דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלחימה בסוריה

סוריה / החל מחצות: הפסקת אש בין צבא אסד והמורדים בסוריה

ההסכם הושג בתיווך רוסיה וטורקיה, אך אינו כולל את דאע"ש וכוחות אל קעידה ואינו צפוי להחזיק זמן רב. בעוד חודש - שיחות שלום בקזחסטן

הריסות של בניינים ומכוניות ברחוב במזרח חלב (צילום: SANA / סוכנות AP).
הריסות של בניינים ומכוניות ברחוב במזרח חלב (צילום: SANA / סוכנות AP).
אוריאל לוי

הפסקת אש בין חלק מהצדדים הלוחמים בסוריה נכנסה לתוקפה אמש (חמישי) החל מחצות. ההסכם הושג בתיווכן של טורקיה ורוסיה, והוא כולל את הפסקת הלחימה בכל שטחי סוריה בין צבא הנשיא אסד לבין צבא סוריה החופשי, מלבד השטחים הנתונים לשליטת דאעש וג'בהאת א-נוסרה. על פי ההסכם, כחודש לאחר תחילת יישום ההסכם יחל משא ומתן לפתרון פוליטי כולל לסוריה, בפיסגה שתיערך בקזחסטן.

חשבון הטוויטר הרשמי של צבא סוריה החפשי דיווח שכבר במהלך הלילה נרשמו מספר הפרות של הפסקת האש ברחבי סוריה. מדובר על ירי של חיילים על הקרקע במחוזות דרעא, חמאת וקוניטרה, אך לא בהפצצות מן האוויר. ראמי עבד א-רחמן, ראש הסוכנות הסורית לזכויות אדם, אמר לסוכנות AP כי לפני כניסת הפסקת האש לתוקף הפציצה הממשלה מספר אזורים במדינה באזור העיר חלב ובפרברי דמשק. הוא הוסיף כי חצי השעה הראשונה להפסקת האש היתה "שלווה לגמרי",

פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).

על פי ההסכם, טורקיה תערוב לאכיפת ההסכם על ידי כוחות האופוזיציה, ורוסיה תהיה אחראית לעצירת האש מצד כוחות אסד. שתי המדינות התחייבו ליישם תכנית חדשה לסיוע הומניטרי לאזורים הנצורים בסוריה. הן גם הבטיחו שלא ייכבשו שטחים חדשים באף חזית, וסיכמו על הקמת מנגנון פיקוח לאחר הסכמת כל הצדדים.

הסכם הפסקת האש לא יחול על העיר אל-באב אותה מנסה צבא טורקיה, יחד עם קואליציה של ארגוני ג'יהאד סורים, לכבוש מדאע"ש. בשבוע האחרון נהרגו בעיר לפחות 124 אזרחים, ביניהם כ-40 ילדים, כתוצאה מההפצצות האוויריות של טורקיה.30 אזרחים אחרים שניסו להימלט מהעיר הוצאו להורג על ידי דאע"ש.

למרות שנציגי איראן השתתפו בפסגה בה התקיימו הדיונים, היא איננה חתומה על ההסכם. נציין כי בהסכם לפינוי חלב, נדרש צבא רוסיה ללוות את המפונים בעזרת חייליו לאחר שכמה שיירות מפונים הותקפו על ידי מיליציות שיעיות בפיקודה של איראן. זו כנראה הסיבה שארגוני המורדים הביעו התנגדות לשיתופה של איראן בהסכם. כאמור, רוסיה תתקשה להכיל את ההסכם בכל חלקי סוריה, שכן מספר חייליה על אדמת סוריה קטן מכדי להיות נוכחים בכל הזירות.

מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת האזרחים בסוריה (גרפיקה: דבר ראשון)
מערך הכוחות הבינלאומי במלחמת האזרחים בסוריה (גרפיקה: דבר ראשון)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תיאר את ההסכם "שברירי" ואמר שהוא דורש "תשומת לב וסבלנות מיוחדת". שר הביטחון הסורי ציין כי ההסכם יחול על 62 אלף לוחמי אופוזיציה. שר החוץ הסורי, ואליד מועלם, אמר שזוהי "הזדמנות אמיתית" להגיע לפתרון פוליטי של הסכסוך בסוריה. הוא אמר שממשלת אסד תגיע לשיחות השלום "עם ראש פתוח" אך ציין כי לא יסכימו להתפשר על המשך שלטונו של אסד.

ארגון אחרר אל-שאם, המונה כ-16 אלף חיילים, נכלל לראשונה בהסכם הפסקת אש. הארגון אשר מחזיק בעמדות משותפות עם ארגון ג'בהת א-נוסרה שאינו נכלל בהסכם, הבטיח להלחם אם יותקף. מה שצפוי להקשות על יישומו של הסכם הפסקת האש.
יש לציין כי ארגון אחרר אל-שאם קיים גם הוא בעבר קשר ישיר עם אל-קאעידה. מלבדו נכללים בהסכם ארגוני ג'יהאד סלפים נוספים, ביניהם גם הארגון הגדול ג'איש אל-אסלאם.

ארגוני המורדים הודיעו כי הם מתכננים הפגנות המוניות בלתי אלימות היום (שישי) נגד בשאר אל-אסד. הפגנות אשר יזכירו לעולם כי לפני שהחלה המלחמה, נערכה מחאה בלתי אלימה נגד השלטון, מדי יום שישי באביב וקיץ 2011.

בשש השנים מאז החלה הלחימה בסוריה נהרגו עד כה מעל 450 אלף בני אדם. הסכמי הפסקת אש קודמים במדינה קרסו, לעיתים בתוך ימים ספורים. גם ההסכם הנוכחי אינו מבטיח שקט: הוא לא יחול על שטחים הנתונים לשליטת דאע"ש וזרועות אל-קעידה, ביניהן ארגון ג'בהת א-נוסרה, הנחשב לחזק מבין ארגוני המורדים באסד. קושי נוסף שצפוי ביישום ההסכם הוא שלוחמי ארגון אחרר א-שאם, שחתם על ההסכם, מחזיקים בעמדות משותפות עם ארגון ג'בהת א-נוסרה שאינו חתום עליו. באחרר א-שאם (שבעבר היה קשור לאל-קעידה) הבטיחו להשיב מלחמה במידה ולוחמיו יותקפו – מה שמעלה את השאלה האם בצבא אסד יבחרו לא לפעול כנגד ג'בהת א-נוסרה כדי לשמור על הפסקת האש בתוקף.

מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: דבר ראשון | מקור: ויקיפדיה).
מפת שליטת הכוחות בשטחי סוריה (גרפיקה: דבר ראשון | מקור: ויקיפדיה).

לפני כשבועיים השתלט צבא אסד על אחד ממוקדי הלחימה המרכזיים – העיר חלב, שהיתה העיר הגדולה ביותר במדינה וחולקה בין הכוחות הלוחמים. במהלך ההשתלטות פגעו חיילי צבא אסד במורדים רבים ומאות מהם נהרגו. לאחר מכן החל מבצע להוצאתם מן העיר אל שטחים שבשליטת המורדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!