דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארכאולוגיה

עמוק באדמה / התגלתה קערה מהתקופה החשמונאית שעליה כתובת בעברית - "הרקנוס"

הקערה נמצאה במהלך חפירה ארכיאולוגיות ליד חומות העיר העתיקה בירושלים. לדברי אנשי רשות העתיקות, הקערה היא אחת הדוגמאות הקדומות ביותר להופעתם של כלי הקירטון (סוג של אבן גיר) בירושלים

שבר הקערה עם הכתובת (צילום אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)
שבר הקערה עם הכתובת (צילום אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

לפני כ-2,100 שנים, בתקופה הקצרה בה שלטו החשמונאים באזור ירושלים, הסתובב באזור ירושלים טיפוס בשם "הרקונס". אנחנו לא יודעים במה הוא עסק, או מי הוא היה, אבל דבר אנחנו יודעים: הייתה לו קערה ששמו היה חרוט עליה.

שבר החרס שהרכיב את הקערה, ונמצא כבר ב-2015 בחפירה ארכאולוגיות של רשות העתיקות בחניון גבעתי שבגן הלאומי סובב חומות ירושלים ומתפרסם לציבור היום, מעורר את סקרנות החוקרים.

החשמונאים שלטו באזור ירושלים במאה ה-2 וה-1 לפני הספירה, לאחר שניצחו במרד החשמונאי נגד השלטון הסלאוקי בתקופת הבית השני. זו הפעם האחרונה, מלבד תקופות קצרות בזמן מרד בר כוכבא והמרד הגדול, בהן הייתה ריבונות יהודית בארץ ישראל עד לשנת 2016.

האתר בו התגלתה הקערה (צילום אסף פרץ באדיבות רשות העתיקות).
האתר בו התגלתה הקערה (צילום אסף פרץ באדיבות רשות העתיקות).

לדברי ד"ר דורון בן-עמי מרשות העתיקות ופרופ' אסתר אשל מאונ' בר אילן, "הקערה שנחשפה היא אחת הדוגמאות הקדומות ביותר להופעתם של כלי הקירטון (סוג של אבן גיר) בירושלים. כלים אלה היו בשימוש נרחב בעיקר אצל יהודים, משום שנחשבו ככלים שאינם מקבלים טומאה".

האם היה הרקנוס, ששמו נחרת על הקערה, אדם רם מעלה, או שמא אזרח מן השורה בתקופה החשמונאית? לדברי החוקרים, קשה לדעת. "השם הרקנוס היה אז נפוץ למדי", אומרים ד"ר בן עמי ופרופ' אשל. "אמנם, בתקופה זו פעלו דמויות מוכרות שנשאו את שם זה, למשל- יוחנן הורקנוס, שהיה נכדו של מתיתיהו החשמונאי ושלט ביהודה, ויוחנן הורקנוס השני, שהיה בנם של אלכסנדר ינאי ושלומציון, ואולם אי אפשר לקבוע שהקערה היתה שייכת דווקא להם".

הקערה התגלתה במהלך חפירה ארכאולוגית מתחת ליסודות מקווה טוהרה, שהיה חלק ממכלול של מתקנים ששימשו לטוהרה במקום בתקופה החשמונאית.  אתר חניון גבעתי, בו נחשפה הקערה, הוא מהגדולים בשטחי החפירה שנפתחו עד כה בירושלים. החפירות באתר, הממומנות ע"י עמותת אל עיר דוד, הניבו עד כה שלל ממצאים מתקופות שונות.

לפני כשנה נחשפו בחניון גבעתי שבעיר דוד שרידי החקרא היוונית (הסלאוקית) – המבצר הנודע שהקים אנטיוכוס הרביעי במטרה לשלוט על העיר ולפקח על הפעילות במקדש, ואשר הוכנע לבסוף ע"י החשמונאים. מעניין לציין, שהקערה נתגלתה במרחק קטן מהמקום בו נחשפו שרידי החקרא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!