דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ההונאה הגדולה בתולדות ישראל, ורשות אכיפה תחת זכוכית מגדלת

מר רשות ניירות ערך, הדברים שלך גובלים בהפקרות. אם אוזלת יד והתעלמות רשלנית היו עד היום מנת חלקה של הרשות והעומד בראשה, הראיון הבא לא מותיר כל ספק. רשויות המדינה, ובפרט הרשות לניירות ערך חייבות לתת את הדין על דבריהן ועל חוסר המעש שלהן.
גלובס הצטרפו לסיקור של הונאת האופציות הבינאריות וחשפו גם הם, טפח אחר טפח, את סודות התעשייה מהמחשכים. בצעד חריג ויוצא דופן החליט יושב ראש הרשות לתקוף את תעשיית הונאת האופציות הבינאריות גם בעיתון הזה – וזאת כשבוע וחצי בלבד לפני שיצטרך לעמוד בפני חה״כ קארין אלהרר בוועדה לביקורת המדינה בכנסת (לינק להרשמה) שסוף כל סוף החליטה לדון בהונאה ובדרכי הטיפול. גם כאן הוא אמר, כמו בתגובות ל״לילה כלכלי״ שהאנשים הללו הם בבחינת ״מהרסייך ומחריביך ממך יצאו״. יו״ר הרשות לניירות ערך, להזכירכן, רשות אכיפת חוק בישראל, רשות שבידיה סמכויות לחקור, סמכויות מעצר וסמכויות בהגשת כתבי אישום, טועה באופן מכוון (או רשלני, לבחירתכן) בפירוש ההתנבאות של הנביא ישעיהו.

״אנחנו לא מאפשרים לכם לפעול פה בכלל. לא רק לא להציע לישראלים אלא שלא תהיו פה בכלל. לא רוצים שהמחשבים שלכם יהיו פה, שאנשי השיווק שלכם יהיו פה, אנחנו רוצים להרחיק אתכם מכאן… היינו בין הראשונים שאמרנו שלא ניתן להם לפעול בישראל. זו הסיבה שלקח זמן עד שהבנו את התמונה… עם הזמן גם התחלנו להבין כמה זה עצום התחום הזה. ובחודשים האחרונים אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לעצור את זה. כל דבר שניתן לעשות בשביל שהפעילות הזאת תיעצר מתוך גבולות המדינה, אנחנו נעשה אותו. זה כתם על המוניטין של המדינה ושל רשות ניירות ערך״.

ובכן, הכתם של רשות ניירות ערך רק ממשיך לגדול.

הפשט של הנבואה היא ש״מהרסיך ומחריביך״, אלה שפגעו בך עד כה, יצאו ממך ויסתלקו, כאשר בדרך הדרש של הפסוק הפירוש מכוון לכך שמהרסיך ומחריביך ׳יצמחו מתוכך׳.

יו״ר הרשות יגיע מוכן, כנראה, לוודעה לביקורת המדינה. יו״ר הרשות טוען בראיון הזה, כמו גם בראיונות אחרים שהוא נותן, שהסמכות אינה בידיו. ידי הרשות כבולות, הוא טוען. החוק ״היבש״ לא מאפשר להם, לדבריו, לפעול כנגד השרלטנים הנוכלים, גם כן לדבריו, שפועלים נגד אזרחי מדינות זרות. הם ״יכולים״ לפעול רק נגד שרלטנים שעוקצים ישראלים. להזכירכם, מדובר ברשות אכיפה עם סמכויות אכיפה במדינת ישראל.
אם כך, ניתן להבין ודאי, שסמכויות אכיפה שכאלה מוטלות בידי המשטרה. אותה משטרה שטוען יו״ר הרשות, שהוא ״התאחד״ איתה, באותו ראיון בדיוק.

תרשו לי לפשט לכם את מה שיו״ר רשות האכיפה אומר. האנשים האלה גנבים ושרלטנים. שנים נתנו להם לפעול באין מפריע כי לא ידענו. אנחנו יודעים על זה רק מספר קטן של חודשים. גם עכשיו כשאנחנו יודעים עליהם כבר כמה חודשים, אנחנו רק רוצים להעיף אותם מהמדינה. רוצים שזה יעצר ׳מתוך גבולות המדינה׳. מבחינתינו שימשיכו לפעול, במדינה אחרת. ושזה לא בידיים שלנו, אלא של המשטרה.
נשמע לכם סביר שזה מה שאומר רשות אכיפה במדינת ישראל?!

האם יש יותר ״איכות השלטון״ מזה? כבר חודשים שכל כלי תקשורת ישראלי עוסק בהונאה הגדולה ביותר אי פעם במדינת ישראל. כנראה שזו פרשת השחיתות מהגדולות בדורנו, ועדיין, יש אנשים שלא שמעו על הונאת האופציות הבינאריות, ההונאה שפוגעת בכל ישראלי בצורה ישירה ועקיפה, גם אם הוא אינו נפגע ישיר של השרלטנים.

לפני כשבועיים פורסם שרשות ניירות ערך הגיעה להסדר קנס עם מפעיל זירה שלא ברישיון בתחום ההונאות הזה. סך הקנס היה חצי מיליון שקל בלבד. החשיפות האחרונות, מדברות על כך שהתעשייה מגלגלת (=גונבת) מיליארדי דולר בשנה. שלא בהתאם להכנסות, והיות שרוב הכסף ׳נעלם׳ במקלטי מס, מדינת ישראל גם מכניסה כסף מהתעשיית ההונאות בצורה של מיסים. אמנם לא מדובר בסכומים שהיו אמורים לשלם אותם שרלטנים אם היו מתפעלים את ההונאה שלא דרך מקלטי מס, אך עדיין מדובר בסכומים אדירים. הקנס ניתן כאמור באופן אישי לחברה ולמפעיל שלה, אך ורק כנגד העובדה שהוא הפעיל ״זירת מסחר ללא רשיון״. לא קנסו אותו על הונאה. לא עצרו אותו על גניבה. אפילו לא הפסיקו את הפעילות שלו – אם בודקים ונכנסים לעובי הקורה בהודעה שהוציאה הרשות. השרלטן יכול להמשיך לגנוב, כל עוד הוא פועל במחשכים ולא תחת רגולציה. חה.

אגב, אתם חושבים שחצי מיליון שקל קנס מזיז לו או למישהו אחר מהשרלטנים? אנחנו רק נספר לכם שחברה ממוצעת מגלגלת (=גונבת) ממוצע של מיליון דולר לחודש. בערך ארבעה מיליון שקלים. בחודש. אחד. הקנס הוא חצי מיליון. שקל. חדש.

המסר שמעביר מר האוזר הוא כדלהלן. הפשע משתלם. תעקוץ, תגנוב, תרמה. אנחנו לא נעצור אותך. מקסימום נארגן לך כרטיס בכיוון אחד למדינה אקזוטית עמוסת שחיתות אחרת, כדי שתוכל להמשיך לפשוע ולבזוז זקנות בטלפון. רק, עשה טובה ג׳מעה, אל תעשה את זה מכאן.

שחיתות היא מילה נרדפת לבוקר טוב בימינו. אנחנו רואים צוללות ומטוסים ומספנות וחמקנים שנרכשים מאויבינו לכאורה, וגז טבעי ותספורות וטייקונים שמקזזים הפסדים ארבעים דקות לפני שנגמרת שנת המס. אנחנו רואים פעילים חברתיים כמו מני נפתלי שנעצר על כך שירד מהמדרכה לכביש בהפגנה לגיטימית נגד שחיתות שלטונית מול ביתו של היועמ״ש מנדלבליט. חייב לציין שהירידה לכביש לא נעשתה בדעתו של מני, אלא לבקשת שוטרים ש״ביקשו״ לדבר איתו בצד ולהרחיק אותו מההמון המגן. באותה הפגנה, כמו באלה שהתקיימו במוצ״שים שלפניה, ואלו שייתקיימו במוצ״שים הבאים – זעקו המפגינים ״שוטר! שוטר! על מי אתה שומר?!״, והיות וגם אנחנו, גם אתם, וגם רשויות האכיפה יודעות מי הגנבים גם כאן, יודעות איפה הם יושבים ומאיפה הם גונבים, גם אנחנו נשאל כאן, ובכל מקום – מר שמואל האוזר, יושב ראש הרשות לניירות ערך, על מי אתה שומר?

לא נביא כאן את התגובה של יו״ר הרשות, כי אנחנו פשוט מניחים שהוא שוב יגלגל את האחריות הלאה. כן נביא את התגובה שלו אחרי הדיון בוועדה לביקורת המדינה.

גלובס בחשיפה שלו מביא את סיפורם של ארבעה קורבנות, אנחנו בדבר ראשון גם ארבעה קורבנות, טיימס אוף ישראל (אנגלית) מלא קורבנות, nrg ארבעה קורבנות, ערוץ 10 ופנים אמיתיות עוד ארבע, ג׳ואיש כרוניקל, דיילי מייל ועוד כלי תקשורת ברחבי העולם – מלא מלא מלא קורבנות.

מלא מלא מלא קורבנות. מדברים על מיליונים. מליונים. שהונו בעשרות או מאות אלפי דולר. על ידי ישראלים. על ידי תעשייה ישראלית. בתעשיית הונאה שמתופעלת מתוך ישראל ועל ידי ישראלים בלבד. וכך היא גם מדווחת. שומע, האוזר? י-ש-ר-א-ל-י-ם. וקשה לנו להאמין שאתה לא יודע מי הם הנוכלים, ואיפה הם יושבים.

ואם לא אתה, אז המשטרה. לא ככה? לא אמרת שהתאחדתם?… אתה לא יכול להרים טלפון למני יצחקי או ראש האגף היחידה הארצית לפשיעה כלכלית?… לא?… למה?

בדרך לכנסת נדאג להראות למר הרשות לניירות ערך שלא מספיק ׳להעיף׳ את העבריינים מכאן. לא מספיק לגלגל את האחריות הלאה. נראה לו, דרך עוד קורבן אחד, כזה שהוא כבר אמור להכיר בע״פ, כי פנינו אליהם, שהוא לא עושה את העבודה שלו כראוי. כדי להקדים תרופה למכה, רק נודיע שהחומרים הללו הועברו באופן ישיר לחברי כנסת. והשורה התחתונה, חברים, היא שלא צריך כאן איזו חקיקה מיוחדת. יש חוק שנקרא – חוק העונשין, ובתוכו יש חקיקה בעניין איסור ההטעייה, איסור הונאה, איסור תרמית, איסור הלבנת הון, איסור העלמת מס ועוד.

האוזר, אתה עוד יכול לתקן.

אם לא יעצרו אותנו על כך שירדנו ממדרכה, צפו להתפתחויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!