דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

החלטה 2234 / שגרירי המדינות שהצביעו בעד ההחלטה באום כנגד ההתנחלויות זומנו לבירור

נתניהו הורה על שורת צעדים דיפלומטיים בתגובה להחלטת האו"ם הקובעת כי ההתנחלויות אינן חוקיות, ביניהן השהיית שיתופי פעולה, ביטול ביקורים דיפלומטיים וכן עצירת מימון מוסדות הא"ם.

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, 25 בדצמבר 2016 (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, 25 בדצמבר 2016 (צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90)
שי ניר

לאחר תגובתו החריפה מיום שבת, אתמול (ראשון) הורה ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו על שורת צעדים דיפלומטיים כנגד המדינות חברות במועצת הביטחון שהצביעו בעד החלטה 2234, הקובעת כי ההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים ובמזרח ירושלים "מנוגדות לחוק הבינלאומי". נתניהו הורה אתמול על השהיית שיתופי פעולה עם המדינות המצביעות בעד ההחלטה, וזימון שגרירים לשיחות נזיפה, ביניהם שגריר ארה"ב שנמנעה מההחלטה.

אתמול פורסם אף כי שר הביטחון אביגדור ליברמן הורה לצה"ל להפסיק מפגשי תיאום מדינים ואזרחים עם בכירי הרשות הפלסטינית. יש לציין כי השפעות ההחלטה נצברות ומשפיעות על מעמדה הבינלאומי של ישראל, אך אינן בעלות משמעות מעשית מידית. רוב סעיפי הצעת ההחלטה מאשררים החלטות שהתקבלו כבר בעבר, לרבות הסעיף הקובע שההתנחלויות אינן חוקיות. החלק היחידי המכיל בתוכו נגזרות ממשיות הוא סעיף 12, המטיל על ממזכ"ל האו"ם לדווח כל שלושה חודשים על ההתקדמות ביישום ההחלטה או לחלופין הפרות ישראליות.

מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).
מועצת הביטחון של האו"ם בהצבעה (צילום ארכיון AP).

בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם כשר החוץ, זומנו אתמול לשיחות נזיפה עם הסמנכ"לים המרחבים של משרד החוץ שגרירי המדינות שהצביעו בעד ההחלטה איתן לישראל יש קשרים דיפלומטים: סין, צרפת, רוסיה, בריטניה, אנגולה, מצרים, יפן, סנגל, ספרד, אוקראינה ואורוגוואי. שגריר ניו זילנד, שהגישה את הצעת ההחלטה, לא נמצא באופן רציף בישראל ולא הגיע לשיחה אתמול. שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו הוזמן לשיחת נזיפה בלשכת רה"מ. בנוסף, ישראל החזירה להתייעצויות את שגריריה בניו-זילנד וסנגל להתייעצות וביטלה את ביקורם המתוכנן של ראש ממשלת אוקראינה ושר החוץ של סנגל. עוד הורה נתניהו לבטל פרויקט השקיה משותף לסנגל ולאיטליה, על ביטול הקצאה של מליון וחצי דולר מהם מומש כבר חצי מליון ועצירת מימון של 5 ארגוני או"ם.

אמש הגיע ראש הממשלה נתניהו לטקס הדלקת נר שני של חנוכה ברחבת הכותל המערבי ואמר כי לא תכנן לבוא לטקס, וזוהי תגובתו להחלטת מועצת הביטחון, "הכותל הוא לא כבוש, הרובע היהודי לא כבוש, והמקומות האחרים גם הם אינם כבושים. ולכן איננו מקבלים, ולא נוכל לקבל, את ההחלטה הזו. אנחנו כן בטוחים בעתידנו כפי שאנחנו יודעים את עברנו."

מוקדם יותר, בישיבת הממשלה השבועית, התייחס נתניהו לחריפות דבריהם של שרי הממשלה, בגינוי נשיא ארה"ב ברק אובמה ותלו בו את האשם בהחלטה ובכך שארה"ב נמנעה מלהטיל וטו. נתניהו ביקש משריו "לנהוג באחריות" והוסיף, "אני שותף לרגשות הכעס והתסכול של חברי הממשלה מול החלטה לא מאוזנת ועוינת ביותר למדינת ישראל, שהתקבלה באופן לא ראוי על ידי מועצת הביטחון." יחד עם זאת האשים נתניהו בצורה ישירה את אובמה כמי שיזם את ההחלטה. נתניהו אף נשא דברים באנגלית, ואמר כי ישנם 'ידידים' בקרב המפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית הרואים את ההחלטה כצעד "חסר אחריות" והוסיף, " אני מצפה לעבוד עם הידידים הללו ועם הממשל החדש כשיכנס לתפקיד בחודש הבא." הנשיא האמריקאי הנבחר, דונלד טראמפ שהתבטא גם הוא נגד ההחלטה, לא הבהיר כיצד הוא יפעל.

שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי) תקף גם הוא את החלטה 2234 וקרא להחיל את הריבונות על שטחי C  ועל מעלה אדומים כתגובה ישראלית. בנט, בניסיון להתייצב כסמן הימני בממשלה, אמר "או שאתה מחנה לאומי ומתנגד להקמת מדינה פלסטינית, או שאנחנו מקבלים החלטות או״ם נגדנו. אין אמצע."

שרת המשפטים שקד בעד לספח את השטחים כתגובה להחלטת מועצת הביטחון:

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי (הליכוד), נאמה בכנס הסברה בינלאומי בטביליסי, בגיאורגיה והתייחסה בעקיפין להחלטת מועצת הביטחון, "ישראל נערצת על ידי העולם כאשר היא פועלת נגד הכללים המקובלים. זו שעתה של מדינת ישראל להוביל מהלך נגד הכללים. ההיסטוריה לצידנו."

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני), חבר ועדת חוץ וביטחון התייחס להצהרתו של ליברמן, בדבר ניתוק היחסים עם הרשות הפלסטינית ואמר בביקורת, "שינויים בסטטוס קוו בינינו לבין הרשות יובילו להקצנה ולפגיעה בביטחוננו. תפקידו של ליברמן הוא ביטחון ועליו להבין את התפקיד שהוא נושא בו – שמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל, ולא לנהוג כילד אימפולסיבי." בר-לב בדבריו קרא לליברמן לנהוג במתינות ולטפל בפגיעה בישראל ממועצת הביטחון במקומות הראויים לכך, "משמעות הדבר לדעת להפריד בין הכעס על ההצלחה הפלסטינית באו"ם לבין אחריותו בשמירה על היציבות השברירית באיו"ש. ישראל ספגה מהלומה קשה באו"ם אך הפתרון אינו בניתוק והרחקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!