דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

מרחב בטוח / מבצע לגילוי סמי אונס מעורר ויכוח: מי אחראי לביטחון המבלות?

המשטרה תחלק 20,000 ערכות לזיהוי סם אונס במשקה, במטרה לסייע לחוגגים ולחוגגות לשמור על בטחונן. פעילות למען מרחב בטוח במועדונים בתגובה: יש להטיל את האחריות על הפוגעים, במקום להפחיד את המבלות

סם אונס (צילום אילוסטרציה : shutterstock).
סם אונס (צילום אילוסטרציה : shutterstock).

משטרת ישראל רכשה 20,000 ערכות לזיהוי סם אונס שיחולקו על ידי שוטרים לקראת אירועי חגיגות הסילבסטר. הערכות, תוצרת חברת 'Drink safe' הממוקמת בפלורידה, מאפשרות לגלות אם במשקה שלך מצויים חומרים דוגמת GHL ,GBL וקטמין המשמשים כסמי אונס.

המבצע, בהובלת היחידה למניעה מצבית במשטרת ישראל, בשיתוף פעולה עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול, הוא ראשון מסוגו בישראל. בנוסף לערכות הכתובות באנגלית, יחולק דף הנחיות והמלצות לציבור המבלות והמבלים, בדבר התנהגות בטוחה במועדונים ובמסיבות רוויות אלכוהול במתחמי הבילוי. במסגרת המבצע, קציני הרישוי והאבטחה של משטרת ישראל בכלל מחוזות המשטרה, יתמקמו במתחמי הבילוי המרכזיים וינקטו בפעולות הסברה ומניעה.

עו"ד קרן גרינבלט, מיוזמות 'לילה טוב' מברכת על המבצע, אך מדגישה: "הטלת האחריות היא שוב על המבלות – ושוב מזהירים בנות צעירות ונשים מפני הסכנות שאורבות להן, במקום לפנות לפוגעים הפוטנציאלים. אם משקיעים כל הרבה משאבים בקמפיין להעלאת מודעות – צריך שהקמפיין יהיה מכוון כלפי מי שחושב שזה בסדר לנצל מישהי שנמצאת במצב של חוסר הכרה או במצב של חוסר יכולת להתנגד. זה דומה קצת לקמפיין של 'טיים אאוט' – תשמרי על הכוס שלך."

חשוב לזכור – סמי האונס אינם משאירים סימנים בדם, לכן בלתי אפשרי כיום לאתר שימוש בהם, דבר המקשה כמובן גם על המשטרה לקבוע בוודאות כי הוכנסו למשקה.

סרטון של המשטרה, בו מוסבר אופן השימוש בערכה:

לילה טוב – לכולןם

בשנים האחרונות ישנם כמה וכמה מוצרים שמסייעים לגלות סם אונס, ללא צורך להגיע לשם כך למעבדה. תלמידות בבית הספר אורט עירוני ד מודיעין-מכבים-רעות, פיתחו שפתון בכמה צבעים, שבמגע עם סם אונס, צורב על השפתיים. המוצר עדיין אינו משווק, אך היזמיות הצעירות בהחלט מקוות שיגיע לשלבי ייצור.

סמי אונס, הם רק אחד מהאיומים שיש בבילוי במועדונים עבור נשים, והם חוברים לשורה של מעשי אלימות, בצורותיה השונות, אשר בעיקר נשים נאלצות להתמודד איתם במרחבים הציבוריים. יוזמת 'לילה טוב' באה לעולם במטרה לייצר מרחבים בטוחים עבור א-נשים, בדגש על מקומות בילוי ומועדונים. כחלק מהיוזמה, חותמים בעלי מועדונים על אמנה, בה נכתב בין השאר: "מטרתנו היא לשמור על ביטחונם/ן, כבודם/ן והמרחב האישי של כל אחת ואחד מלקוחותינו. אנו רואים/ות חשיבות עליונה לחופש של כל אחת ואחד לרקוד, לשתות, ולמצות את זכותה/ו לחופש והנאה, ללא פגיעה במרחב המשותף והאישי. בעצם חתימתנו על אמנה זו, אנו מתחייבים/ות לעמוד בדרישותיה ולהוקיע התנהגויות פוגעניות ואלימות במקומות שבבעלותינו."

קרן מספרת שעל האמנה של 'לילה טוב' חתמו כבר כ-40 מקומות בילוי בבאר שבע ובתל-אביב, ויש רבים שיצטרפו בקרוב. "המקומות שחתמו על האמנה מדווחים על שינוי באווירה ועל טיפול שונה בתלונות שמגיעות אליהם – זה מאוד משפיע."

סטיקר של לילה טוב מול אלנבי 40 (תמונות באדיבות מיזם לילה טוב).
סטיקר של לילה טוב מול אלנבי 40 (תמונות באדיבות מיזם לילה טוב).

בנוסף לביקורת על כך שהאחריות מוטלת על המבלות במקום על אלו הרוצים לפגוע בהן, אומרת קרן: "אנחנו חושבות שכאשר מעלים מודעות לתופעה ומטמיעים כלי מניעתי – צריך לעשות את זה באופן שמותאם לחיי הלילה. חלוקת ערכה, שמבלה צריכה לעצור ממה שהיא עושה כדי להשתמש בה, לחכות ולבדוק – זה מסוג הדברים שהם לא אורגנים לבילוי. יש כבר פתרונות אחרים ומוצלחים יותר בעולם."

291216_sam_ones2

בדוברות אגף המבצעים אמרו ל'דבר ראשון' כי "הקמפיין הוא לשם הגברת המודעות ומניעה מצבית. אנחנו לא מעבירים את האחריות למבלים, אלא את השליטה, והערכה היא רק חלק ממספר ההמלצות לבילוי בטוח."

לשאלתנו אם ישנה פעילות אכיפה ספציפית כלפי מי שמתכוון להשתמש בסם אונס, ולא רק כלפי מי שעלולה להיפגע משימוש שכזה, הגיבו במשטרה: "ישנה הגברת אכיפה, ולא נוכל לפרט את כל הפעילות הסמויה המתרחשת. ככל שייתפס אדם שמחזיק סמי אונס, הוא ייחקר בהתאם."

לילה טוב בבר בתל אביב (באדיבות מיזם לילה טוב)
לילה טוב בבר בתל אביב (באדיבות מיזם לילה טוב)

מכיוון שגישת המיזם 'לילה טוב' היא הטלת האחריות על המרחב הבטוח גם על בעלי המועדון, ולא רק על המבלים והמבלות, אנחנו ממליצים לכן ולכם, לעיין ברשימה של העסקים אשר חתמו על האמנה, ולשקול את בילויי הסילבסטר ושאר ימות השנה, בהתאם לכך. אם המקום אליו אתן יוצאות לא חתם עדיין על האמנה, זה הזמן לדרוש זאת ממנו.

שתו ובלו באחריות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!