דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפתלי בנט

תקציב 2017-18 / ההבטחות התקציביות לצפון מרקיעות שחקים - האם יהיה להן כיסוי?

שר הפנים דרעי ושר החינוך בנט הבטיחו אתמול, בהזדמנויות שונות, להעביר תקציבים לצפון הארץ בתקציב הקרוב - דרעי הבטיח כי יהיה כיסוי לתוכנית הצפון ובנט הבטיח כי יהיה מימון לתוכנית לחיזוק החינוך בצפון.

השרים בנט ודרעי - האם התוכניות לשיקום הצפון יאושרו בתקציב? (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
השרים בנט ודרעי - האם התוכניות לשיקום הצפון יאושרו בתקציב? (צילום: הדס פרוש / פלאש90).

שר החינוך נפתלי בנט הציג אתמול בבית שאן, את תוכניתו לחיזוק החינוך בצפון בהשקעה כוללת של חצי מילארד שקלים. התוכנית הוצגה במפגש של השר עם מעל -100 ראשי רשויות, ופורטו בה האפשרויות שאמורות להפתח עבור התלמידות והתלמידים בפריפריה הצפונית.

תוכנית בנט מתבססת על מספר מרכיבים: חוג לכל ילד בכיתות ד-ה', החלטה רשותית מודולרית על פי צרכיה, שיפור סביבת למידה ושיפוץ מבני חינוך והשקעה בהשכלה הגבוהה בצפון – באורט בראודה בכרמיאל ובטכניון ובאוניברסיטה שבחיפה.

בנט אמר: "במקום לתת לילדי הצפון דגים, החלטנו לתת חכות. שוויון הזדמנויות אמתי מתחיל בחינוך. החלטנו לא לדבר, אלא לעשות, ולשים את הצפון במרכז ועכשיו. הממשלה כולה מחויבת לצפון, אני מחויב קודם כל לחינוך. אני מודה לשר האוצר משה כחלון ולשר הפנים אריה דרעי על השותפות".

שר החינוך, נפתלי בנט הציג הבוקר במפגש עם ראשי רשויות את תכניתו לחיזוק מערכת החינוך בצפון (צילום: מירי שמעונוביץ)
שר החינוך, נפתלי בנט הציג הבוקר במפגש עם ראשי רשויות את תכניתו לחיזוק מערכת החינוך בצפון (צילום: מירי שמעונוביץ)

ראש העיר בית שאן, רפאל בן שטרית אמר: "העיר בית שאן העמידה את החינוך בראש סדר העדיפויות, במטרה להעניק לילדינו את החינוך המיטבי, האטרקטיבי והמעודכן ביותר. אני רוצה להודות לשר החינוך על הסיוע למערכת החינוך בכלל ובבית שאן בפרט, אין ספק שהתוצאות ניכרות כבר כעת ויבואו לידי ביטוי גם בעתיד. אנו נחושים להעניק לילדינו את הכלים הטובים ביותר כדי שיוכלו להתמודד עם אתגרי המחר בגאון ולהביא את כישוריהם למיצוי מקסימאלי".

גם שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל אריה דרעי, הודיע כי סיכם עם פקידי האוצר על תקצוב התכנית לקידום הצפון. השר דרעי אמר: ״לאחר ישיבות רבות עם שר האוצר וראשי משרד האוצר סיכמנו אמש כנראה באופן סופי על התכנית לקידום הצפון. אני אמור לשבת על פרטים אחרונים בימים הקרובים עם שר האוצר משה כחלון ויחד נוציא את התכנית לדרך״.

תנועת 'שינוי כיון' פרסה אמש סטטוס בדף הפייסבוק שלה, בו היא מכריזה על הישג חסר תקדים: "חבר'ה , כפי שזה נראה אנחנו לקראת הישג היסטורי. לא פחות מכך. מ-0 תקציב לפני 4 חודשים, ביום א הקרוב תאשר הממשלה 14 מיליארד לצפון !
אבל יותר חשוב מכך, מיליארדים יושקעו באזור שלנו, אצבע הגליל." נכתב בהודעה.

שר הפנים אף הוא כתב בחשבון הטוויטר האישי שלו על הכוונות. כעת נותר רק להבין אם התוכניות השונות יכנסו לתקציב ויבאו בשורה אמיתית לתושבות ותושבי הצפון.

מאיפה נולדו 14 מיליארד שקלים?

יש לציין כי לא חל כל שינוי בגודלו של תקציב המדינה ב-4 חודשים האחרונים. לפני 4 חודשים אישרה הממשלה כי תקציב 2017 יעמוד על 359.7 מיליארד ש"ח, וזהו בדיוק גודלו של תקציב המדינה שיאושר בימים הקרובים.

לכן, ככל שההבטחות של השרים "נכנסו" לתקציב, הרי שאין פירוש הדבר כי נוסף כסף לתקציב לצורך מימון פיתוח הצפון, וזאת חרף העובדה שלממשלה עודפי מיסים ויתרות תקציב בהיקפים גדולים.

מימוש הבטחות השרים יכול שיושג למעשה באחת משתי דרכים, וטרם התברר איזו מהן בדיוק תתממש בתקציב הקרוב. הראשונה, יתכן שהוסטו תקציבים בתוך תקציבי המשרדים לצפון. פירוש הדבר שאכן הצפון יזכה לתקציבים רבים יותר, אך הדבר יבוא על חשבון מקומות אחרים.

האפשרות השניה היא כי "צובעים" כספים שהופיעו בתקציב ממילא וקוראים להם "תכנית אסטרטגית לחיזוק הצפון". לדוגמא, תקציב פיתוח הכבישים, שגודלו היה קבוע ולא השתנה, חלקו יתכן ש"נצבע" כחלק מה"תכנית", וכך סופרים מיליארד ש"ח, או סכום אחר, בתכנית. או הכוונה להעביר בסיס צבאי גדול לאזור נצרת עלית, שנמצאת בשלב התכנון – שלב יקר בפני עצמו. פקידי האוצר עשויים "להעמיס" את עלויות התכנון על "התכנית האסטרטגית לחיזוק הצפון", אף שהכסף הולך על בעלי מקצוע במרכז הארץ (לדוגמא), וכך נוספו כך וכך שקלים לתכנית, ועוד כהנה וכהנה תרגילים רישומיים.

התשובה לשאלה איך בדיוק הצפון "ייכנס" לתקציב תתגלה בחודשים הקרובים. נשאלת גם השאלה האם מובילי המאבק ידעו להמשיך ולהיאבק, חרף הצורך של ראשי הערים שהתייצבו בחזית המאבק להציג הישג לבוחריהם, היה והתברר שמדובר באשליה ואחיזת עיניים?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!