דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור ליברמן

מדיני - ביטחוני / ליברמן דרש לתאם עמדות עם האמריקאים והוקע כשמאלני. למה בעצם?

כשקרא לחכות לכניסתו של טראמפ לתפקיד לפני שנוקטים בצעדים כמו חוק ההסדרה זכה ליברמן לביקורת קשה מימין. כמה שבועות וכישלון מוחץ באו"ם אחר כך, נראה שהימין נושא עיניים אל תחלופת התפקידים בבית הלבן. אז למה לא הקשיבו לו?

שר הביטחון אביגדור ליברמן נואם בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
שר הביטחון אביגדור ליברמן נואם בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

בזמן שנראה שהמערכה הדיפלומטית שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו כתגובה להחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות נמצאת בשיאה, בעוד בכירי ממשלת ישראל מאשימים את ממשל אובמה במפלה הישראלית בזירה הבינלאומית ונתניהו מורה על פעולות ענישה סלקטיביות נגד המדינות שתמכו בהצבעה, כדאי להזכיר שהיה גם מי שהזהיר מהתסריט שאנו רואים מתגלגל לנגד עינינו.

כבר באמצע חודש נובמבר, רגע אחרי שנבחר דונלד טראמפ לנשיא ורגע לפני ההצבעה על חוק ההסדרה, כתב שר הביטחון אביגדור ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו על חשיבות התיאום עם האמריקאים בכל הקשור לבנייה בשטחים. "כל מי שחרד לעתידה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, מבין שברגע זה הדבר החשוב ביותר הוא לתאם את העמדות עם הממשל האמריקאי החדש." והוסיף, " אסור לקבוע עובדות בשטח ולהביך את הממשל הנכנס, הכל חייב להיות מוסכם ומתואם".

אל מול ניסיונם האגרסיבי של הבית היהודי למנוע – או לבצע מראית עין של ניסיון למנוע – את פינויו של המאחז הלא חוקי עמונה תוך קידומו של חוק ההסדרה והערכותיהם של אנשי ימין כי טראמפ יבוא ויסדר, ליברמן התריע כי הימים הם עדיין ימי אובמה וכי מהלכים אלה עשויים להביא לנזק למדינת ישראל. "הבקשה שלי לכל חברי הייתה, להמתין לכניסת הממשל החדש, לא לקבוע עובדות בשטח, לא להביך אלא לנסות אחרי ה-20.1 (יום השבעתו של טראמפ לנשיא), להגיע למדיניות משותפת בכל סוגיית הבניה של ההתיישבות היהודית ביו"ש". עוד הוסיף, כמי שחוזה את הבאות, "חוק ההסדרה זה פשוט להרים להנחתה לכל אויבי ההתיישבות, לכל האויבים והיריבים של מדינת ישראל. אין בזה חיזוק התיישבות אלא פגיעה בהתיישבות".

גם ביחס לממשל טראמפ העתיד להיכנס מנסה ליברמן להוריד את הציפיות לקרקע המציאות. בתדריך לכתבים מדיניים שקיים בשבועות האחרונים אמר ליברמן, "אנחנו גם מקבלים מסרים רשמיים מהצוות של טראמפ – הם מצפים שנתנהג בצניעות. היו כאן הצהרות של אנשים נלהבים. יש אנשים בסביבתו שאנחנו מכירים טוב (…) הם אומרים לנו תמתינו. אל תקבעו עובדות בשטח."

ליברמן אף הציע כיוון ברור להתקדמות מדינית לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני בדמות תכנית מפת הדרכים, "אני מקוה שנגיע עם ממשל טראמפ לאישרור מחדש של הסכמות שהיו בין הנשיא בוש לראש הממשלה שרון, כפי שבאו לידי ביטוי בחליפת המכתבים ביניהם". בדברי ליברמן מוצפנת תכנית "מפת הדרכים", אותה הציע הנשיא בוש הבן, שאושרה גם בקווארטט, הכוללת את פתרון 2 המדינות, הכרה הדדית, הסדרי ביטחון, הפסקת הבניה בהתנחלויות ופירוק המאחזים שנבנו אחרי שנת 2001, דמוקרטיזציה ברשות הפלסטינית וחילופי שטחים תוך שמירה על גושי ההתיישבות.

תגובות חריפות ביותר ממחנה הימין על אמירותיו של ליברמן לא אחרו לבוא: מהאשמות בכך שליברמן הוא למעשה איש שמאל, ועד קריקטורה בוטה במיוחד שפורסמה בעיתון מקור ראשון בה צויר שר הביטחון כיהודי גלותי המשתדל בנפסדות אצל הפריץ טראמפ.

מהבית היהודי נמסר בזמנו, "ליברמן הוא פטפטן בלתי נלאה. שיתמקד בחיסול הנייה במקום להתנדב להקים פלסטין על כביש 6״.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי (הליכוד) חבטה אף היא בליברמן מן הימין: "הצהרות שר הביטחון על עסקה עם הנשיא הנבחר טראמפ הן על דעת עצמו בלבד ואינן משקפות את עמדת הממשלה".

שרת התרבות, מירי רגב (הליכוד) ציטטה את סיסמת הקמפיין של טראמפ ואמרה, "לא להפסיק לבנות" – "No pause – keep moving forward", זו העמדה של הנשיא הנבחר של ארה"ב. וסוף סוף היא גם תואמת את עמדת מפלגת השלטון בישראל ורוב הציבור הישראלי." רגב האשימה את ליברמן כמי שישיב את ישראל לגלות, "הגבלת התיישבות יהודית לגושים ולתחומי מושב שייכת לעבר ולגלות. השר ליברמן, אנחנו כבר לא שם".

אולם כחודש לאחר ההתנצחות הזו בין בכירי הימין, כחלק מתכנית הריאליטי שאנו משתתפים בה בשנים האחרונות "המרוץ לימין", מותר לשאול האם ניתן היה להמנע מהסיבוב האחרון באו"ם לרבות הכישלון הדיפלומטי, הרטוריקה הלוחמנית והגדלת החיץ בין ההתנחלויות ביהודה ושומרון לבין חלקי מדינת ישראל שממערב לקו הירוק.

ראוי שתשאל השאלה מדוע עמדתו המתונה יחסית של שר הביטחון ליברמן לא התקבלה? מדוע על אף ההערכות והצפי לפגיעה במדינת ישראל בזירה הבינלאומית, שאגב – גם ראש הממשלה הזהיר ממנה, נבחר נתיב ההתנגשות? האם מנסה ממשלת ישראל, על אף הצהרותיה, ליצור בכוח חיץ בין ההתנחלות ביהודה ושומרון לבין מדינת ישראל כפי שהוחלט בהחלטה 2234 הרואה בהתנחלויות כולן, כולל גושי ההתיישבות וכולל שכונת גילה והרובע היהודי בירושלים, כפגיעה בחוק הבינלאומי? ואם כן, אז מדוע?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!