דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

משרד החוץ / בצל משבר דיפלומטי ומתחים פנימיים: מונה מנכ"ל חדש למשרד החוץ

יובל רותם, איש שירות החוץ מזה 30 שנה, נבחר להוביל את המשרד לאחר התפטרותו של דורי גולד. האתגרים: התמודדות עם החלטת האו"ם שגינתה התנחלויות ועם משבר מתמשך בתנאי העבודה במשרד

אירוע פרידה מהמנכ"ל היוצא דורי גולד (צילום: דוברות משרד החוץ).
אירוע פרידה מהמנכ"ל היוצא דורי גולד (צילום: דוברות משרד החוץ).
שי ניר

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו הודיע הבוקר (חמישי) על מינויו של השגריר יובל רותם למנכ"ל משרד החוץ. הדברים נאמרו במסגרת טקס פרידה מהמנכ"ל היוצא דורי גולד ומראש מטה שר החוץ היוצא ד"ר שמעון שפירא. רותם הצטרף לשירות החוץ ב-1985, ושימש בין השאר כקונסול כללי בלוס אנג'לס, שגריר באוסטרליה וראש מערך הדיפלומטיה הציבורית במשרד החוץ. רותם שימש בחודשים האחרונים כמנכ"ל זמני מאז התפטרותו של גולד ולמעשה מינויו הוא אישרור תפקידו. רותם הודה על המינוי ואמר, "אני מודה על האמון האישי. זו הבעת אמון בדרג המקצועי של משרד החוץ״.

רותם נכנס לתפקיד בתקופה מורכבת במשרד החוץ. ברמה המקצועית, מתמודדות ישראל בזירה הדיפלומטית לאחר שספגה מכה קשה מהחלטה 2234 במועצת הביטחון של האו"ם ועם מתיחות שיא במערכת היחסים עם ארה"ב הכוללת האשמות הדדיות מתוקשרות של בכירי ממשלת ישראל והממשל האמריקאי. בתוך המשרד, מדובר בתקופה שבה משרד החוץ לא מצליח לאייש תקנים בשל תנאי העסקה רעים וקיצוצים. נתניהו נשא דברים והדגיש את החשיבות אותה הוא מייחס למשרד החוץ, הממלא משימות בעלות חשיבות לאומית בתחום מדיניות החוץ. עוד התייחס נתניהו למצב תנאי העסקתם של עובדי שירות החוץ, בין היתר שכרם שלא עודכן מאז שנת 2002 והסכמי שכר שנחתמו מול האוצר ולא קוימו בשנתיים האחרונות והוסיף כי החל מחודש ינואר, שיחל בעוד מספר ימים, יפעל לשיפור התנאים.

ג'ון קרי נואם (צילום: סוכנות AP) / בנימין נתניהו מגיב (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
ג'ון קרי נואם (צילום: סוכנות AP) / בנימין נתניהו מגיב (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

יעקב לבנה, מ"מ מקום יו"ר ועד העובדים במשרד החוץ הגיב לדברי נתניהו, "אנחנו מברכים שראש הממשלה נכנס לעובי הקורה. כך עושה גם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. אנו מקווים כי ביחד נוכל לבצע את השינוי ההכרחי בשכר השליחים בחו"ל אחרי שחיקה של 15 שנים. אנחנו מקווים להשיג את היעד הזה בהסכמה וללא צורך בעימותים נוספים."

מאוחר יותר נמסר ממשרד האוצר כי שר האוצר, משה כחלון, הנחה את מנכ"ל משרדו שי באב"ד להיכנס למשא ומתן מיידי עם משרד החוץ על מנת להביא לפתרון מהיר ויעיל בנושא תקצוב המשרד.

דברי נתניהו והודעת משרד האוצר באים על רקע דיון בוועדת ביקורת המדינה מהשבוע שעבר שעסק במעמד העובדים בשירות החוץ. יעקב לבנה, חבר וועד העובדים במשרד החוץ אמר בוועדה כי "אין מספיק כוח אדם מקצועי כבר שנים רבות, ולמרות המלצות מבקר המדינה בעבר להוסיף 120 תקנים – דבר לא נעשה." לדברי לבנה, לא רק שחסרים תקנים גם תקנים קיימים לא מאויישים והוסיף, "אין גיוס צוערים חדשים, ובנציגות ישראלית ממוצעת בחו"ל יש רק שני דיפלומטים." עוד אמר לבנה כי צפויה מכה תקציבית נוספת עבור הנציגויות בחו"ל, "תקציב הפעולות של משרד החוץ ב-120 נציגויות, שכיום עומד על 120 מיליון שקלים בלבד – עומד בפני קיצוץ של כ-40%. גם הסכמי שכר חתומים, לא מקוימים בשנתיים האחרונות".

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) טענה נחרצות בדיון כי "נתניהו מייבש את שירות החוץ, כדי להדגיש את פעולתו הבלעדית". לדבריה, כבר משנת 2009 החל כרסום בסמכויות שירות החוץ על ידי ראש הממשלה והעברת אחריות לנושאים רבים למשרדים אחרים, "המדינה נזקקת לשירות חוץ מצוין ומשובח, ועובדיו עושים עבודה כפוית-טובה, בתנאי-חיים לא קלים, עם משפחותיהם – אך חשובה מאין כמוה". לדברי ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) "אין שום תכנון או ראיה לטווח-ארוך, וממילא עובדי שירות החוץ אינם יכולים לתכנן את עתידם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!