דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / תושבי עמונה הודיעו לבג"ץ כי הם מסכימים לפינוי מרצון

הודעה זו הייתה נחוצה משום שבקשתה הקודמת של הממשלה לדחות את פינוי המאחז הלא חוקי לא התקבלה, בין היתר, בשל התנגדותם. בעלי הקרקעות הפלסטינים, שעל אדמותיהם הוקמה עמונה, הגישו את התנגדותם לבקשת המדינה

עמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
עמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
שי ניר

תושבי המאחז הלא חוקי עמונה השיבו הבוקר (חמישי) לבג"ץ, באמצעות באי כוחם, כי הם מסכימים "לפינוי בדרכי שלום וללא כל עימות והתנגדות, וזאת בהתאם להחלטה שהתקבלה ביישוב"  וכי הם רואים עצמם מחויבים להסכמת הנהגת הישוב למתווה הפינוי. תשובה זו התבקשה על ידי בג"ץ מאחר והבקשה הקודמת של המדינה, לדחות את מועד הפינוי בשמונה חודשים, נדחתה על ידי בית המשפט, בין היתר, בגלל התנגדות התושבים.

בהמשך תשובתם לבית המשפט, רמזו התושבים כי מחויבותם למתווה תלויה במילוי חלקה של המדינה בו. "התושבים משוכנעים שהמדינה תעמוד אף היא בהתחייבויותיה שלה לבנות מבנים חלופיים לשימוש התושבים בעמונה וכן ליתר ההתחייבויות המפורטות בהסכם שנחתם בין הצדדים", כתבו.

על אף הצהרתם זו של התושבים, בהסכם עליו חתמו עם המדינה, התחייבו כי הפינוי יהיה מרצון וללא התנגדות ללא התנייה כזאת. "אנו תושבי עמונה מודיעים בזאת (…) כי המתווה המתואר לעיל מקובל עלינו, וכי אני נפנה את הישוב בדרכי שלום וללא כל עימות, ונימנע מהתנגדות לביצועו של פסק הדין (…) זאת אף אם לא ניתן יהיה לבצע את עמדת הדרג המדיני כפי שתוארה לעיל, בחלקה או במלואה, בשל צווים שיפוטים", לשון ההסכם.

המתווה עליו הסכימו תושבי עמונה כולל הצבה מידית של 12 מבנים, לתקופה של שמונה חודשים, על חלקה 38 הסמוכה לישוב המקורי. במקביל אמורה המדינה לפעול להצבת ארבעים מבנים בחלקות סמוכות לתקופה של שנתיים. בפרק הזמן שיתווסף לאחר הצבת המבנים – שמונה חודשים ושנתיים בהתאמה – תפעל המדינה להסדיר את ההתיישבות כך שתהיה ארוכת טווח.

בעלי הקרקעות הפלסטינים, שעל אדמותיהם הוקם המאחז הבלתי חוקי עמונה, הגישו אתמול את התנגדותם לבקשת המדינה לדחות את פינויו. מארגון 'יש דין', המייצג את בעלי הקרקעות נמסר כי "בקשה זו לעיכוב ביצוע, המוגשת ארבעה ימים בטרם המועד שנקבע לקיום פסק-דין שקצב שהות של שנתיים למדינה לבצעו, היא שיאו של תהליך התפרקות המשיבים משאריות מראית העין של שימור ערכים של שלטון החוק, שוויון, הגנה על הקניין והגינות".

בהכרעתו הקודמת בבקשה לדחיית מועד הפינוי, ביקר בג"ץ את בקשת המדינה וטען כי היא פוגעת בעיקרון שלטון החוק. "הארכת מועד עלולה להותיר על כנו מצב בלתי חוקי, הארכת מועד עלולה לפגוע באינטרס ההסתמכות של מי מהצדדים, הארכת מועד עלולה לפגוע בסופיות הדיון, הארכת מועד במקום שאין הצדקה לכך עלולה גם לפגוע בעקרון שלטון החוק", כתבו השופטים.

בביקורת על התנהלותה הרשלנית של המדינה, שהגישה את בקשת הדחייה ברגע האחרון כתבו השופטים כי "במקרה שלפנינו, כבמקרים אחרים בעבר, התבקשנו ב'דקה התשעים' להאריך מועד לפינוי שנקבע בפסק-דין. עינינו הרואות, כי כל פרק זמן שניתן, ארוך ככל שיהיה, אינו מספיק."

מוקדם יותר השבוע, החליטה ממשלת ישראל כי במסגרת הקיצוץ הרוחבי בתקציב המדינה שהתקבל אתמול בכנסת, יוקצו 40 מיליון שקלים להסדרי פינוי עמונה ותשעת המבנים בהתנחלות עופרה. לא ברור עדיין מה הקריטריונים היחסים לחלוקה בין התושבים העשויים לכלול, שווי נכס, מספר ילדים, וותק, תאריך מעבר לבית וכיו"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!