דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניצולי שואה

תרבות / מרשימת שינדלר לחלוץ האנימציה בישראל: מי היה יוסף באו?

בנותיהם של האמן יוסף באו ואשתו רבקה גילו יומנים ושירים שכתבו במהלך השואה, המתעדים סיפור אהבה וגם הצלת יהודים. עתה הן מגייסות מימון להוצאתן לאור

הספרון הקטן בידיו של יוסף באו (צילום: בית יוסף באו).
הספרון הקטן בידיו של יוסף באו (צילום: בית יוסף באו).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מעטים בישראל ובעולם מכירים את השם יוסף באו, ניצול שואה ומחלוצי האנימציה בישראל, למרות שסביר להניח שרבים נתקלו בעבודתו. יוזמה חדשה של בנותיו להוצאת ספרים ויומנים שכתבו באו ואשתו רבקה, מקווה לשנות מצב זה, ולהכיר את באו לקהלים חדשים.

באו הוא יהודי קרקובאי יליד שנת 1920, ששרד את השואה ביצירתיות יוצאת דופן, שכללה חתונה בהתגנבות לאיזור הנשים במחנה פלאשוב – אירוע שתועד בסרט רשימת שינדלר, כשאת דמותו משחק רמי הויברגר. במהלך המלחמה עבד באו כעובד כפיה של הנאצים במקצועו כשרטט וגרפיקאי, בעודו מנצל את כשרונו לזיוף מסמכים וסיוע להצלת חיי יהודים, בגטו קראקוב, במחנה פלאשוב ובמקומות אחרים.

במשך שנים רבות לא ידע כי הכללתו ברשימת שינדלר עצמה, הייתה הודות למאמציה של רבקה אהובתו. בשנת 1950 עלו בני הזוג באו לישראל וכאן נולדו להן שתי בנות, הדסה וצלילה, הנושאות את זכר מעשי הוריהן ויוזמות כעת הוצאה לאור של כתבים שלהם שעוד לא פורסמו.

יוסף היה מחלוצי האנימציה בארץ, והיה אחראי לרוב הכרזות של סרטי הקולנוע הישראלי, אותן הכין בסדנה שלו בתל-אביב. שם ממוקם היום "בית יוסף באו" אותו מפעילות לבדן הדסה וצלילה, אשר מבקשות כעת את עזרת הציבור בגיוס מימון לטובת פרסום היומנים של הוריהם, וכן שירים שבאו כתב על בדלי סיגריות שאסף בהיותו אסיר במחנה הריכוז והצליח לשמר – הישג יוצא דופן, שכן רוב יצירות האומנות שנעשו על ידי ניצולי שואה שנשתמרו, בוצעו בדיעבד, בשל הקושי העצום לשמור יצירות שעצם עשייתן סיכן את חיי היוצרים.

מתוך הספרון (צילום: בית יוסף באו).
מתוך הספרון (צילום: בית יוסף באו).

צלילה באו מספרת על היומנים: "הם נכתבו בסתר, והם מהווים דיאלוג רומנטי מיוחד. רק שם כתבה על כך שהכניסה אותו לרשימה של שינדלר במקומה. הוא כתב את השירים שלו. אנחנו לא ידענו על כתיבת היומנים הללו עד שאמא נפטרה ב-1997. התרגום נערך בשנת 2005 ורק כעת מתוכנן לצאת לאור, בעזרת הציבור. רבקה מתעדת הצלה של יהודים רבים, כולל אבא, למרות שלא סיפרה לו. אחרי שצולם הסרט "רשימת שינדלר" באו לראיין אותם מכל העולם, ועיתונאית מניו יורק שאלה אותו איך הוא נכנס לרשימה. אבא לא ידע, וכשהעיתונאית ראתה את החיוך על הפנים של אמא ושאלה אותה 'למה את מחייכת בצורה כזו?'. זו הפעם הראשונה שהיא סיפרה לו, והוא היה בשוק. היא הייתה מאוד צנועה ולא רצתה להתרברב. פעם היא אמרה לנו 'כשהיומנים שלי יתפרסמו אז ידעו מה עשיתי', ולכן אנחנו מפרסמות עכשיו את היומנים".

הן מזמינות את המעוניינים לתמוך ביוזמה בעמוד שהקימו באתר מימון ההמונים ג'אמפ סטרט. תומכי היוזמה יזכו לקבל מגוון מיצירותיו של יוסף באו הכוללים ספרים תיעודיים, ספרים על השפה העברית ואיורים רבים מהם ניתן להתרשם גם באתר האינטרנט הנוסף.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!