה נהרגו במלחמה כ-10,000 בני אדם. מאז לא פרסם האו"ם נתונים חדשים, ואף גוף ממשלתי אחר לא עשה כך. הארגון הבלתי ממשלתי Crisis Group טען בינואר 2014 כי לאחר שנה של לחימה נהרגו לפחות 50,000 בני אדם. מומחים ופעילים בשטח טענו לפני כחצי שנה כי לפחות 300,000 קרבנות נהרגו בסודן הדרומית מאז פרוץ המלחמה. בנוסף לכמות הנפגעים הגדולה, כ-2 מיליון בני אדם נעקרו מביתם.

לפי נתוני האו"ם, שישה מיליון אזרחים (יותר ממחצית אוכלוסייתה של המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. 4.8 מיליונים מהם מצויים בסכנת רעב קשה. תנאי המלחמה מקשים על האו"ם ועל ארגוני סיוע נוספים לתת מענה למשבר. 261 צוותי סיוע של האו"ם הותקפו מאז ראשית 2016. "אני מודאג ביותר מהתפשטות המשבר ההומניטרי והנזק העצום שנגרם לאינספור חפים מפשע", אמר יוג'ין אווסו, מתאם הפעולות ההומניטריות של האו"ם בסודן הדרומית. תוכנית המזון העולמית של האו"ם נכשלת מלתת מענה להמוני המורעבים במדינה, אחרי שמחסני מזון נבזזו בחודש שעבר. מעשה הביזה הנחית מכה קשה על תכנית המזון של האו"ם, שגם ככה מתוקצבת לא כצורך. רק 40% מהסכום שביקש האו"ם השנה (1.3 מיליארד דולר) גויס עד כה לתכנית. כעת יש לעדכן את הסכום הדרוש באופן שישקף את הצורך הגובר בעקבות הסלמת האלימות. בתוך כך הודיע האו"ם כי יותר ממיליון אזרחי סודן הדרומית חלו במלריה השנה, וכי זוהי המחלה הקטלנית ביותר במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!