דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
היועץ המשפטי לממשלה

בכנסת / בעקבות חשד לעבירה בטחונית: המלצה להסיר חסינותו של ח"כ ג'טאס

במכתב ליו"ר הכנסת פירט היועץ המשפטי לממשלה את החשדות נגד חבר הכנסת: העברת 12 טלפונים סלולריים לאסיר בטחוני וניירות לאסיר בטחוני אחר. ג'טאס: "המשטרה מנהלת את הפרשה באמצעות התקשורת, מדובר בדיון פוליטי שתוצאותיו ידועות מראש"

באסל גאטס בכניסה לחקירה בלהב 433 (צילום: רועי אלימה / פלאש 90).
באסל גאטס בכניסה לחקירה בלהב 433 (צילום: רועי אלימה / פלאש 90).

ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) החליטה אתמול (רביעי) להיענות לבקשת היועץ המשפטי לממשלה ולהמליץ למליאת הכנסת להסיר את חסינותו של ח"כ באסל ג'טאס, ובכך לאפשר למשטרה לערוך חיפוש ומעצר במסגרת חקירתו בחשד להברחת טלפונים סלולריים ומכתבים מוצפנים לשני אסירים ביטחוניים.

ועדת הכנסת דנה בהסרת חסינותו של ח"כ באסל ג'טאס (הרשימה המשותפת) אשר חשוד שהעביר טלפונים ניידים לאסירים בטחוניים בכלא קציעות בעת שביקר אותם. הדיון החל בשעה 14:00 ובמהלכו הופסקו דיוני התקציב במליאה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה אתמו בבוקר במכתב ליו"ר הכנסת וביקש ממנו להסיר את חסינותו של ח"כ גטאס.

במכתבו כותב היועץ המשפטי כי ביום ראשון השבוע הגיע ח"כ ג'טאס לכלא קציעות על מנת לבקר שני אסירים בטחוניים הכלואים בו. בעקבות מידע מוקדם אישר היועץ המשפטי למשטרה לתעד בווידאו את המפגש בין הח"כ והאסירים. ראשית נפגש ג'טאס עם האסיר ואליד בן נימר דקה (השפוט למאסר עולם בעקבות רצח החייל משה תמם ב-1984) והעביר לו ניירות. לאחר מכן נפגש חבר הכנסת עם האסיר באסל בן סולימאן בזרה (השפוט למאסר בעקבות עבירות בטחון שביצע) והעביר לו ארבע מעטפות שהוסתרו בכיסי מעילו הפנימיים.

מיד לאחר המפגש התבקש ח"כ ג'טאס להתלוות לחקירה במשטרה וסירב לבקשת השוטרים. במקביל נערך חיפוש על גופו של האסיר בזרה שהעלה כי ג'טאס מסר לו 12 מכשירים טלפון סלולריים, 16 כרטיסי SIM, שני מטענים לטלפונים סלולריים ואזנייה אחת. הניירות שהעביר לאסיר דקה נשלחו לתרגום מקצועי.

לבקשתו של היועץ המשפטי לממשלה, ביום שני השבוע נאסרה יציאתו של ח"כ ג'טאס מהארץ. צו איסור היציאה ניתן על ידי שופט בית משפט השלום בבאר שבע. ביום שלישי התייצב ג'טאס לחקירה ביחידה הארצית לחקירות הונאה, ולאחר שהכחיש כי העביר דבר מה לאסירים הוטחו בפניו הממצאים שנאספו נגדו, לרבות סרט הווידאו המתעד את העברות הניירות והטלפונים. לאחר מכן אישר ג'טאס כי העביר את המעטפות אך טען שלא היה מודע לתכולתן. ביחס להעברת הניירות טען ג'טאס כי היה מודע לכך שהדבר אסור על פי נהלי השב"ס אך מדובר היה ב"חומר פוליטי" של בל"ד.

היועמ"ש מנדלבליט מציין כי ג'טאס חשוד בעבירות על פקודת בתי הסוהר האוסרות על העברת טלפונים לאסירים, וכי קיים חשד כנגדו גם לעבירה חמורה יותר – העברת טלפונים במטרה לפגוע בביטחון המדינה ולסייע לארגון טרור. בנוסף קיימים כנגדו גם חשדות בעבירות נוספות.

על פי חוק החסינות, לחברי הכנסת עומדת חסינות מחקירות פליליות בזמן כהונתם. את החסינות מוסמכת לבטל ועדת הכנסת, על פי בקשה של חברי כנסת, הממשלה או היועץ המשפטי לממשלה. מנדלבליט קובע כי "החסינות מיועדת להבטיח כי חבר הכנסת יוכל למלא נאמנה את תפקידו ולייצג את ציבור בוחריו תוך מתן ביטוי חופשי ומלא לדעותיו ולהשקפותיו, ללא חשש וללא מורא כי הדבר עלול להביאו לכדי הרשעה פלילית או חיוב כספי אישי בהליך אזרחי. אולם, החסינות אינה מגן מפני ביצוע עבירות פליליות במנותק משליחותו הציבורית של חבר הכנסת כנבחר וכמייצג". במקרה זה, מציין מנדלבליט, "ייתכן לומר כי מעמדו של ח"כ ג'טאס הוא שאיפשר לו מלכתחילה להיפגש עם האסירים דקה ובזרה… מרחב החסינות של חבר הכנסת, אסור שינוצל לרעה באופן כה בוטה לכאורה, הפוגע בשלטון החוק".

ג'טאס בתגובה: "מתנהל נגדי בית משפט שדה"

ח"כ ג'טאס הגיב לזימונו לדיון ועדת הכנסת במכתב ליו"ר הכנסת, בו טען כי הפצת החשדות נגדו בתקשורת פגעה בזכותו להליך הוגן. לטענתו, זימונו לדיון נקבע בטרם הוגשה בקשה ע"י היועץ המשפטי לממשלה, ולפני שהיה יכול לעיין בבקשה ובנימוקיה. הוא הגדיר כי הדיון שיתקיים היום הוא "דיון פוליטי" והודיע שלא יתייצב אליו.

"מתחילת הפרשה, המשטרה ורשויות אכיפת החוק רומסות את זכויותיי ומונעות ממני ניהול הליך הוגן ומכובד, ע"י הדלפת פרטי החשדות נגדי באופן לא הוגן ומגמתי שאפשר לכלי תקשורת ופוליטיקאים (לרבות חברי ועדת הכנסת) להחל במסע רדיפה, בבית משפט שדה שנוהל נגדי… גם לאחר שהתייצבתי לחקירה כמקובל ועניתי על כל שאלות החוקרים במשך 4 שעות, המשיכה המשטרה לנהל את הפרשה באמצעות כלי התקשורת ובאמצעות מתן אפשרות להכפשות, תוך פגיעה בכבודי ובזכותי להליך הוגן."

באסל ג'טאס חבר במפלגת בל"ד ומכהן בכנסת משנת 2013. בבחירות האחרונות התמודד כחלק מהרשימה המשותפת של ערביי ישראל. טרם בחירתו לכנסת היה ג'טאס ראש המועצה המקומית ראמה שבגליל ולאחר מכן מנכ"ל עמותת "אגודת הגליל". ב-2015 השתתף ג'טאס במשט לעזה שנעצר על ידי חיל הים, ובפברואר 2016 הושעה מישיבות הכנסת וועדותיה לארבעה חודשים, לאחר שביקר משפחות מחבלים עם חברי כנסת נוספים מבל"ד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!