דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חנוכה

חנוכה התשע"ז / מסורת אכילת הסופגניות עולה לנו ביוקר

לכבוד הדלקת נר ראשון לחנוכה - השוואת מחירים שערכה המועצה הישראלית לצרכנות, לגבי מחיר הסופגניות. גם למי שלא אוכל בשל המלצתו של שר הבריאות ליצמן - נאחל חג שמח!

סופגניות, ארכיון (צילום: ויקימדיה).
סופגניות, ארכיון (צילום: ויקימדיה).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות ליצמן התבטא בדבר תשלום המחיר הבריאותי, כשקרא לציבור להימנע מאכילת סופגניות עתירות שומן. עוד ציין ליצמן כי ישנם תחליפים לכל דבר, ואין צורך להלעיט את ילדינו במאכלים שאינם תואמים את ערכי הבריאות והתזונה הנכונה.

ערכן התזונתי של סופגניות אינו גבוהה, אך ערכן התרבותי, החברתי והמסורתי גבוהה מתמיד. ישראל עדיין איננה שופעת בתחליפים נגישים, ומחירי השוק של הסופגניה, מצטרפים לרשימת המחירים שהסופגניה מביאה לחיינו.

ברשתות השיווק, הקונדיטוריות ובתי המאפה, ההכנות לחג כוללות ייצור מגוון סופגניות עם שלל טעמים, גדלים, ציפויים ומילואים. הסופגניה הקלאסית במילוי ריבה כבר מזמן איננה היחידה – וכיום ניתן למצוא שלל סוגי סופגניות בטעמים מיוחדים. המגוון הרחב יוצר טווחי מחירים רחבים, ובמקרים רבים מחיר סופגניה אחת יכול להשוות למחיר מנת פלאפל.

המועצה הישראלית לצרכנות פירסמה סקר שביצעה בדבר מחירי הסופגניות ברשתות השיווק, קונדיטוריות ובתי מאפה. הממצאים מראים שבמחיר סופגניה קלאסית, 80 גרם עם מילוי ריבה, ישנו פער של 214% בין המחיריםברשתות השיווק – כאשר רשת 'ויקטורי' מוכרת סופגניה במחיר הזול ביותר ב 1.29 שקלים לעומת הרשת 'טיב טעם' המוכרת סופגניה יחידה במחיר היקר ביותר – 4.06 שקלים.

את המחיר הנמוך ביותר של מארז 6 סופגניות נמצא ברשת 'אושר-עד' ב 10.5 שקלים, וברשת 'שופרסל שלי' נמצא את המחיר הגבוהה ביותר – 18 שקלים. כאן הפער בין המחיר הנמוך הוא קטן יותר מאשר בסופגניה בודדת, והוא עומד על 71%.

מבין 18 המאפיות והקונדיטוריות שניבדקו בראשל"צ, חיפה, אשקלון, כרמיאל, רחובות ות"א-ר"ג. המחיר הממוצע לסופגניה רגילה הוא 5 שקלים. סופגניה עם מילוי ריבת חלב מהמילויים הנפוצים בקונדיטוריות נמצא במחיר ממוצע של 6 ₪.

המגוון, הגודל, האיכות החומרים ואיכות התוספות – שונים מרשת לרשת ובין המאפיות, אך גם המיתוג, ה"שם" משפיע במיוחד על המחירים. יוצא שסופגניה בציפוי שוקולד יכולה להימכר במאפיית 'שיבולת השרון' ב-4 שקלים בלבד לעומת אותה סופגניה שנמכרת ברשת 'רולדין' ב-11 שקלים.

ואם חשבתם שליהודים בלעדיות על המוצר, מי שביקר בגרמניה ותהה מדוע שם מוכרים מה שאצלנו קוראים סופגניות, הופתע לגלות שהמאכל שבצפון גרמניה ניקרא 'ברלינר' ובדרום מרכז גרמניה 'קראפפן' וזהה לחלוטין בגודלו, ובאופן הכנתו ואכילתו הוא מאכל מסורתי לאכילת לקראת ראש השנה האזרחי. כידוע, ראש השנה האזרחי וחנוכה מתרחשים באותה תקופת זמן לרוב, ומי יודע מי קיבל את ההשפעה ממי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!