דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

גינוי באו"ם / מצרים דחתה ההצבעה באו"ם על גינוי הבנייה בהתנחלויות

בישראל חששו שארה"ב תחרוג ממנהגה ולא תטיל וטו על ההחלטה שתביך את ישראל. מספר שעות לפני מועד ההצבעה, נודע כי היא נדחתה למועד לא ידוע

מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).
מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).
שי ניר

לאחר לחץ ישראלי כבד, דחתה מצרים את ההצבעה באו"ם על ההחלטה המגנה את הבנייה בהתנחלויות שבגדה המערבית ובמזרח ירושלים. במקור תוכננה ההצבעה להערב (חמישי) במועצת הביטחון של האו"ם, ונדחתה שעות ספורות לפני המועד המתוכנן. דיפלומטים ופקידים מערביים אמרו לסוכנות AP כי המצרים דחו את ההצבעה בעקבות לחץ ישראלי. נציגיה של מצרים דנו עם דיפלומטים מהליגה הערבית על המשך צעדיה. הדיפלומטים הוסיפו כי לא ניתנה מסגרת זמן למועד מחודש של הצבעה על ההחלטה.

הדיון הצפוי במועצת הביטחון עורר בישראל חששות שארה"ב תחדל ממדיניותה למנוע החלטות המגנות את ישראל במועצת הבטחון על ידי שימוש בזכות השמורה לה להטיל וטו. בממשלה ובמשרד החוץ נערכו לאפשרות של "הטלת פצצה" אמריקנית על ידי ממשל נשיא ארה"ב ברק אובמה, שלקראת סיום כהונתו יכפה על ישראל להגיע להסדר עם הפלסטינים.

סמוך להודעה על דחיית ההחלטה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אזרחי ישראל מעריכים מאוד את אחד מעמודי התווך של הברית בין ארה"ב לישראל: הנכונות רבת השנים של ארה"ב לעמוד באו"ם ולהטיל וטו על החלטות אנטי-ישראליות. אני מקווה שארה"ב לא תנטוש מדיניות זו. אני מקווה שהיא תפעל על פי העקרונות שהנשיא אובמה עצמו קבע בנאום שלו בפני האו"ם בשנת 2011: שהשלום לא יגיע דרך החלטות או"ם, אלא רק במשא ומתן ישיר בין הצדדים. לכן הצעת ההחלטה הזאת רעה. רעה לישראל, רעה לארצות הברית ורעה לשלום."

את הצעת ההחלטה הגישה מצרים ביום רביעי האחרון. ההצעה דורשת לעצור את הבנייה בהתנחלויות ומצהירה כי לכל ההתנחלויות הקיימות "אין תוקף חוקי" ומפרות בצורה בוטה את החוק הבינלאומי. ההצעה המצרית מדגישה כי עצירת הבניה בהתנחלויות "חיונית לפתרון שתי המדינות", שתאפשר לישראלים ולפלסטינים לחיות אלה לצד אלה בשלום.

אתר וואלה ציטט בכיר ישראלי, שלדבריו מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי הגיע להסכמות עם בכירי הרשות הפלסטינית בנוגע להצעת ההחלטה. לדברי הגורם, בפגישה עם משלחת של בכירי הרשות בוושינגטון, שהתקיימה מוקדם יותר החודש, אמר קרי למשלחת – שכללה בין היתר את סאאב עריקאת וראש המודיעין הפלסטיני מג'די פרג' – שלא יוטל וטו על הצעת החלטה בנושא ההתנחלויות.

אתמול לפנות בוקר כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו כי "על ארה"ב להטיל וטו במועצת הביטחון על ההחלטה האנטי-ישראלית."

דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, אמר על הצעת ההחלטה המצרית כי היא "לא תקדם שום תהליך אלא רק תהיה פרס של האו"ם למדיניות ההסתה והטרור הפלסטינית." דנון הוסיף כי "ההחלטה הזו היא התגלמות האבסורד והצביעות של האו"ם. הזוי שבזמן שאלפים נטבחים בסוריה מועצת הביטחון מקדישה זמן דווקא כדי לדון בגינוי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון." דנון גם הוא קרא לארה"ב לא לתת להחלטה לעבור.

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ התייחס גם הוא לנושא. בפוסט שפרסם אחר הצהריים בדף הפייסבוק שלו, כתב טראמפ כי "יש להטיל וטו על ההצעה שתעלה במועצת הביטחון. כפי שארה"ב טענה לאורך השנים, שלום בין הישראלים והפלסטינים יגיע רק דרך מגעים ישירים בין הצדדים ולא דרך תנאים שיוכתבו על ידי האומות המאוחדות". עוד הוסיף כי הצעת ההחלטה תעמיד את את ישראל בעמדת משא ומתן נחותה והיא לא הוגנת כלפי כלל הישראלים.

ריאד מנצור, השגריר הפלסטיני לאו"ם אמר כי עצירת הבנייה בהתנחלויות וסיום הכיבוש, הנמשך חמישים שנה, דרושים עבור הסכם שלום מקיף וכולל.

על פי רוב, הקהילה הבינלאומית מתייחסת להתנחלויות הישראליות כלא חוקיות ותומכת בהקמתה של מדינה פלסטינית, אך עם זאת נראה כי היכולת להגיע להסכם נהיה קשה יותר ומורכב יותר בגלל הגדילה המתמשכת של ההתנחלויות. קריאתה הדחופה של מצרים להצבעה לא משאירה זמן למו"מ עבור 15 חברות מועצת הביטחון וישנה עדיין סבירות כי לחלק מהניסוחים בטיוטה, ארה"ב, בעלת בריתה של ישראל המעניקה לה בקביעות מטרית וטו, תתנגד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה כבר במספר הזדמנויות בעבר את דרישות הפלסטינים ואמר כי משא ומתן יתקיים ללא תנאים מוקדמים. בספטמבר השנה קרא הקוורטט לישראל ולפלסטינים לקחת צעדים לחזור לשולחן המו"מ לשיחות שלום. אך הפערים בין מנהיגי הישראלים לפלסטינים נשארו גדולים ומונעים כל התקדמות משמעותית מאז שנת 2009.

ניו-זילנד, חברה זמנית במועצת הביטחון, הגישה הצעה נפרדת להגדרת קווי המתאר להסדר שלום עתידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!