דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כח לעובדים

שביתת מחאה / מורי תכנית היל"ה לנוער בסיכון ישבתו: דורשים יציבות בהעסקתם

מורי התכנית מתבשרים בנובמבר מדי שנה האם יועסקו לשנה נוספת, מה שמקשה על מי שפוטר למצוא עבודה אחרת. שליש ממורי התכנית מועסקים באופן שעתי ולא במשרה קבועה

שביתה (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון)
שביתה (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לא רק הגנים והתיכונים ישבתו: מורי תכנית היל"ה לנוער בסיכון ישביתו מחר (רביעי) ליום אחד את 25 מרכזי הלימוד של התכנית ברחבי הארץ. המורים מוחים על חוסר נכונותה של הנהלת רשת 'עתיד' המפעילה את התכנית לדון איתם על מעבר מאופן העסקה שעתי להעסקה במשרה קבועה של כלל מורי התכנית. אופן ההעסקה השעתי מוביל לאי העסקתם בחופשות ובחגים, ובכלל זאת בחופשת החנוכה המתקרבת. כמו כן טוענים בוועד העובדים, המאוגד בארגון "כוח לעובדים" כי הנהלת החברה מבצעת הפרות שונות של ההסכם הקיבוצי. העיתוי הסמלי שנבחר למחאה הוא יום לפני "יום המורה הבינלאומי" שיחול בחמישי השבוע, ללא קשר לשביתה שתוכננה מחר בגנים ובבתי הספר העל-יסודיים במחאה על הקיצוץ הרוחבי בתקציבי הרשויות המקומיות.

בוועד העובדים מציינים כי מתוך כ-1300 המורים בתכנית, למעלה משליש מועסקים במסגרת מה שמכונה "העסקה בשעות אפקטיביות", כלומר באופן שעתי. המשמעות היא שבתקופות בהן לא מתקיימים לימודים בשל חופשות משרד החינוך, כארבעה חודשים במצטבר בכל שנה, מורים אלו אינם מקבלים משכורות. עמית רמון, רכז ועד העובדים, הסביר כי באופן הנהוג כיום לסיווג משרת המורים בתכנית, גם חוסר של שעתיים שבועיות בשיבוצי המערכת עשוי לדון מורה לשכר שעתי במקום שכר חודשי.

"קיימת הסכמה ציבורית כי העסקה קבלנית של מורים היא צורת העסקה פוגענית" אומרת שירה חייט, חברת ועד ומורה בתכנית, ”אך גם תחת החברה הקבלנית יש מקום לתיקון עוולות וציפייה לאנושיות. כיצד ייתכן שמאות מפרנסות ומפרנסים נאלצים לעבור את תקופות החגים בחוסר כיס רק משום שהם מועסקים כמורי קבלן בשעות אפקטיביות?", הוסיפה.

בנוסף למשכורות השעתיות, מתמודדים מורי התכנית עם בעייה נוספת – בכל שנה מחדש הם מתבשרים האם הם יועסקו בתכנית לאחר ששנת הלימודים בבתי הספר כבר החלה. כתוצאה מכך, מי שאינו מועסק באותה שנה מחמיץ את ההזדמנות למצוא עבודה במוסדות חינוכיים אחרים. רמון מציין כי בחמש השנים האחרונות שבהן מופעלת התכנית על ידי רשת עתיד, רוב המורים השעתיים משובצים לעבודה לאחר חגי תשרי, ולא לפני חודש נובמבר. לדבריו, השנה פיטרה החברה עשרות מורים וצמצמה את משרותיהם של מורים אחרים לקראת תחילת שנת הלימודים ואף לאחר מכן, בטענה כי עליה להעריך מחדש את מספר התלמידים הלומדים בתכנית. "שום תירוץ לוגיסטי לא יכול להצדיק את השארתם של מאות מורים ללא פרנסה" מוסיפה טלילה אילון, חברת ועד נוספת. ”לחברת עתיד, כמעסיק של המורים, ולמשרד החינוך, כגוף הממשלתי האחראי, יש מחויבות כלפי המורים. את ההיערכות לקראת שנת הלימודים יש לתכנן ולבצע מראש, כפי שנעשה בבתי הספר במערכת הפורמלית, כדי שמורים ידעו לפני תחילת שנת הלימודים אם יועסקו בשנה הבאה, ובאיזה היקף”.

תוכנית היל"ה היא תוכנית ייעודית של משרד החינוך להענקת השכלה לנוער נושר. מראשיתה בשנת 1992 הופעלה התוכנית על ידי זכיין, ורשת עתיד מפעילה אותה מזה חמש שנים. בתוכנית לומדים כ-8000 בני נוער במסגרות קטנות של כשישה תלמידים בקבוצה. התכנית פועלת כיום במגזרי האוכלוסייה השונים, בכללם נוער ותיק, נוער עולה בדגש על יוצאי חבר המדינות ויוצאי אתיופיה, נוער מהמגזר הערבי, הדרוזי והבדואי, ונוער מהמגזר החרדי. בינואר 2013 חתם וועד המורים על הסכם קיבוצי ראשון במסגרתו קיבלו העובדים תוספת של 30% לשכרם, ומרבית המורות הועברו להעסקה במשרה על פי היקף שעות העבודה.

משרד החינוך ורשת עתיד: "צורת ההעסקה נגזרת מאופי התכנית"

ברשת עתיד הגיבו בתמיהה על ההשבתה. לדבריהם, ההנהלה מצויה זה מספר חודשים במו"מ לגיבוש הסכם קיבוצי חדש עם כוח לעובדים. "השבתה היא זכות דמוקרטית, אבל לא ייתכן שיושבים למו"מ, ומתוכננות עוד פגישות, במקביל גם מעבירים מסר של השבתה ומדברים עם השטח והיחידות ורק למחרת מודיעים לנו. אנחנו תמהים על ההשבתה הזו, בוודאי בעיתוי הזה, לקראת מועדי בחינות בגרויות החורף. להשבית 25 מרכזים זה לעכב לתלמידים ימי למידה חשובים". כמו כן ציינו כי ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הרשת לכח לעובדים ב-2013 היה הראשון בענף והחזיק כארבע וחצי שנים.

"תכנית היל"ה היא תכנית ממשלתית המתוקצבת על ידי ממשלת ישראל ועובדת על פי מכרז. התכנית אינה מתבצעת בבתי ספר או בדפוס של בתי ספר, אלא במרכזים של הרשויות המקומיות" הסבירו. והוסיפו כי זו הסיבה למסגרת ההעסקה בתוכנית, שרובה מבוססת על משרות אך כ-30% מתוכה מבוסס על מורים שעתיים. "להגיד שרוצים שכולם יהיו במשרה, זה לא להבין את צרכי התוכנית. התכנית באה קודם כל לסייע לנוער בסיכון, ולא למורים. המורים הם האמצעי החשוב ובכך אין ספק. אנחנו חושבים שהמורים הם חשובים מאוד, והם דמויות המפתח עם נערים בסיכון."

ברשת ציינו כי חלק מהמורים השעתיים משובצים רק לאחר פתיחת השנה, וזאת כיוון שחלק מהנערים הלומדים בתוכנית נושרים מבתי ספר לאחר פתיחת השנה ומגיעים לתוכנית רק לאחר החגים. "המורים המשרתיים מתחילים לרוב כולם בתחילת שנת הלימודים" נמסר.

ממשרד החינוך נמסר: המורים בתוכנית הילה מועסקים על ידי רשת עתיד. התוכנית מכוונת להוראת תלמידים מנותקים, ומכוונת זו מחייבת גמישות בהתאם למספרי התלמידים המנותקים, מתוך כוונה ברורה לצמצם את מספרם ולהכילם בתוך בתי הספר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!