דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם

החלטת מועצת הביטחון / נתניהו: "ההחלטה שהתקבלה באו"ם היא מעוותת ומבישה"

בעקבות החלטת האו"ם לפיה כל בנייה בשטחים הכבושים אינה חוקית, תקף ראש הממשלה את אובמה בטענה שהפר את הבטחתו להטיל וטו על החלטות נגד ישראל. בהמשך ביטל נתניהו את ביקור ראש ממשלת אוקראינה שתמכה בהחלטה בישראל.

נתניהו בטקס הדלקת נרות בחוות רונית, דצמבר 2016 (צילום: פלאש 90).
נתניהו בטקס הדלקת נרות בחוות רונית, דצמבר 2016 (צילום: פלאש 90).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אתמול ׁ(שבת) בחריפות את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם הקובעת כי מפעל ההתנחלויות אינו חוקי, ואף שיגר איום מרומז לפיו להחלטה עלולות להיות השלכות שישפיעו על עתיד הארגון. בנוסף, הורה ראש הממשלה על שורת צעדי תגובה במישור הדיפלומטי, בהם ביטול ביקורו בישראל של ראש ממשלת אוקראינה, שממשלתו תמכה בהחלטה באו"ם. נתניהו דיבר בהדלקת נר ראשון של חנוכה באירוע הצדעה לפצועי צה"ל, כוחות הביטחון ונפגעי טרור.

על החלטת מועצת הביטחון, הקובעת כי להתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים "מנוגדות לחוק הבינלאומי", אמר נתניהו כי "אנחנו דוחים את ההחלטה הזאת על הסף, כפי שדחינו את ההחלטה באו"ם שקבעה שהציונות היא גזענות", והוסיף "ההחלטה שהתקבלה אתמול באו"ם היא מעוותת, היא מבישה". עוד אמר ראש הממשלה כי זהו ניסיון לכפות על ישראל תנאים להסכם עם הפלסטינים, "יש פה גם ניסיון שלא יצלח לכפות תנאים על ישראל בהסדר קבע".

נשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ התייחס אתמול להחלטת האו"ם בחשבון הטוויטר שלו וכתב "ההפסד הגדול של ישראל באום אתמול יהפוך את המשא ומתן לשלום לקשה יותר. חבל מאד, אבל אנחנו הולכים לעשות זאת בכל מקרה!"

מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).
מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).

נתניהו לא חסך בביקורת מנשיא ארה"ב ברק אובמה, העומד לפני סיום כהונתו, וכינה את הימנעות ארה"ב מהטלת וטו "מחטף". ראש הממשלה ציין כי מהלך זה מנוגד למדיניות המסורתית של נשיאי ארה"ב להעניק מטרייה מדינית לישראל, "בניגוד גמור להתחייבות הזאת, כולל התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה עצמו ב-2011, ביצע ממשל אובמה מחטף אנטי ישראלי מביש באו"ם." נתניהו השווה את החלטת אובמה לניסיון של הנשיא קרטר לכפות על ישראל הסדר קבע. על קרטר אמר נתניהו כי הוא עוין את ישראל כמי שלאחרונה אמר על ארגון החמאס כי איננו ארגון טרור.

נתניהו בדבריו חזר על נאומו בעצרת הכללית מחודש נובמבר האחרון בו הוא אמר ש"צפויה עוד סערה באו"ם". עפ"י הערכות שונות מהתקופה האחרונה, נדמה היה שנתניהו התכוון למשבר דיפלומטי שתיזום ישראל, אך מדבריו עולה כי אולי הסערה עליה הוא מדבר היא בשינוי יסודי שיעשה באו"ם בהובלת נשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ. בדבריו נתניהו התייחס לשיחות שקיים עם בכירים אמריקאים במפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית ואף בכירים בממשל טראמפ, שיתחיל את כהונתנו ב-20 בינואר, ואמר כי "הם מצהירים שבכוונתם להעביר חקיקה שתעניש מדינות וגופים שינסו לפגוע בישראל. הם אומרים שזה כולל גם את האו"ם עצמו. אני מזכיר לכם שהאו"ם מקבל רבע, 25% מהתקציב שלו, רק מארה"ב לבדה." בדבריו נתניהו התייחס גם לאמירתו של טראמפ, אותה כתב בחשבון הטוויטר שלו בהתייחס להחלטת מועצת הביטחון, "בנוגע לאו"ם, דברים יהיו אחרת אחרי ה-20 לינואר". עוד אמר נתניהו, "ההחלטה מאמש מהווה צו גיוס כללי לכל ידידינו הרבים בארה"ב ובמקומות  אחרים בעולם. ידידים שמאסו ביחס העויין של האו"ם לישראל, והם מתכוונים להביא לשינוי יסודי באו"ם."

בתוך כך הורה נתניהו על תגובה למדינות איתן לישראל יש יחסים דיפלומטים: השבת שגרירי ישראל בניו זילנד וסנגל, מדינות שהגישו את הצעת ההחלטה, לישראל להתייעצויות, הפסקת פרויקט בתחום ההשקיה המשותף לישראל, איטליה וסנגל שהחל לפני שלוש שנים וביטול הקצאה של מיליון וחצי דולר ממנה כבר נוצלו כחצי מיליון, ביטול ביקורו של שר החוץ הסנגלי במהלך החודש הקרוב וביטול ביקורו הקרוב של ראש ממשלת אוקראינה שהצביעה גם היא בעד הצעת ההחלטה.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הגיב בביקורת לדברי נתניהו על כישלונו בזירה הבינלאומית ואמר, "נתניהו איבד שליטה. האיש שלפני חודש סיפר לנו שהעולם סוגד לנו, הכריז הערב מלחמה על העולם, על ארצות הברית, על אירופה ומנסה להרגיע אותנו בכחש." והוסיף, "את הטירוף המסוכן הזה עלולים כולנו להרגיש, כל אזרח ישראלי, תומך ימין או תומך שמאל, בביקור הקרוב בחו"ל ביחס עוין." עוד אמר הרצוג כי יש להחליף את הממשלה " ולהשיב את מעמדה של ישראל בעולם למקומה הראוי."

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) כתבה בחשבון הטוויטר שלה, "לכעוס על האו"ם זה כמו לכעוס על בניין ראש הממשלה או בניין הכנסת. את ההחלטות קיבלו מדינות שהצביעו בעד: רוסיה, בריטניה, צרפת. תתמודד עם זה ביבי."

ההחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם מגנה את ישראל על המשך הבנייה בשטחים הכבושים, וקובעת כי כל ההתנחלויות לא חוקיות. ההחלטה הוגשה תחילה ע"י מצרים, חברה זמנית, ביום רביעי האחרון. מתוך חשש ישראלי שארה"ב לא תטיל וטו על הצעת ההחלטה ולאחר לחץ ישראלי כבד מצד ישראל, מצרים משכה את הצעתה. לאחר יממה הגישו 4 חברות זמניות, ניו זילנד, סנגל, ונצואלה ומלזיה הצעת החלטה זהה. הצעת ההחלטה התקבלה לאחר ש-14 מתוך 15 חברות במועצת הביטחון הצביעו בעד ההחלטה, בעוד ארה"ב נמנעה מהצבעה אך לא הטילה וטו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!