דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכר מינימום

הסתדרות / בהסתדרות מסכמים את ההישגים החברתיים של 2016, ומסמנים יעדים

"רואים עד כמה שכר מינימום הוא דרמטי במדינת ישראל. זה אולי הדבר הכי דרמטי בהשפעה על ממדי העוני", אמר יו"ר ההסתדרות ניסנקורן במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2016, שהתקיימה אתמול (ב'). מבחינת מאבקים חברתיים נראה שהיד עוד נטויה

יו"ר התאחדות המלונות אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר התאחדות המלונות אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

במסיבת עיתונאים שכינס אתמול יו"ר ההסתדרות לסיכום שנת 2016, בחר אבי ניסנקורן להתייחס לנושאים הכלכלים-חברתיים העומדים על הפרק – דוח העוני, שכר המינימום, הביטוח הסיעודי, התקציב הדו-שנתי. ניסנקורן גם סימן את היעדים לשנה לשנה הבאה – קיצור שבוע העבודה.

שכר המינימום – דרמטי להתמודדות עם עוני

אמנם לחמישים אלף עובדי חברות השמירה, עלה שכר המינימום ל-5,300 שקלים, וההפרשות לפנסיה עלו ל-18.8%, אך ניסנקורן לא יכול היה שלא להתייחס לדוח העוני האחרון, "רואים עד כמה שכר מינימום הוא דרמטי במדינת ישראל. אתה מעלה את זה", אמר ניסנקורן ביחס להצלחת מאבק ההסתדרות להעלאת שכר המינימום, "וזה משפיע על 25-30% מהעובדים. זה אולי הדבר הכי דרמטי בהשפעה כרגע על ממדי העוני."

הפעימה הקרובה של עליית שכר המינימום, שיעלה ל5,000 ש"ח, תיצור הגדלה משמעותית של כושר קנייה עבור מרבית החברה הישראלית. בשנה האחרונה ניכרת גם ההשפעה המקרו-כלכלית של מאבקי ההסתדרות, כאשר העליה בצריכה הפרטית של משקי הבית מהווה את המרכיב המרכזי בצמיחה של התמ"ג, בעוד משקל העלייה בהוצאות הממשלתיות ובמגזר העסקי שולי יחסית.

הגדילה בעוני קשורה גם לתלות של קצבאות הזקנה והנכות במדד, "בשנת 2015 השכר הממוצע עלה ריאלית ב-3.3% והקצבאות לא עלו. וגם השנה הנתונים יהיו דומים ואז הפער בין הקצבאות יהיה כבר 6%" ציין ניסנקורן בדאגה, תוך שהוא מדגיש את מחויבות ההסתדרות להיות תנועה חברתית, כהגדרתו. הצפי לשלוש השנים הבאות הוא עלייה בשכר הריאלי בעקבות הפעימות הצפויות.

העסקה ישירה – ההסכם ויישומו

ניסנקורן התייחס לתוצאות הסכם העסקה ישירה בשיתוף עם שר האוצר כחלון. "אני מקווה מאוד שאנחנו מתחילים לייצר טרנד של העסקה ישירה, כי זאת המטרה של כל האירועים האלה. לייצר אוירה של העסקה ישירה, לצד שיפור התנאים של עובדי הקבלן."

למהלך של ההסתדרות והאוצר בו עובדי הניקיון, רנטגנאים ובעיקר עובדים בתחתית מדרג השכר במערכת הבריאות הציבורית בבתי החולים יקלטו להעסקה ישירה, יש השפעות עמוקות על המשק. כמעט אלף עובדים יקלטו להעסקה ישירה במסגרת ההסכם שנחתם. נקודה נוספת נוגעת לעובדים הסוציאליים  – ההסכם שהושג בנושא זה, שנגזר מהסכם המסגרת של המגזר הציבורי שהושג במאבק גדול שהוביל ניסנקורן בשנתיים האחרונות, משווה את תנאיהם של העובדים הסוציאלים בעמותות המופרטות לתנאיהם של עובדי העיריות והמגזר הציבורי.

גם תנופת ההתאגדות האדירה של השנים האחרונות ממשיכה על פי דבריו של ניסנקורן אמש. "לקחנו משהו שלא היה קיים, והפכנו אותו לדבר שקורה כל הזמן". השנה ההתאגדות משגשגת במגוון רחב של מקומות עבודה ומגיעה לכלל הענפים בשוק: מעובדי קרלסברג, לעובדי דינמיקה סלולר.  "מי היה מאמין שקטיירינג שולץ על 1,500 עובדיו יתאגד? זה דבר מדהים." אמר ניסנקורן.

"בלמנו חקיקה שרצו להוריד את גיל העבודה ל-13 והצלחנו לעצור את זה בכנסת", התייחס ניסנקורן להצעת החוק השנויה במחלוקת של חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון (כולנו). "והבעיה המרכזית היא האכיפה. זהו תחום מאוד קשה אבל אנחנו מגישים תביעות. יש הסכמים קיבוציים היום בבורגר-ראנץ' ופיצה האט עם אלמנטיים חינוכיים. מקדונלד'ס זה סיפור עצוב ברמת המסר לנוער" אמר יו"ר ההסתדרות והתייחס לכך שבית הדין קבע שהנהלת מקדונלדס והבעלים ניסו לפגוע בהתאגדות, בניגוד לחוק ולפסיקה. "הנוער נפגש במקומות האלה עם עולם העבודה, והוא צריך לקבל מסר אחר".

"מקווה מאוד שאנחנו מתחילים לייצר טרנד של העסקה ישירה". ניסנקורן. בתמונה: כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: דבר ראשון)
"מקווה מאוד שאנחנו מתחילים לייצר טרנד של העסקה ישירה". ניסנקורן. בתמונה: כ-220 עובדי קבלן נקלטו להעסקה ישירה בקריה הרפואית רמב"ם בחיפה (צילום: דבר ראשון)

היעד לשנת 2017 – קיצור שבוע העבודה

ניסנקורן לא מסתפק בהישגי 2016. גישתו, שיש שיקראו פרפקציוניזם, מביאה אותו לסמן יעדים גבוהים לשנת 2017 בתחום החברתי. אחת הנקודות הבוערות מבחינתו, נקודה שמזה שנתיים ההסתדרות מעורבת בניסיונות לקדמה היא סוגיית הביטוח הסיעודי. הפתרון, לפי ניסנקורן, מצריך השתתפות ממשלתית. "יש פה נושא מורכב שלא כולם רוצים לסדר אותו. הפיתרון הוא לייצר עוד עוגה תקציבית מספקת. העוגה יכולה להיות משלושה מקורות, מהעובד, המעביד והמדינה. אבל אי אפשר להשאיר את הנושא הזה לא מטופל." ניסנקורן, ציין כי יהיה מוכן ללכת לסכסוך עבודה נוסף על נושא זה.

"אנחנו רוצים שיהיה זמן רווחה עם המשפחה" אמר ניסנקורן בהתייחס לדגל נוסף שההסתדרות בראשותו הרימה בשנה האחרונה – קיצור שבוע העבודה. "אנחנו צריכים להעביר איזשהו מסר שבישראל רוצים לעבוד פחות שעות. בכל מדינות ה-OECD, עובדים 40 שעות, וזה לא הגיוני שהעדכון האחרון שנעשה לשבוע העבודה בישראל היה בשנת 95'. אנחנו 21 שנים אחרי וצריך לעשות עוד תיקון." ניסנקורן סבור שכל מי שרוצה להעלות את הפיריון במשק צריך לתת למהלך זה יד. "זה מגדיל את אחוזי המשרה ומצמצם את הפערים המגדריים."

ניסנקורן לא ישן בשקט עם התקציב הדו-שנתי, שעבר זה מכבר בכנסת, "נכים וזקנים – אלו ציבורים מופקרים שצריך לטפל בה, יש כשל בתשלומי העברות וביטוח סיעודי. אין אלמנטים שדואגים לעניים חוץ הבטחת הכנסה."

ריח הבחירות לראשות ההסתדרות נישא באוויר, אך ניסנקורן לא הראה סימנים של דאגה אמש בשיחתו עם התקשורת. בתשובה לשאלות השיב כי הוא מתכנן להמשיך להוביל את ההסתדרות גם לאחר הבחירות. "אני פופולארי, אני מביא הישגים. אני מעריך שאנצח בבחירות." אמר ניסנקורן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!