דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

יחסי חוץ / עליית מדרגה: חילופי האשמות ישירים ומשודרים בין קרי ונתניהו

מזכיר המדינה היוצא של ארה"ב, ג'ון קרי, נשא אמש (ד') את נאומו האחרון בתפקיד בו האשים את ממשלת ישראל בחוסר מחויבות לפתרון שתי המדינות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב בנאום משודר בו האשים את ארה"ב בתכנון וקידום החלטת מועצת הביטחון

ג'ון קרי נואם (צילום: סוכנות AP) / בנימין נתניהו מגיב (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
ג'ון קרי נואם (צילום: סוכנות AP) / בנימין נתניהו מגיב (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
שי ניר

המתיחות הדיפלומטית בין ישראל לארצות הברית הגיעה אמש (רביעי) לשיא חדש, כאשר הממשל האמריקאי וממשלת ישראל עברו לחילופי האשמות ישירים ומשודרים. ארצות הברית האשימה את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי ובחוסר מחויבות לפתרון שתי  המדינות, מנגד טענו בירושלים כי ממשל אובמה היה זה שיזם את את החלטה 2234 במועצת הביטחון, שקבעה כי הבנייה בשטחים מהווה הפרה של החוק הבינלאומי.

ג'ון קרי נואם, 28/12 (צילום: סוכנות AP).
מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, בנאום אמש (צילום: סוכנות AP).

מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, נשא אמש נאום ארוך בו הניח מתווה לסיום הסכסוך והטיל ספק במחויבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון שתי המדינות, זאת בתגובה למתקפות מצד בכירים בישראל נגד נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי הוא זה שיזם את הצעת ההחלטה 2234 שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם וקבעה כי הבנייה בשטחים וכל התנחלויות מפרות את החוק הבינלאומי.

בנאומו, הדגיש קרי את העובדה כי נתניהו עומד בראש הממשלה הימנית ביותר שהייתה בישראל אי פעם וכי היא מובלת ע"י "תנועת ההתנחלויות". עוד אמר, כי עכשיו הוא הזמן לעשות מאמץ להגיע לפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני, שלדברי קרי, הוא האפשרות היחידה של מדינת ישראל להיות יהודית ודמוקרטית.

קרי המשיך להניח קווי יסוד למתווה לסיום הסכסוך הכוללים חזרה למשא ומתן על גבולות המדינה הפלסטינית שיתבסס על גבולות 67' ויכלול חילופי שטחים, ירושלים תהיה בירת שתי המדינות תוך שמירה על הסטטוס קוו בין שלוש הדתות, פתרון הוגן לסוגיית הפליטים בתמיכה ובגיבוי הקהילה הבינלאומית, הבטחת צרכיה הבטחוניים של מדינת ישראל וסיום הכיבוש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לנאומו של קרי (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיב לנאומו של קרי (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

נתניהו לא נשאר חייב, ושעה קלה אחרי נאומו של קרי יצא גם הוא בהצהרה משודרת. בדבריו, נתניהו התייחס לדברי קרי כ"אכזבה גדולה" והאשים כי הוא עוסק באובססיביות בנושא ההתנחלויות ולא בסירובם של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית. נתניהו חזר על ההאשמה כי קרי יזם וקידם את ההחלטה 2234.

"המזכיר קרי אמר שארה"ב לא יכולה להצביע נגד המדיניות שלה עצמה" אמר נתניהו, "אך זה בדיוק מה שהיא עשתה באו"ם. ומסיבה זו, התנגדה ישראל בשבוע שעבר להחלטת מועצת הביטחון משום שלמעשה, היא קוראת לכותל המערבי 'שטח פלסטיני כבוש'; משום שהיא מעודדת חרמות וסנקציות נגד ישראל – זה מה שהיא בעצם עושה; ומשום שהיא משקפת שינוי יסודי במדיניות האמריקנית כלפי הפלסטינים בנוגע להסכם סופי, נושאים שעליהם תמיד הסכימו ארה"ב וישראל שחייבים לדון עליהם בצורה ישירה, פנים מול פנים וללא תנאים מקדימים."

עוד אמר ראש הממשלה כי הוא מחכה לעבודה המשותפת עם ממשלו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ועם הקונגרס בארה"ב "כדי למזער את הנזק שנגרם כתוצאה מהחלטה זו, ובסופו של דבר, לבטל אותה".

נתניהו התייחס גם להערכות הישראליות כי ההסלמה ביחסים בין ישראל לממשל האמריקני תוביל למכה דיפלומטית נוספת מכיוון הנשיא היוצא. "ישראל מקווה שממשל אובמה היוצא ימנע בימיו האחרונים נזקים נוספים שיכולים להיגרם לישראל באו"ם" אמר, "הלוואי שהייתי יכול למצוא נחמה בהבטחה של ארה"ב שלא להביא החלטות נוספות באו"ם. אך זה מה שהם אמרו על ההחלטה הזאת". ראש הממשלה הוסיף כי "יש לנו ראיות חד משמעיות שארה"ב תכננה, קידמה והביאה את ההחלטה הזאת למועצת הביטחון של האו"ם. נחלוק במידע הזה עם הממשל הנכנס. חלקו חומר רגיש, כולו נכון".

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג הביע תמיכה בדבריו של מזכיר המדינה. "ג'ון קרי היה תמיד ידיד ישראל ונותר ידיד ישראל" אמר, "נאומו מבטא דאגה אמתית לביטחונה ועתידה של מדינת ישראל".

שעות ספורות לפני נאומו של מזכיר המדינה, כתב  הנשיא הנבחר טראמפ, בחשבון הטוויטר שלו, כי "איננו יכולים להמשיך ולהתייחס לישראל בבוז וחוסר כבוד. הם היו רגילים שיש להם חברות גדולה בארה"ב אבל לא עוד. הסוף התחיל בהסכם הנורא עם איראן ועכשיו זה (האו"ם)! החזיקו מעמד ישראל, ה20 בינואר (מועד השבעתו של טראמפ לנשיאות, ש.נ.) מגיע במהרה!"

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/814113616110751744

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/814114980983427073

נתניהו השיב לטראמפ בחשבון הטוויטר שלו וכתב, "הנשיא הנבחר טראמפ, תודה לך על החברות החמה ותמיכתך הברורה בישראל!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!