דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
היועץ המשפטי לממשלה

בכנסת / יו"ר הכנסת הודיע רשמית על הסרת חסינותו של ח"כ באסל ג'אטס

זאת האחרי המלצת ועדת הכנסת בנושא אתמול (ד'). הבוקר הודיע ג'אטס כי הוא מסכים לצעד. החשדות נגד חבר הכנסת: העברת 12 טלפונים סלולריים לאסיר בטחוני וניירות לאסיר בטחוני אחר

באסל ג'אטס (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
באסל ג'אטס (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין הודיע הערב (חמישי) רשמית על הסרת חסינותו של ח"כ באסל ג'טאס (הרשימה המשותפת) שתועד מעביר טלפונים ניידים, כרטיסי סים ופתקים למחבלים הכלואים בכלא קציעות. עתה תוכל המשטרה לערוך חיפוש בביתו ולעצור את חבר הכנסת, במקרה הצורך.

מוקדם יותר היום פנה ג'אטס במכתב לאדלשטיין בו הודיע כי הוא מסכים להסרת החסינות. "אין כל ספק שצעד קיצוני זה תזמונו ואופיו, תואמים לגלי הקול המתלהמים של חברי וועדת הכנסת (שספק אם עיינו בבקשה)" כתב ג'אטס, "דבר המעלה חשש כבד לאיפה ואיפה בשיקול דעתו של היועמ"ש בעת שקיבל ההחלטה להגיש הבקשה, זאת על אף שהתייצבתי לחקירה ועניתי על כל השאלות של החוקרים ולאחר שהודעתי בבירור שאענה לכל פעולת חקירה חוקית ככל שיידרש ובכל עת".

עוד הוסיף כי "הדיון בוועדת הכנסת היה כצפוי מתלהם, פוליטי ולא ענייני, כך שאין בכוונתי לתת יד לאווירת ההסתה הפרועה נגדי להימשך, ולכן, הרי פונה אליכם בעקבות החלטת וועדת הכנסת מיום 2016.12.21 בדבר נטילת חסינותי, ומודיע לכם כי לפי סעיף 13(ז)(2) לחוק, אני מסכים להסרת חסינות בהתאם לסעיפים 3-2 לחוק בלבד".

חברי הועדה דנים בהסרת החסינות של באסל ג'אטס (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.)
חברי הועדה דנים בהסרת החסינות של באסל ג'אטס (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.)

ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) החליטה אתמול (רביעי) להיענות לבקשת היועץ המשפטי לממשלה ולהמליץ למליאת הכנסת להסיר את חסינותו של ח"כ באסל ג'טאס, ובכך לאפשר למשטרה לערוך חיפוש ומעצר במסגרת חקירתו בחשד להברחת טלפונים סלולריים ומכתבים מוצפנים לשני אסירים ביטחוניים.

ועדת הכנסת דנה בהסרת חסינותו של ח"כ באסל ג'טאס (הרשימה המשותפת) אשר חשוד שהעביר טלפונים ניידים לאסירים בטחוניים בכלא קציעות בעת שביקר אותם. הדיון החל בשעה 14:00 ובמהלכו הופסקו דיוני התקציב במליאה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה אתמו בבוקר במכתב ליו"ר הכנסת וביקש ממנו להסיר את חסינותו של ח"כ גטאס.

במכתבו כותב היועץ המשפטי כי ביום ראשון השבוע הגיע ח"כ ג'טאס לכלא קציעות על מנת לבקר שני אסירים בטחוניים הכלואים בו. בעקבות מידע מוקדם אישר היועץ המשפטי למשטרה לתעד בווידאו את המפגש בין הח"כ והאסירים. ראשית נפגש ג'טאס עם האסיר ואליד בן נימר דקה (השפוט למאסר עולם בעקבות רצח החייל משה תמם ב-1984) והעביר לו ניירות. לאחר מכן נפגש חבר הכנסת עם האסיר באסל בן סולימאן בזרה (השפוט למאסר בעקבות עבירות בטחון שביצע) והעביר לו ארבע מעטפות שהוסתרו בכיסי מעילו הפנימיים.

מיד לאחר המפגש התבקש ח"כ ג'טאס להתלוות לחקירה במשטרה וסירב לבקשת השוטרים. במקביל נערך חיפוש על גופו של האסיר בזרה שהעלה כי ג'טאס מסר לו 12 מכשירים טלפון סלולריים, 16 כרטיסי SIM, שני מטענים לטלפונים סלולריים ואזנייה אחת. הניירות שהעביר לאסיר דקה נשלחו לתרגום מקצועי.

על פי חוק החסינות, לחברי הכנסת עומדת חסינות מחקירות פליליות בזמן כהונתם. את החסינות מוסמכת לבטל ועדת הכנסת, על פי בקשה של חברי כנסת, הממשלה או היועץ המשפטי לממשלה. מנדלבליט קובע כי "החסינות מיועדת להבטיח כי חבר הכנסת יוכל למלא נאמנה את תפקידו ולייצג את ציבור בוחריו תוך מתן ביטוי חופשי ומלא לדעותיו ולהשקפותיו, ללא חשש וללא מורא כי הדבר עלול להביאו לכדי הרשעה פלילית או חיוב כספי אישי בהליך אזרחי. אולם, החסינות אינה מגן מפני ביצוע עבירות פליליות במנותק משליחותו הציבורית של חבר הכנסת כנבחר וכמייצג". במקרה זה, מציין מנדלבליט, "ייתכן לומר כי מעמדו של ח"כ ג'טאס הוא שאיפשר לו מלכתחילה להיפגש עם האסירים דקה ובזרה… מרחב החסינות של חבר הכנסת, אסור שינוצל לרעה באופן כה בוטה לכאורה, הפוגע בשלטון החוק".

באסל ג'טאס חבר במפלגת בל"ד ומכהן בכנסת משנת 2013. בבחירות האחרונות התמודד כחלק מהרשימה המשותפת של ערביי ישראל. טרם בחירתו לכנסת היה ג'טאס ראש המועצה המקומית ראמה שבגליל ולאחר מכן מנכ"ל עמותת "אגודת הגליל". ב-2015 השתתף ג'טאס במשט לעזה שנעצר על ידי חיל הים, ובפברואר 2016 הושעה מישיבות הכנסת וועדותיה לארבעה חודשים, לאחר שביקר משפחות מחבלים עם חברי כנסת נוספים מבל"ד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!