דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

חַלַבּ / ראש הממשלה והרב הראשי - להושיט עזרה הומניטרית לסורים מחַלַבּ

נתניהו אמר את הדברים במפגש עם כתבים זרים. הרב הראשי יצחק יוסף שלח מכתב לראש הממשלה בנושא, "אנו בני ישראל האמונים על קדושת החיים, איננו מבדילים בין דם לדם", כתב הראשון לציון

הרב הראשי לישראל הראשון לציון, יעקב יוסף וראש הממשלה נתניהו (צילום: יעקב כהן)
הרב הראשי לישראל הראשון לציון, יעקב יוסף וראש הממשלה נתניהו (צילום: יעקב כהן)
אוריאל לוי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש כי ביקש להביא לישראל פצועים מחלב על מנת להעניק להם טיפול רפואי. ההודעה שנמסרה באירוע קבלת הפנים השנתית לתקשורת הזרה בישראל, לכבוד השנה האזרחית החדשה, אמר: "ביקשתי ממשרד החוץ לברר דרכים להביא הנה פצועים, אזרחים מחַלַבּ, לטפל בהם בבתי חולים ישראלים." נתניהו הוסיף כי, "כבר טיפלנו באלפי פצועים מהטרגדיה הסורית, אך כעת אני מבקש למצוא דרכים להביא לטיפול בבתי חולים בישראל נשים, ילדים, וגם גברים שאינם לוחמים, מחלב."

ילדה הולכת בינות הריסות הביניינים והחנויות בחלב (צילום AP).
ילדה הולכת בינות הריסות הביניינים והחנויות בחלב (צילום AP).

לפני שראש הממשלה הצהיר בפני הכתבים הזרים על העזרה שראוי כי ישראל תושיט לסורים הפצועים, קיבל נתניהו מכתב מאת הראשון לציון, בו מבקש הרב הראשי לישראל יצחק יוסף "אם יורשה לי" כתב הרב, "זאת לדעתי ההזדמנות, שבה יש אפשרות לסייע ולשתף פעולה ותוך תיאום עם הצלב האדום או ארגונים דומים אחרים, להגיש לאותם פליטים עזרה הומניטרית, מזון, מוצרי רפואה ודומיהם. זו תהיה אמירתנו לעולם, כי אנו בני ישראל האמונים על קדושת החיים, איננו מבדילים בין דם לדם ואנו מתייחסים לכל בני האדם כמי שנבראו בצלם אלוקים ואפילו אם מדובר באויבים."

במכתבו, מזכיר יוסף את המפגש הבין-דתי אשר התקיים בבית הנשיא לפני מספר חודשים, עליו דיווחנו ב'דבר ראשון', בו מנהיגי הדתות השונות בישראל הציגו חזית אחידה בדרישה לשמור על צלם האדם, בישראל ובעולם.

"זו תהיה אמירתנו לעולם, כי אנו בני ישראל האמונים על קדושת החיים, איננו מבדילים בין דם לדם" מכתבו של הראשון לציון לראש הממשלה נתניהו (תמונה: באדיבות דוברות הרבנות הראשית)
"זו תהיה אמירתנו לעולם, כי אנו בני ישראל האמונים על קדושת החיים, איננו מבדילים בין דם לדם" מכתבו של הראשון לציון לראש הממשלה נתניהו (תמונה: באדיבות דוברות הרבנות הראשית)

לפי ארגון הצלב האדום פונו בשבוע האחרון 25 אלף בני אדם מחלב. לפי טורקיה פונו יותר מ-37 אלף, מאז הסכם הפינוי הראשון שנחתם בדיוק לפני שבוע. ככל הנראה טיפלה ישראל עד כה בכ-3,000 אזרחים שנפצעו במלחמה בסוריה, אשר חזרו לסוריה לאחר שהטיפול הסתיים.

הצהרת נתניהו, אם תתגשם, מהווה תקדים שכן עד כה ישראל טיפלה רק בפצועים סורים שהגיעו מהגולן הסורי, קוניטרה, דראע, וכפרים המצויים מערבית לדמשק. חלב מצויה בצפון סוריה, במרחק 6 שעות נסיעה מגבול ישראל, בזמן שלום, נסיעה שלא ניתן לעשות בימינו בסוריה. מנגד, יתכן והפצועים יוטסו מדרום טורקיה לישראל על מנת לקבל טיפול רפואי אצלנו. במצב זה, הטיפול יהיה יקר וסביר להניח שינתן רק לפצועים קשה הזקוקים לטיפול מסובך.

פעוט סורי בן שנתיים וחצי וליצן רפואי במרכז הרפואי זיו (צילום: דוברות בית החולים).
פעוט סורי בן שנתיים וחצי וליצן רפואי במרכז הרפואי זיו (צילום: דוברות בית החולים).

מכשול נוסף העומד בדרך, הוא רצונם והסכמתם של הפצועים לקבל טיפול בישראל. להבדיל מפצועים שהגיעו לישראל מאזורים הסמוכים לגבול, הפצועים שיוטסו מטורקיה, גם אם יקבלו אישור מיוחד להכנס לישראל, עלולים לסרב מפאת שנאת ישראל והפחד לקבל טיפול במדינה המוגדרת כמדינת אויב.

במסיבת עיתונאים שנערכה אמש (שני) בניו יורק, אמר שגריר סוריה בשאר אל-ג'עפרי כי המהומות בימים האחרונים והעיכובים בפינוי המורדים נועדו להציל קציני מודיעין הנצורים בחלב. השגריר טען שגם החלטת מועצת הבטחון באותו ערב, לשלוח פקחי או"ם לחלב, מטרתה לסייע לקציני מודיעין לצאת בבטחה מהעיר. על פי הדיווח בעיתון "אל מיאדין", חשף השגריר את שמותיהם של 13 סוכנים זרים השוהים בחלב, מטורקיה, ארצות הברית, קטאר, סעודיה, ירדן ומרוקו. את הרשימה סוגר "קצין מודיעין ישראל" לכאורה, בשם ארם דוד שלם, כך על פי הדיווח בכלי התקשורת הערבי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!