דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

ירושלים / המהפך של כיכר ציון: תיקרא ע"ש שירה בנקי, ותעוצב מחדש

עיריית ירושלים ופעילים מקומיים החליטו לשנות את האווירה באחד מהמקומות המרכזיים והמתוחים בעיר - כיכר ציון. המתחם תוכנן מחדש במטרה ליצור מפגש נעים ומאפשר בין אנשים מציבורים שונים, וינציח את שמה של הנערה שנרצחה במצעד הגאווה בבירה

התכנון המחודש של "כיכר שירה בנקי" (צילום: דבר ראשון).
התכנון המחודש של "כיכר שירה בנקי" (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

כיכר ציון בירושלים, אחד המקומות המזוהים ביותר עם עיר הבירה, הולכת לעבור מהפך. אתמול (חמישי) הוצגה העבודה הזוכה בתחרות שערכה עיריית ירושלים לחידוש מתחם הכיכר, שתיקרא על שם שירה בנקי ז"ל – הנערה שנרצחה בפיגוע במצעד הגאווה בעיר לפני שנה.

לאורך שנות קיומה ועד היום, היתה כיכר ציון מקום מפגשם של כל תושבי ירושלים – חילונים, מסורתיים, דתיים לאומיים וחרדים; שמאלנים וימנים; יהודים וערבים; ותיקים ועולים; צעירים וזקנים – כולם עוברים בה מידי יום ומתחככים איש ברעהו. בתוך חברה ישראלית שסועה ומפוזרת לשבטים, ניצבות העיר ירושלים בכלל וכיכר ציון בפרט כנקודת מפגש מייצגת של השבטים המפוזרים והשונים, על כל המתחים, המחלוקות וההסכמות שביניהם. מה לא קרה בכיכר הזו: הפגנות סוערות ועצרות זיכרון, פיגועים מזעזעים ולינץ' שערכו בני נוער יהודים בשני נערים ערבים, וזאת לצד אירועי תרבות, אומנות רחוב פורחת ומפגש של צעירים מרחבי העיר היושבים על המדרגות ומעבירים את הזמן. בעקבות ההפגנות הסוערות והאלימות במהלך מבצע 'צוק איתן' ורצח הנערים הפכה הכיכר מזוהה עם פעילי ארגון הימין הקיצוני להב"ה, רובם בני נוער בסיכון, שנוהגים לאיים על צעירים ערבים שעוברים במקום או עובדים בסביבה.

מאז רצח שירה בנקי בקיץ שעבר, החליטה קבוצות פעילים מ'התנועה הירושלמית' וחבורת 'מדברים בכיכר' – לנסות לשנות את האווירה האלימה שנוצרה במקום ולהפוך את מרחב הכיכר והמפגש שבתוכו למזמינים ולאנושיים יותר. הם החלו להתאסף בכל יום חמישי בכיכר, פרסו שטיחים, הביאו כלי נגינה ומשחקים והזמינו את בני הנוער לשיחות על העיר, על המדינה ועל החיים. בעיריית ירושלים ניסו גם להשפיע על אופיה של הכיכר והכריזו בשנה שעברה על תחרות לעיצוב מחדש של הכיכר במסגרתה הוגשו 25 הצעות. בעקבות שיתוף פעולה של משפחת בנקי, הפעילים, האדריכלים והעירייה – הכיכר הולכת להתחדש.

קבוצות של שמונה עד עשרה אנשים יוכלו לשבת באינטימיות לשוחח כאילו הם בסלון ביתם. התכנית החדשה לכיכר שירה בנקי (צילום: דבר ראשון).
קבוצות של שמונה עד עשרה אנשים יוכלו לשבת באינטימיות לשוחח כאילו הם בסלון ביתם. התכנית החדשה לכיכר שירה בנקי (צילום: דבר ראשון).

הזוכים בתחרות האדריכלים הם מיה עתידיה, תמיר מנצור-כרמל ומעין טוקי-כרמל, ירושלמים שמחוברים לעיר בנשמתם. את השנה האחרונה הם בילו בכיכר באופן יום יומי, וניסו לחשוב על מרחב חדש שנעים להיות בו, ויכול לספק סביבה נוחה לציבורים שונים מאוד אחד מהשני. "כשרק התחלנו לחשוב על תכנון הכיכר עלו במוחנו תמונות של כיכרות אירופאיות נעימות, מרווחות ומלאות חיים", סיפרה מיה עתידיה, "כיכר חייבת להיות מותאמת אקלימית ותרבותית למקום בו היא נמצאת, אבל כיכר ציון כפי שהיא כיום מותאמת פחות לאקלים הים תיכוני התרבותי שלנו. לכן היא הרבה יותר 'כיכר מעבר' מ'כיכר שהייה', וזה הדבר הראשון שרצינו לטפל בו – מקום שנעים להיות בו", אמרה. כדי לפשר את השהייה, תכננו השלושה הוספה של עצים להצללה ומקומות ישיבה לצדם, כך שבאי הכיכר יוכלו לשבת ולהיפגש, לשתות קפה ולדבר.

"הכיכר מכילה כבר היום מגוון רחב של פעילויות, ורצינו לאפשר אותם בתוך התכנון – אוכל רחוב, מופעים, מעגלי שיח והפגנות", מוסיפה עתידיה. ההצעה מכילה שיפור משמעותי ביכולת להפגין בכיכר, על ידי העברת ה"במה" של ההפגנה ממדרגות הבנק או מהמרפסת המפורסמת שצופה על הכיכר למקומה הנוכחי של הרכבת הקלה. כך יוכלו אנשים רבים יותר להתקהל ברחובות היורדים לכיכר.

יעל ענתבי, סגנית ראש העיר ירושלים (מימין), עם המתכננים הזוכים - תמיר מנצור-כרמל, מעין טוקי-כרמל ומיה עתידיה. "הכיכר מכילה כבר היום מגוון רחב של פעילויות, ורצינו לאפשר אותם בתוך התכנון - אוכל רחוב, מופעים, מעגלי שיח והפגנות"
יעל ענתבי, סגנית ראש העיר ירושלים (מימין), עם המתכננים הזוכים – תמיר מנצור-כרמל, מעין טוקי-כרמל ומיה עתידיה. "הכיכר מכילה כבר היום מגוון רחב של פעילויות, ורצינו לאפשר אותם בתוך התכנון – אוכל רחוב, מופעים, מעגלי שיח והפגנות"

בהשראת פעילי התנועה הירושלמית, ביקשו המתכננים לתת מקום מיוחד למפעל מעגלי השיח בכיכר. "התכנון החדש מכיל מרחבי התכנסות ייחודיים לדיון על נושאים פוליטיים וחברתיים, כך שקבוצות של שמונה עד עשרה אנשים יוכלו לשבת באינטימיות לשוחח כאילו הם בסלון ביתם", אומרת עתידיה. שינוי נוסף שזכה להתייחסות הוא שווקי לילה של איכרים ואומנים שהתהוו בכיכר בשנים האחרונות, שקיבלו שטחים ייעודיים להם. עוד שינוי שמעותי הוא שבתכנון החדש הכיכר תיסגר לחלוטין לתנועת מכוניות, ותהפוך למדרחוב שאבניו ישתלבו עם האבנים הלבנות של מדרחוב בן יהודה ואבני הגרניט של הרכבת הקלה.

"לכיכר ציון עוצמות משלה" אמר סגן ראש עיריית ירושלים, עופר ברקוביץ', שנכח באירוע. "במשך שנים נעשתה הרבה עבודה מחשבתית מה אפשר וצריך לשנות בכיכר, אך הכל נפל לצד הדרך והכיכר נותרה בשלה – ספק מפחידה מרתיעה, ספק קסומה ומושכת. כיכר ציון היא אתגר גדול וקצת נשכח, וחייבת להיות בשורה, כי זו הכיכר הכי מזוהה עם העיר", אמר. "זה לא הנדבך האחרון בעיר, יש לנו עוד פצעים שצריך לטפל בהם, אבל זה נדבך משמעותי באמירה שלו."

ברקוביץ שיבח את הזוכים, וציין שלדעתו המיזם מאתגר את החשיבה על הכיכר החשובה וגם על העיר כולה. "קשה להגדיר מה הדבר הנכון ביותר שישנה את הכיכר, האם זה צריך להיות מיצג אומנותי או משהו אחר. ההצעה שנבחרה מבטאת צניעות, וחזרה לרעיון שירושלים היא לא רק עיר מוזיאלית שטובה לתמונות למגזינים, אלא עיר שפשוט טוב לחיות בה. עיר שאפשר להיפגש בה ולשבת בה בכיף."

אי אפשר היה שלא לחשו את ההתלהבות העצומה בקרב שרה וייל ודני כהאן, מהפעילים הבולטים של התנועה הירושלמית בכיכר, שמפעל מעגלי השיח שלהם קיבל מקום של כבוד בתכנון החדש של הכיכר. "אנחנו מאוד נרגשים. הפעולות שאנחנו עושים קורות כמעט כל יום חמישי מאז הרצח של שירה, אנחנו ממש הפכנו לתנועת 'גראסרוטס' של הכיכר, אנחנו שם בקור ובחום. זה מדהים ומספק לראות איך החזון שהיה לנו מתבטא בעיצובה מחדש של הכיכר, בעיקר בגלל שזה צמח מהשטח, מתוך טרגדיה שקרתה לעיר וטלטלה את החברה", אומרת וייל. "אני חושב שדיברו על זה הרבה זמן, ועצם העובדה שפשוט התיישבנו ולא זזנו, שבוע אחרי שבוע, זה מה שגרם לזה לקרות עכשיו – וזה מאוד משמח" אמר דני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!