דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האו"ם

יחסי חוץ / ארה"ב לא הטילה וטו וההחלטה נגד ההתנחלויות אושרה

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אמש (ו') את הצעת ההחלטה שקובעת כי אין להתנחלויות תוקף חוקי. נתניהו: "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים", הרצוג: "תוצאת שמונה שנים של התכתשות בלתי פוסקת עם ראש המעצמה הגדולה בתבל ובת בריתנו"

מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).
מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אמש (שישי) את הצעת ההחלטה הקובעת כי להתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים אין כל "תוקף חוקי".14 מתוך 15 המדינות החברות בגוף תמכו בהצעה, בעוד ארצות הברית נמנעה ולא הטילה וטו, כפי שעשתה בכל הפעמים שבהן נערכה הצבעה דומה בעבר.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, התייחסה בדיון במועצת הביטחון להחלטה שלא להטיל וטו, ואמרה כי "ההחלטה תואמת לעמדותינו ההיסטוריות הנוגעות להתנחלויות מאז ממשל רייגן. יש להביא לסיומן של ההתנחלויות הישראליות". בהצעה, שאותה קידמו ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל, תמכו גם צרפת, בריטניה, רוסיה וסין – גם הן בעלות זכות וטו – כמו גם מצרים, אנגולה, יפן, ספרד ואורוגוואי.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון בירך על ההחלטה, ואמר כי היא מהווה "צעד חשוב" לחיזוק פתרון שתי המדינות. עוד הוסיף מזכ"ל האו"ם, כי ההחלטה מפגינה את "מנהיגותה הדרושה של מועצת הביטחון ומאמציה המשותפים של הקהילה הבינלאומית", שלדבריו הינם מהותיים לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

שגריר ניו זילנד באו"ם אמר בטרם החל הדיון כי אין בהצעה דבר יוצא דופן או אנטי-ישראלי. לדבריו, ההחלטה "תואמת לחלוטין את דוח הקוורטט בנושא". השגריר המלזי בארגון הזכיר את "הניסיון האחרון של ישראל להפוך בנייה על קרקע פלסטינית לחוקית", בהתייחסו לחוק ההסדרה. "אלה צעדים שמסכנים את פתרון שתי המדינות. אנו דוחקים בצדדים להשיג שלום במזרח התיכון ולהביא לסיום הכיבוש הישראלי".

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש'".

"ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים" הוסיף נתניהו, "ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג אמר בתגובה להחלטת האו"ם כי "זהו ערב קשה לישראל. כזה לא ידענו עשרות בשנים. אני מתנגד נחרצות להחלטה הקשה הערב במועצת הביטחון של האו"ם, שהיא מפלה אסטרטגית קשה למדינת ישראל"

"שמונה שנים של התכתשות בלתי פוסקת עם ראש המעצמה הגדולה בתבל ובת בריתנו האחת והיחידה בהתעלמות מסימני האזהרה מוושינגטון ובירות העולם" הוסיף הרצוג, "גרמו לסכנה גדולה לירושלים שלנו ולגושי ההתיישבות שהוכרו בעבר כהישגים מדיניים מובהקים. עכשיו הזמן להתעשת, להפסיק להתייחס אליו כקוסם, ולהתייחס אליו כמי שנכשל כישלון חמור ביותר בזירה המדינית החשובה ביותר, כי העדיף תמיד את שרידותו ואת שדולת המתנחלים על פני האינטרסים של המדינה".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), אמר כי "אם יש רגע בו צריך להגיש הצעת אי-אמון בממשלה – זה הרגע וכך נעשה. מדינת ישראל משלמת היום מחיר יקר על האטימות והיהירות של נתניהו". עוד קרא פרץ לנתניהו להתפטר מתפקידו, כשר חוץ וכראש ממשלה והודיע כי כבר ביום ראשון יניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית לפיזור הכנסת.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, אמר כי "היוהרה של נתניהו ושריו, חוק ההסדרה וגזל האדמות הפלסטיניות הובילו את הקהילה הבינלאומית להבין כי סרבנית השלום האמיתית היא ממשלת ישראל. עכשיו צריך להמשיך לפעול גם בזירה הבינלאומית אך גם בזירה המקומית עד להקמת מדינה פלסטינית וכינון הסכם שלום שיטיב עם הפלסטינים ועם הישראלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!