דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פייסבוק

אינטרנט / 'חוק הפייסבוק' אושר בוועדת השרים לחקיקה

החוק שמקדמת שרת המשפטים מתיר לבית המשפט להתיר הורדת תוכן המהווה עבירה פלילית "סיכון ישיר" על ביטחון אדם או לביטחון הציבור. האם מדובר בהגבלת חופש הביטוי או פשוטת בהחלת הריבונות הישראלית על הפייסבוק?

משתמש במחשב, אילוסטרציה. (תמונה מתוך pixabay)
משתמש במחשב, אילוסטרציה. (תמונה מתוך pixabay)
דוד טברסקי

חוק הסרת תוכן המהווה עבירה מרשת האינטרנט, או בשמו פופולרי, חוק הפייסבוק, אושר אתמול (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה וצפוי לעלות כבר שבוע הבא להצבעה ראשונה בכנסת.

מטרת החוק, על פי תוכן ההצעה, היא לייעל את ההתמודדות עם פרסום תכנים המהווים עבירה ושיש בהם סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחון המדינה. הצעת החוק, תתיר לבית המשפט לעניינים מנהליים להוציא צו להסרת תוכן מסית המפורסם על-ידי אחת מספקיות התוכן וביניהן: גוגל, פייסבוק, טוויטר וכד'.

הצעת החוק מתייחסת לסוגיית הסכנה לפגיעה בחופש הביטוי או במעצרים שרירותיים ומציבה בשל כך שני תנאים מרכזיים להסרת תוכן – האחד: שפרסום התוכן מהווה מעשה שהוא עבירה פלילית, שתיים: שהמשך הפרסום מהווה סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחון המדינה, בדגש על כך שפרסומים שהסיכון הנשקף מהם אינו סיכון עקיף ותאורטי, אלא סיכון ישיר.

שרת המשפטים איילת שקד. צילום: יוסי זליגר
שרת המשפטים איילת שקד. צילום: יוסי זליגר

וכך נכתב בההצעה: "הסרת תכנים מהמרחב המקוון טומנת בחובה חשש לפגיעה בחופש הביטוי הלגיטימי, וזאת במיוחד כשההסרה נעשית טרם מיצוי ההליך הפלילי. עם זאת, גל הטרור הפוקד את מדינתנו בחודשים האחרונים כתוצאה בין היתר מההסתה הקשה באינטרנט, כמו גם פרסומים אחרים המהווים עבירות פליליות ומסכנים את ביטחונו של אדם, את ביטחון הציבור או את ביטחון המדינה."

עוד נכתב בהצעת המסמך שעל מנת למנוע פגיעה בספקי השירות שדרכם יפורסם התוכן, יזומנו מפרסם התוכן והבעלים, המנהל, או המפעיל של אתר האינטרנט בו פורסם התוכן וכן נציגי ספק השירות לבירור העניין.

"למרות שההסתה מובילה לטרור, עדיין פייסבוק וחברות האינטרנט אינן נענות לכל פניות המשטרה להסיר תכנים מסיתים ולעתים נדרש זמן רב עד להסרת התוכן המסית. לכן, החוק החדש הכרחי כדי לתת לנו את הכלים לפעול מיידית להסרת תכנים שעלולים לגרום למעשי טרור ורצח" אמר השר לבטחון פנים, גלעד ארדן בהתייחסותו בביקורתיות לספקי התוכן על כך שאינם פועלים דיים למאבק בהסתה ברשת.

"אני שמחה לראות שיש שיתוף פעולה מצד ספקיות התוכן באינטרנט, אך חשוב ששיתוף פעולה זה יהיה מחייב ולא גחמתי" אמרה שרת המשפטים, איילת שקד , בהתייחסותה לכך ש-71% מתוך 1,775 מהבקשות שהופנו לרשתות החברתיות במטרה להוריד תוכן מסית – נהנו בחיוב.

הסתה בפייסבוק (צילום מסך)
הסתה בפייסבוק (צילום מסך)

מפייסבוק נמסר בתגובה: "אנו עובדים קשה כדי שאנשים יהיו בטוחים. יש לנו אפס סובלנות לטרוריסטים, לשבחים לפועלם ולהסתה לאלימות בעולם האמיתי. אנו פועלים בצורה אגרסיבית כדי להסיר זאת מהפלטפורמה שלנו ברגע שאנחנו מודעים לכך

אנו פועלים כל העת כדי לשפר את האפקטיביות של אמצעי הבטיחות שלנו ומקיימים דיאלוג שוטף עם חברות אחרות, גופים לא ממשלתיים וגופי אכיפת חוק. רק החודש, פייסבוק, יחד עם חברות טכנולוגיות אמריקאיות אחרות, הודיעה על הקמת מאגר משותף של תכני טרור אלימים לרבות סרטוני וידאו וצילומים, כדי לאפשר לנו לפעול מהר יותר נגד תכנים מסוג זה. מהלך זה יסייע במלחמה בטרור ברשת האינטרנט והוא תוצר של שיתוף פעולה – לא של רגולציה.

אנו מקווים להמשיך ולקיים דיאלוג מועיל עם הממשלה בישראל ובעלי עניין אחרים. אנו מקווים שתתקיים בחינה זהירה של ההשלכות של חוק זה על הדמוקרטיה הישראלית, על חופש הביטוי, על אינטרנט פתוח והדינמיות של האינטרנט הישראלי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!