דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שנת שירות

חינוך / משרד הביטחון לא העביר את חלקו בתקציב שנות השירות, דבר הפוגע קשות בפעילותן

כך הודיעה היום (שלישי) ועדת שנת השירות. על פי הוועדה, משרד הביטחון ממשיך לאשר תקנים למתנדבים אך לא מעביר את הכספים שבאחריותו. בעקבות כך, החליטו ארגוני ותנועות הנוער לצאת למאבק

מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
דוד טברסקי

ועדת שנת השירות הודיעה הבוקר (שלישי) כי משרד הביטחון לא העביר את חלקו בתקציב הדרוש לשנות השירות העומד על 10 מילון ש"ח. אי העברת התקציבים פוגעת קשות בהמשך פעילותן.

על פי הוועדה, החל משנת 2005 הרחיב משרד הביטחון את תקני המתנדבים לשנת שירות וקבע כי התקציב שיושקע במלש"ב בשנת שירות יהיה כ-90% מהתמיכה במתנדב/ת בשירות לאומי. עד שנת 2014 מימן משרד החינוך את כל תקציב שנת השירות אשר עמד על 25 מיליון ש"ח, אך במהלך השנים מספר מתנדבי שנת השירות גדל אך התקציב נשאר כשהיה. בעקבות ועדה אותה כינסה מנכלי"ת משרד החינוך, הוחלט כי מימון שנות השירות יחולק בין משרד החינוך והביטחון. תקציב שנות השירות גדל ל-55 מיליון ש"ח כאשר משרד החינוך הקצה למפעל 45 מיליון ש"ח ומשרד הבטחון הקצה לכך 10 מיליון ש"ח. למרות זאת, במהלך שנת 2016 לא העביר כלל משרד הביטחון את התקציב. בעקבות כך, מתנדבי שנת השירות, תנועות וארגוני הנוער ומועצת תנועות הנוער בישראל יוצאים למאבק.

פורום המאבק ציין כי הוועדה הבין משרדית שהוקמה לפני שנתיים המליצה להתאים את התקנים לתקציב למרות התנגדות משרד הביטחון. יתרה מזאת – משרד הביטחון גם פעל על פיה בשנה שעברה, אך מאז התחלף שר ומנכ״ל וכעת התקציב לא מועבר וזאת  למרות שמשרד הביטחון ממשיך לאשר תקנים למתנדבי שנת שירות.

אילן גזית, מזכ"ל תנועת הנוער המחנות העולים והעומד בראש הוועדה מסר הבוקר כי מדובר בסדר עדיפויות שגוי של מדינת ישראל בכל הקשור להתייחסותה למפעל החינוכי של שנות השירות, "ממשלת ישראל החליטה על קיצוץ 20% מתקציב שנת השירות, והמשמעות היא פגיעה קשה. זו פגיעה במאות אלפיי בני נוער מכיוון שמדובר בצמצום של מפעלים חינוכיים וחברתיים בעיקר בפריפריה הדמוגרפית, ובנוסף לכך מדובר בלפחות 20% מפקדים וקצינים בצה"ל מקרב מתנדבי שנת השירות" סיפר גזית 'לדבר ראשון'.

בישראל ישנם כ-2,100 מתנדבי שנת שירות האחראים באופן ישיר על חינוכם של מעל 400,000 ילדים ובני נוער. "משרד הבטחון אמר שזה לא קשור אליהם מכיוון שהם רק מאשרים את מכסות שנת השירות. זו תגובה לא רלוונטית למציאות. ועדה ממשלתית קבעה שמשרד הבטחון אחרי לתקצוב שנת השירות הלכה למעשה, הם טוענים שהתקצוב ב-2015 היה חד פעמי. בנוסף לכך, הם מגדילים כל שנה את המכסות. אבל אם אתה מגדיל את המכסות ולא נותן תקצוב – את הפוגע במפעל". על פי גזית, הוועדה מצפה שהממשלה תפטור את הבעיה הזו מכיוון שמדובר במפעל לאומי חשוב שנמצא לא רק באחריותם של תנועות וארגוני הנוער או משרד הבטחון. בינתיים חודש דף הפייסבוק של המאבק על שנות השירות, אשר נפתח לפני כשנה כאשר המפעל עמד תחת סכנת חרב הקיצוצים. הדף קורא לכלל מוסדות החינוך והציבור הישראלי להצטרף למאבק על תקצוב שנות השירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!