דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

שירות משותף / ראש מכינה קדם צבאית הסית נגד להט"בים, ומי לא הגיב?

יגאל לוינשטיין, העומד בראש המכינה בעלי, אמר בתחילת השבוע כי הומוסקסואלים "חיים את הדבר הכי שפל". משרדי החינוך והביטחון המתקצבים את המכינה לא הגיבו, ובמועצת המכינות השעו אותו מפעילות המועצה - אבל לא גינו את הדברים

יגאל לוינשטיין. (צילום מסך)
יגאל לוינשטיין. (צילום מסך)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם-צבאית בעלי, חולל השבוע סערה ציבורית בעקבות התבטאות חריפה כנגד קהילת הלהט"ב. "האנשים הכי הזויים בעולם, חיים את הדבר הכי שפל ומסתובבים ברחובות ירושלים זקופי קומה", כינה לוינשטיין את ההומואים והלסביות בשיחה שנחשפה בחדשות ערוץ 2, שבה חזר לא אחת על המושג "סוטים". זו לא היתה הפעם הראשונה שבה לוינשטיין מתבטא כך: הוא אמר דברים דומים גם לפני כחצי שנה, ונדרש להתנצל. אבל מעבר לכך שמדובר בהתבטאות מסיתה מפי אישיות בכירה בציונות הדתית, דבריו של לוינשטיין מעוררים מחלוקת ומבוכה גם בקרב עמיתיו, ראשי המכינות הקדם צבאיות, המופקדים על חינוך העתודה הפיקודית של צה"ל.

מחנכים את הגרעין הקשה

בשנים האחרונות צמח עולם המכינות הקדם צבאיות באופן משמעותי, ומדי שנה מתחנכים בו מעל 3,500 בני נוער בשנה טרם גיוסם לצה"ל. מסיימי התיכון הבוחרים לקחת חלק במכינה דוחים בשנה את גיוסם לצבא, במהלכה הם חיים, לומדים ומתנדבים יחד, לצד השתתפות בשבועות מרוכזים של הכנה לעולם הצבאי. השנה במכינה מאפשרת לנער ולנערה העומדים להתגייס להגיע לצבא בוגרים ומגובשים יותר, אחרי שהתנסו בהנהגה ובחיים עצמאיים מחוץ לבית. רבים מהם בוחרים בשירות משמעותי, בפיקוד או ביחידות מובחרות. מנתוני משרד הביטחון, 80% מבוגרי המכינות (הגברים) מתגייסים ללוחמה לעומת 45% ממי שאינם בוגרי מכינה, ו-11% יצאו לקצונה לעומת 5% ממי שאינו בוגר מכינה.

מכינת גל (צילום: Barmazal / ויקימדיה).
מכינת גל (צילום: Barmazal / ויקימדיה).

המכינות הקדם צבאיות החלו לפעול בסוף שנות השמונים כמסלול לצעירים דתיים שלא היו מעוניינים במסלול ישיבות ההסדר אלא בשירות רגיל בצה"ל. הן נועדו לתת לנער הדתי "חיזוק" לקראת הגיוס והמפגש עם החברה החילונית בצבא, כדי שלא יזניח במהלך השירות את זהותו הדתית. המכינות הדתיות אחראיות במידה לא מבוטלת על חיזוק הנוכחות של בני הציונות הדתית ביחידות צה"ל השונות ובפיקוד עליהן. לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין ב-1995 הוקמו גם מכינות חילוניות ומכינות מעורבות לדתיים ולחילונים.

התברגותם של רבים מבוגרי המכינות בשדרת הפיקוד וההנהגה של צה"ל מעניקה לראשיהן השפעה משמעותית על דמותו של הצבא. ראשי המכינות נהנים מחופש פעולה חינוכי נרחב, המאפשר להם לבחור את השקפת העולם והכיוון הערכי שהם מעוניינים להנחיל לחניכים. המכינות מתנהלות כגופים אזרחיים לחלוטין, וראשיהן אינם כפופים לצה"ל. מי שאחראי על ההכרה במכינות ומממן חלק נכבד מפעילותן הוא משרד החינוך, שמקיים עליהן פיקוח רופף יחסית. ההסדר הזה מבוסס על האופי הבלתי-פורמלי של המכינות, ועל האמון שרוחשים משרדי החינוך והביטחון כלפי המוסדות שמוציאים מתוכם חיילים ומפקדים איכותיים ובעלי מוטיבציה.

"חזון משיחי חזק מאוד"

המכינה בעלי, בראשה עומד לוינשטיין, היא חלוצת המכינות. שותפו של לוינשטיין להקמתה, הרב אלי סדן, זכה בשנה שעברה בפרס ישראל על הקמת המכינות הקדם צבאיות. שניהם נחשבים למובילים של קו נוקשה בציונות הדתית, שדרש שהשירות בצה"ל יתנהל על פי פרשנות מחמירה של ההלכה: ללא שירת נשים באירועים צבאיים, וללא שירות מעורב של נשים ביחידות קרביות.

"לוינשטיין וסדן הצליחו להתברג למיינסטרים הישראלי, אבל הם מחזיקים בדעות רחוקות מאוד משם", אמר ל'דבר ראשון' יובל כאהן, ראש מכינת בני ציון בתל אביב. "שניהם חיים בחזון משיחי חזק מאוד. 'נאום הסוטים' של לוינשטיין היה השולי בכל העניין. הדבר המרכזי הוא שמבחינתם צה"ל צריך ללכת לפי מה שהם אומרים. יש הרבה קצינים בוגרי עלי, והם בטוחים שהצבא צריך ללכת לפי החליל שלהם."

לפני כחצי שנה התבטא לוינשטיין בחריפות כנגד שילוב להט"בים בצה"ל, ובעקבות הדברים הוא זומן לשיחה במשרד הבטחון, שלאחריה פרסם התנצלות. גם שר החינוך נפתלי בנט גינה את דבריו. ההתבטאות שלו השבוע, לעומת זאת, לא זכתה להתייחסות ממשרד החינוך וגם לא ממשרד הביטחון.

ללא גינוי

בעקבות חשיפת הדברים השבוע התלבטו ראשי המכינות האחרים כיצד להגיב. על אף שראשי המכינות החילוניות וחלק מהמכינות הדתיות דרשו שמועצת המכינות (העמותה המאגדת את כלל המכינות – מ.ר.) תוקיע את דבריו של לוינשטיין, הוא לא זכה לגינוי גורף. דני זמיר, ראש מכינת 'רבין' והעומד בראש מועצת המכינות הודיע כי לוינשטיין ישעה את פעילותו מהמועצה. בהודעה שפירסם זמיר נאמר כי "הרב לוינשטיין ביקש ממני להודיע כי מתוך מחויבותו למאבק לחיבורה ושייכותה של הציונות הדתית לצה"ל מצד אחד, ומצד שני והיותו ער לקשיים שחלק מהתבטאויות אלו גורם לשותפיו במפעל היקר לליבו של מועצת המכינות, הוא לא יהיה פעיל במסגרות המועצה עד שישתנו הנסיבות".

שמקו אל עמי, ראש 'המכינה ביפו' (המופעלת על ידי התנועה ליהדות מתקדמת) ביקר בחריפות את לוינשטיין ודרש שגם מועצת המכינות תגנה את דבריו. "אמירות כאלה לא הולמות את רוח השותפות. יש דרך להתנסח על דברים שבמחלוקת", אמר, "משרד החינוך יכול לנקוט צעדים. אין הרבה דברים יותר חמורים שאפשר לעשות, אי אפשר לפטר וגם לא לקנוס." הוא הוסיף כי בקיץ האחרון החל תהליך לגיבוש מסמך שיגדיר באופן משותף קוד אתי להתבטאויות של ראשי המכינות.

לעומתו, התנגד ראש מכינת בני ציון יובל כאהן לגינוי פומבי של דברי לוינשטיין. "למרות שאינני מסכים עם אמירות אלה ותמיד כותב נגדן, ולמרות שהרבה ראשי מכינות חילוניות צעקו ורצו שהמועצה תוציא גינוי, אני ליברל במהותי ואומר שאם את זה אני מגנה, אז עם כל שאר האמירות אני מזדהה. אם הוא היה אומר את זה בשם המכינות הדתיות, הייתי דורש גינוי. בן אדם אומר את דעותיו, אני לא רוצה שייתן לי ביקורת ולכן לא אבקר אותו. אני כתבתי נגדו בפייסבוק."

"ההתבטאות מעידה על מצוקה"

דני זמיר, ראש מועצת המכינות, אמר בתגובה כי "מועצת המכינות הוציאה דף הקורא לפעול לפי הנהלים. שם כתוב בפתיחה שקבלת כל תלמיד בלי קשר לזהותו המינית חל על כל המכינות". זמיר ציין כי גם מקרב המכינות הדתיות אין גיבוי לדבריו של לווינשטיין. יחד עם זאת, הוא הסביר שהמועצה נמנעה מגינוי רשמי ופומבי לדברים מכיוון ש"כל הרבנים במועצה מרגישים שרודפים אותם. הם מרגישים שהם במאבק על השירות של החייל הדתי וזה קשה להם. ההתבטאות מעידה על מצוקה."

מה לגבי חניכים בקהילת הלהט"ב המתחנכים במכינות הקדם צבאיות?
"אם להיות כנה, אני לא חושב שלהט"בים במכינות הכלליות חוששים בגלל דבריו של לוינשטיין. באופן כללי איש חינוך לא צריך לדבר ככה."

זמיר הוסיף כי לדעתו הדרך הנכונה לפעול בנושא היא לעשות לימוד משותף ולכתוב קוד אתי, "לא משנה מה הדעות שלך, אתה צריך להגיד דברים במסגרת חוקי הדמוקרטיה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!